Minttu, Mentha

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia talvettaa mitään minttua. Piparminttuja olen jaellut oikealle ja vasemmalle ja saan jakaa koko ajan samoille kun jostain syystä eivät saa talvehtimaan. Ja samoilla leveysasteilla ollaan. Ei jummarra.

Jaa juu, joku Kyproksen (vaimikäseoli?) minttukin on talvehtinut ihan perennapenkissä, voip olla ettei ole minttua ikinä nähnytkään, nimi vaan ounastelee sinne päin. Ihan nätti, tummalehtinen ja lilat kukat.

Täällä kakkosen-kolmosen rajamaastossa mintut ovat talvehtineet vallan mainiosti. Karjalanminttu on mulla vielä hukassa kunen muista, mihin sen istutin. Kibulta mielestäni sain semmoisen?

Paulastiina, no mikä toi harmaalehtinen tossa edellisellä sivulla oikein on?

keskiviikko, 21. toukokuuta 2008 - klo 16. 58 (yli 2 tuntia sitten)

Harmaankarvainen minttu on karjalanminttua, mutta se on semmoinen iso ja pystykasvuinen. Maistuu vähän niinkuin vihreälle jenkille, kun piparminttu maistuu hammastahnalle. Tämän suuren viisauden lausahdin tuolloin.

Jaahas juu, mutta miksi se on hukassa jos siitä on kuvakin otettu ja siten ainakin kerran löydetty se istutuspaikka?

Mysteeri senkuin syvenee.

Ei se kuvan harmajalehtinen ole karjalanminttua. Mulla on sellainen mielikuva, että olisin pökännyt tuohon joskus jonkun kissanmintun vaimikäsenytoli. Kaverina kaupan yrttejä, oreganona ostettu ynnä suikeroalpia.

Mintunkasvatuksesta voisi kohta kirjoittaa dekkarin! Tai viisikko-tyyppisen sarjan, jossa jokaisella eri mintulla on oma rooli!

Minä luulin ennen, että (pipar)mintulle riittää kuiva kasvupaikka, mutta kun pistin oman piparminttuni laastipaljuun, joka on täynnä kompostimultaa, kasvu suorastaan räjähti :smiley: Koko paljun pinta on nyt tunkutäynnä uutta kevätversoa ja taidan siitä väljentää ja tehdä toisenkin paljun. Nostelin viime kesänä välillä varsia ilmaan, etteivät kerkiä juurtua sivuilleen.

Katselin Annalassa tänään toisten minttuja ja julistan, että se hammastahnanhajuinen on piparminttu.

Voi perskules, tänäänkö se Annala oli, minunkin piti sinne vaeltaa!

Jep, näin siellä tuttujakin :slight_smile:

Niin oli :(, unohdin myös sen työkiire täpinöissäni. No huomenna on Maatiaisen taimitori.

minäkin näin :slight_smile:

Samoin, siellä taas jotkut teki löytöjä :wink:

Se suklaaminttu oli niin ihana naapurinkin rouvan mielestä että ostin hänelle samanlaisen. Se tuoksuu ja maistuu sille kahdeksan jälkeen -suklaalle. Siihen voi jäädä koukkuun.

Minäkin haluan suklaaminttua. Mistä niitä saa?

Samaa kysyn kuin Temskukka.

Ainakin joka plantsussa on yrttipöydällä, ja jos lähtee hyvin kasvuun niin saa varmaan juurenpätkän täältäkin kesemmällä.