Minikasvihuone,minikasvilava

Tältä mun omatekemän "kasvarin sisällä nyt näyttää.

Tomaatti vähän nuupottaa, muut rehut ei näytä olevan moksiskaan. Millään ei mahdu kaikki samaan kuvaan, ja vastavalossa ei näy oikein mitään...

Kehotan kiinnittämään erityishuomiota kekseliäästi rautalangalla kiinnitettyihin pystytolppiin naurua sekä rautalangasta lyijykynän avulla tehtyihin spiraaliköynnöstukiin naurua. Eläköön luovuus!

Nyt sitten kuljen sisällä lämpömittarin sisänäyttö koko ajan vieressä. Lämpötila vaihtelee 15-18 asteen välillä nyt illalla. Toivottavasti ei yölläkään laske sen alle. Puhallin on ihan jees.

Onneks en oo lukenu minikasvarin ohjeita. Oon huoletta pitäny varmaan max 15kg per hylly eikä oo vääntyilly tms…

Ne on aika köykäisen oloiset ne hyllyt kyllä. Tulin just sisälle kasaamasta minikasvarin ulos terassille. Viimevuotisesta viisastuneena kiinnitin myös ne hyllyt naruilla siihen runkoon - on muuten vaara että kasvaria liikutellessa hyllyt irtoaa, potit ja purkit lentelee ja se on sitten sekasotku ja sen myötä itku ja hammastenkiristys :slight_smile:

Onnistuin jotenkin rikkomaan sen huppumuovinkin, mutta eiköhän siitä teipillä selviä - katson sitä huomenna uusilla voimilla, harmistuneena ei kannata alkaa enempää räpeltämään.

Kiitos nuu vinkistä, täytyykin laittaa ne hyllyt huomenna muovinarulla kiinni ja vahvistaa ne muoviset kulmakappaleet vaikka sillä harmaalla teipillä. Nyt vasta tajusin että sinne takaseinälle voisi hyvin laitta vaikka keittiöjakkaralle sellaisen tomaattipuskan eikä varmaan petä. millä te ankkuroitte sen kopperon maahan niin ettei tuulenpuuska vie? Ja vielä yksi kysymys, mitä te laitoitte sen alle ettei tarvitse mennä keittiösaksilla leikkaamaan nurmikkoa? Huomenna kylvän jo mausteet dynoihin! Ajattelin että jos tulee kylmiä öitä, vien sinne kynttilälyhdyissä pitkiä paksuja kynttilöitä.

Tarleena, mulla kasvoi viime kesänä tomaatit tuon kasvarin “lattialla”, samoin muut painavat oli lattialla ja peräseinustalla. Otin loppu kesällä alimmat hyllyt pois kun alakerrassa kasvit kasvoi. Mulla oli pari betonilaattaa painona ja samalla kynttiläalustana, yksi kummallakin puolella ja hyvin pysyi paikoillaan. Reunoilla oli hieno sanomalehtimatto estämässä nurtsin kasvun :slight_smile:

Minulla on verannalla Honkkarista ostettu minikasvari ilman huppua. Laitoin alimmalle hyllylle isommat ja painavimmat purnukat ja ylemmille sitten niitä kevyempiä. Ulos mulla onkin hankittuna telttamallinen, jonne aion viedä purkit telttialemaan joskus toukokuussa.

Kävin taas kurkkimassa taimiani. On niin ihanaa haistella siellä lämmintä kosteaa kasvihuoneen tuoksua. Voisin vaikka muuttaa kopperooni, mutta kun jalat ja pylly jäävät ulkopuolelle, ja meinasivat paleltua ;-DD.

miehet viisastuu vanhenmiten? mulle kävi samoin kuin Tarleenalle. eilen sain ylläri lahjan,pienen kasvihuoneen pihalle,mieheltä siis ihan ilman mitään. paitsi kovassa tomaatin toivossa hän elää,täytyyhän niitä saadasilmän iskuomia sellasia!

Oi, onnittelut Sannakaisa!

Kiitos A.i.ka,onnitteluista! Pienihän tuo on,vaan käy kyllä ensihätään. Veranta on niin täynnä taimia ja vähän liian kuumakin paikka on välillä. Olen kyllä tyytyväinen tuohonkin!

Onnea Sannakaisa! Nyt kai voi sanoa että vuosien työ kantaa hedelmää :D. Tomaatteja meilläkin on jo kuolattu. Taitaa vielä muistella terassitomaattejani toissa vuodelta, ja hyviähän ne. En ole vielä uskaltanut viedä sinne mitään kun luntakin luvattiin. Joko teillä muilla on “koirankoppi” täynnä?

Siis minkä takia pitää taas sataa lunta? Kävin eilen ihan vartavasten Lidlissä ostamassa sen hyllyllisen parineliöisen kasvihuoneen, että olisin laittanut sen nyt viikonloppuna lasikasvariin lämmittimen kera. On vähän liian kallista lämmittää koko lasikasvaria näin alkukeväällä. Ei tule kesää...

Hei onko hyviä kokemuksia siitä liiterin minikasvarista, leikkimökkimallista? Isänta värkkäsi vanhan lasten keinurungon päälle muoveja, mutta tänään poika otti skootterin käyttöön ja keksittiin sitten että siinäpä oiva sateensuoja mopedille. Lopputulos oli se että urputtava ukko sanoi mulle että osta osta… Siis että ostanko?

Minulla on sellainen Lidlin muovihökkeli kooltaan pari neliötä ja aika onneton kestoltaan eli en usko kestävän tuulessa.

Ajattelin kurkut sinne laittaa, mutta katotaan kehtaanko.

Kiitos, Alisha! Että huteran oloinen… On täällä tuullut, juu, olikohan se toissapäivänä kun sen keinuversion muovit vähän lennähteli! Tai no ei niin kovin vähänkään, metsän laidasta kävin hakemassa. Onkos muilla parempia kokemuksia? Toivossa eletään, yhä. Jos sitä vaikka jotenkin lisävirittäis tukevammaksi? Oonko mä ihan onneton?

Ei ole kokemusta tuosta Lidlin mallista, mutta minulla oli viime kesänä samantapainen Savenmaalta tilattu. Oli kasvimaan reunassa joten lapioitiin mullan sisään ne muovin reunat ja hyvin pysyi paikallaan koko kesä. Lisättäköön että se piha on aina tuulinen, keskellä suurta peltoaukeaa.

Yllättävän harvalla on myynnissä tuota parin neliön leikkimökkimallia. Savenmaalta en enää löytänyt. Taidan tilata omani Kivikankaalta.

Mies osti minulle tuon liiterin kasvarin. En ole vielä koonnut, saa nähdä onko kaikki osat mukana. Minulle se välttää aivan hyvin, sillä se tulee tuulen suojaiseen paikkaan, ja vain reiluksi kuukaudeksi, toukokuun alusta kesäkuun alkuun.

Viimekesänä veljeni vaimo osti minikasvarin liiteristä ja siinä ei kestänyt vetoketju, en tiedä olemakko samassa kasvarissa mut kerroin vaan =D