Tarvitsis saada ainakin 15mottia hyvää multaa kukkapenkkien perustamiseen.Nyt on ongelma että mistä sitä hyvää multaa saa? Vapolta kyselin,ja sanoivat että löytyy vain ns.kakkoslaatuista nurmikkomultaa ja sekin vähän alle 30e motti...Yksityisiä mullan tuojia ei oikein löydy,ja taas tuttavien mukaan todella huonoa multaa on muutamalla,jotka myy täällä päin "hyvää multaa".Todellisuudessa jotain savikökköä pelloilta,tai ojienkaivuusta...
Onko siis mahdotonta löytää suht edullista hyvää multaa (rikatonta,kalkittua,peruslannoitettua)täältä päin? vai olisiko jollain hyviä vinkkejä mistä etsiä? onko kokemusta pinsiön taimiston mullasta?
Mieluiten hämeenkyröstä/ikaalisista niin ei tarvitsisi maksaa kuljetuksesta hirveästi.
En löytänyt aiheesta otsikkoa, enkä parempaakaan paikkaa löytänyt, joten menköön multa tarvikkeesta.
Kyselisin että mistä Tampereen/Kangasalan seudulta voisi tilata kuorma-autollisen multaa? Taimistopalvelu Heimo Saariselta olen jo kysellyt. Mitähän muita vaihtoehtoja voisi olla? Ja jos on kokemusta jonkun paikan mullasta, niin saa kertoa.
Kaksi viimeisintä viestiä on alkuperäisiltä päiväyksiltään viime syksyltä, siirsin ne tähän asiaa koskevaan viestiketjuun (siirrettäessä päiväykseksi tulee tämä siirtopäivä). Huomioikaa että tässä ketjussa niitä edeltävä viesti on ns. "tuore", päiväys 17.3.2008.
Kasvu-alustoja eli niitä käytettyjä kurkun tai tomaatin turvelatuskoja saa kauppapuutarhoilta halvalla. Vaihtavat pohjat pari kertaa vuodessa. Tämä ei siis ole multaa, vaan turpeen ja juuriston sekaista tavaraa, jota voi hyvin käyttää istutusalustoihin tai kattamiseen.
Lammin puutarhamulta-niminen firma sijaitsee Lempäälässä, sieltä olen tilannut ja taas kohta tilaan. Kalkittua, lannoitettua,rikkaruohotonta hyvänlaatuista multaa.
Luulen että tilaan tänä keväänä multaa Säkylästä. Se on kaukana ja kallista, mutta huisin kehuttua. Onko täällä kellään kokemusta siitä? Sitä myy pieni kuljetusliike, joka jatkojalostaa jotain sokerijuurikkaiden (?) pesumultaa. Nehän ei savessa kasva. Sitä saa nurmikkolaatuna ja kasvimaalaatuna. Sitä voi kuulemma ostaa myös niin että hakee itse.
Tampereen Autoilutyö myy hyvää multaa. (Myös muita viherrakentamisen tuotteita.) Sepelisampo Tampereella toimii pienempien erien noutopaikkana. Tampereen pihapojat myy Vapon multatuotteita. (On meinaan tosi hyvää kasvualustaa perennoille -ei seiso vesi!)
tarleena, olen siitä kuullut juttua, meidän pihaan on kuulemma joskus ammoisina aikoina tuotu nurmikon mullaksi tuota. Kasvaahan se edelleen, meillä on kyllä saivmaa itsellä. Itse olen ostanut kuormallisen, ison, broilerkompostimultaa ja on kyllä hyvää ollut.
Onko kokemusta Pirkanmaan jätehuollon myymästä kompostimullasta? Nurmikon pohjaksi ja uusiin kukkapenkkeihin olisi tarkoitus käyttää. Aikaisemmin ollaan käytetty Lammin puutarhamultaa ja se on ollut hyvää, mutta nyt tarvittaisiin iso määrä multaa. Pitää tehdä vähän hinta/laatu vertailuja.
Me ollaan sitä haettu useampi kärryllinen koukkujärveltä, ja ihan hyvää tavaraa on. Joka paikkaan oon sitä tunkenut ja ainakin kukat siinä kasvaa hyvin. Hiekkaa oon yleensä vähän sekoittanut ja nyt tänäkeväänä hevosenlantaa myös. Viimekesänä kurkut kasvoi ihan pelkässä tuossa kompostimullassa ihan vallan mainiosti
Minä olen ymmärtänyt että jättenkäsittelylaitoksen kompostia ei saa laittaa kasvimaalle sen vuoksi, että sisältää raskasmetalleja. Joskus sellaisesta on löytynyt kortonkeja, pikkuhousunsuojien muovikerroksia ja kaikenlaisia muovitikkuja. Eli ihan ehtaa ihmispaksaa lienee vaikuttavana aineena, mikä osuus sillä lie kasvimaalle käyttökiellossa.
Minäkin olen sitä hakenut Koukkujärveltä, mutten ole kyllä kasvimaalle uskaltanut laittaa. Perennoille oikein hyvää ja edullista. Ainakin Pinsiön taimisto myy hyvää multaa jos käytössä on peräkärry.