Minikasvihuone,minikasvilava

Minä taidan tehdä minikasvihuoneen pihan perälle niistä Ikean halvoista metallihyllyistä. Siihen vaan muovi tai harsoa päälle, niin saa taimet kiikuttaa jo ulos. Meinaa olla tiukkaa jo yläkerran ikkunalla.

Hmmm… Ei yhtään hullumpi idea tuokaan! Siis pähkäily jatkuu.

Mulla oli viime kesän käytössä tuo liiterin kasvari ja toimi ihan hyvin. Mulla ei ole muista kasvareista kokemusta ja olen tosi onnellinen tuosta =) Ostin sen tosin vasta kesäkuussa ja puoleen hintaan… Ensimmäisestä paketista puuttui yksi osa, eli ne varmaankin kannattaa tarkistaa “heti”, meillä tuo liiteri on onneksi lähellä ja vaihtaminen kävi helposti. Pysyi pystyssä ja muovi paikallaan vaikka tässä meren läheisyydessä monesti tuulee ja ketovetjut toimi… Runko on pöjöttänyt talven pystyssä pihalla, vielä en ole huppua laittanut paikoilleen.

Kiittääpi jälleen! Taidanpa tästä hurauttaa tuonne parin kilometrin päähän - arvatkaa vaan minne!!

Ei taida noissa minimuovikasvareissa oikein kestää tuo vetoketju systeemi. Meillä on kivikankaalta tilattu muovikasvari, josta muovi repesi irti vetoketjusta jo ensimmäisenä keväänä. Luulen että taitaa olla valmistajasta riippumatta hankalaa saada pidettyä muovikasvarin muovi ehjänä vetoketjun vieressä, kun ompeleet tekevät tasaisen reikärivin muoviin, vähän niinkuin vessapaperin reiät repäisyä varten :smiley:

satuk-a, viime keväänä tilasin Kivikankaalta hyllykön ja kun parin kuukauden käytön jälkeen vetskari ratkeili muovista irti niin laitoin heille palautetta ja parin päivän päästä tuli uusi huppu postipakettina kotiin asti. Uusi on huomattavasti paksumpaa muovia, vetskarin vieressä tuplatikkaukset ja kestänyt nyt tammikuusta asti.

Minä kävin äsken K-Raudassa kuolaamassa kasvihuoneita. Oli muovisia rimpuloita ja vähän tukevampaakin mutta mutta… Mihin sen laittas ja minkälaiset perustustyöt ja tekeekö semmosella metallivirityksellä, jossa on vetskarilla suljettava muovihuppu päällä, mitään??? Luulen että jos ostan pienen niin sitten pitäs heti saada isompi ja jos ostan suoraan isomman niin kohta se seisoo tyhjänä kun alan vouhottaa jotain muuta kivaa juttua. HUOH! Ongelmansa kullakin…Tänne etelään on lupailtu viimein lämmitä eli taidan viedä kukkani terassille happea ja aurinkoa haukkaamaan viikonloppuna.

Pelakuuhullu, täällä oli paikka tälle aiheellesi. Vastauksia kysymyksiisikin, jos viitsit lueskella :slight_smile:

Fellow, olipa tyhmää, etten älynnyt heti ekana keväänä valittaa asiasta, nyt on varmaan turha enää vinkua kun kasvari on käytössä jo kolmatta kevättä. Viikonloppuna väsäilinkin itse uuden ovisysteemin tuohon tilalle, kun entistä ei voinut mitenkään käyttää. Kangas on ohutta sadetakkikangasta, joka pitää lämmön sisällä, mutta valoahan tuo ei päästä läpi. Toisaalta, tuo suuaukko on kyllä pohjoisen suuntaan, että eipä siihen nyt auringonpaiste muutenkaan isommin osu. Nyt ei vetoketju enää ratkeile, mutta ongelmana onkin saada pysymään tuo uusi ovisysteemi vanhassa muovissa kiinni. Ilmastointiteippi saa luvan pitää uuden oven paikoillaan ainakin tämän kevään

No nyt on Pitkolla pömpeli! naurua On se hieno, nyt kun se on uusi. Mutta ihanko minä oikeasti voin jo kiikuttaa sinne esim. sisällä alkuun kasvaneet koruköynnökset, ilman että ne heti kupsahtaa? Siis että ihan oikeesti?!?!! Ja paprikat ja pinaatit ja ainokaiseni enkelipasuunan...ihmetys

Pitko, totutus kylmään ihan normaalisti. Siitä 5 minuutista alkaen ja sitten lisäten aikaa riippuen ulkolämpötilasta, tuulesta jne. Siellä pömpelin sisällä ne säästyy tuulelta, mutta aurinkoon totuttelu on tehtävä. Ja yöksi sisälle niin kauan kun on kylmiä kelejä. Ei se muovi lämpöä pidätä yötä myöten, kun aurinko laskee niin pömpelinkin lämpötila laskee. Aamu- ja iltaroudaamista on todennäköisesti vielä kauan edessä :slight_smile:

No sitähän tässä vähän epäilinkin… Kiitos. Mutta tuulelta suojaan pääsi kuitenkin kinoksesta paljastuneet, onnellisia ovat varmaan, itänevätkin nopsempaahymy

Ne kinoksesta paljastuneet voit pitää tottakai vuorokauden läpeensä pömpelissä. Muista kastella. Varmaankin itävät nopsempaan, koska saavat pömpelin sisällä lämpimät kesäkelitkin nopsempaan kuin taivasalla. Tosin kylmät yölämpötilat vähän hillitsevät niitäkin, mutta sehän on vaan hyvä - eivät kasvaa holahda liian nopeasti liian honteloiksi :slight_smile:

Voi, että olen onnellinen! Kokosin tänään sen Liiterin minikasvihuoneen rimpulan. Ja olen niin onnellinen ikiomasta rimpulastani! Ensimmäinen kasvihuoneeni jossa pystyy kävelemään. Tätä onnea ei sumenna edes vaikka vetoketju menis heti rikki. Ja se mahtu just minun miniterassille. Tuossa se on kylläkin vain kesäkuun puoleen väliin saakka. Kun saan kukat maahan, voin purkaa sen kesän ajaksi pois.

Mitä nuo maksaa?

69.90 oli liiterin hinta.

Hmmm, vai oottaisko että isäntä sais sen inspiraation tehhä oikea kasvari :=/

Kyllä minä ottaisin “oikean” kasvihuoneen jos asuisin omakotitalossa, jonka pihaan sellainen mahtuisi.

MoonRiver, miltä ne hyllyt vaikuttaa, heppoisilta vai kestäviltä? Eli onko keveille ja pienille taimipoteille, vai kestääkö ne myös isompia ruukkuja? Ei tietysti mitään isoja, mutta vaikkapa noita yleiskokoa olevia 7,5 cm halkaisijaltaan, jos niitä olisi siinä hyllyllä enemmän? Muutenhan toi näyttää kätevältä apulaiselta. Meillä täällä lidlissä myytiin heti loppuun se pieni halvempi lootamalli, noita oli vielä viime viikolla jäljellä. Ystävä haaveili ostavansa, siksi vähän kyselen :slight_smile:

No jaa. Sen verran kestäviltä tuntuivat, että uskallan laittaa tuollaisia karkkilaatikoita vieri viereen. Muttei ne varmaan älyttömiä painoja kestä.