Mitä elukoita?

mullakin on noita kukkapenkeillä muutama näkynyt,ja on het nirhannut ne,nuo kai ovat noita liljakukkoja tuhoavat liljoja,niisä minulla on noita esintynyt ei muualla.

EI EI, nuo ovat toisille öttiäisille vaarallisia, syövät pienempiään! Hämähäkkieläimiä, ei lainkaan koppiksia!

Tuohan on sellainen punkki, niitä on paljon paljon, ihan harmittomia. Pyydystelevät pienempiä ötöjä ja punkkeja. Toukat elävät loisina. Ötökkäkirjani tietää kertoa: Samettipunkki, Trombidium. Useita yleisiä lajeja, lehtimetsissä.

Samettipunkkihan se on! Kiitosta!

Hei! Olen uusi täällä, enkä ole varma tuleeko kysymykseni oikeaan paikkaan, toivottavasti.

Kasvatan ensimmäistä kertaa okraa ja se on kasvanut hyvin, taimet ovat 30-40 cm pitkiä. Nyt niihin on ilmestynyt pieniä läpinäkyviä munia. Ne lähtivät irti nenäliinalla ja poistin ne hyvin tarkasti. Kuvittelin päässeeni jo pälkähästä, mutta parin päivän päästä munia ilmestyi jälleen. Tietäisiköhän joku, minkä elukan munia nämä ovat (vai ovatko munia ollenkaan) ja miten pääsisin niistä eroon?

Taimet ovat olleet sisätiloissa tähän asti, nyt olen pitänyt niitä päivisin parvekkeella. Ongelmista huolimatta okrat ovat oikein terhakan näköisiä.

Tuon saa testattua ainakin niin, että otat lehden pari lasipurkkiin, niin että ruodit saa vettä jostain sentin kerroksesta purkin pohjalla ja sulet höllästi… päisin pari kertaa avata vähän purkkia että ilma kiertää… kuhan ne on sopivassa lämpötilassa niin luulis että ne sieltä kuoriutuu ja näyttää sit naamansa.

marigold, olen myöskin kasvattanut okraa ja minulla oli ihan sama juttu, kuin mitä kuvailit. Kysymyksessä ei ollut mikään tuholainen, vaan muistaakseni kasvi pukkasi itse pintaan sokeria tai jotain. En muista tarkemmin, mutta mitään vakavaa se ei ollut.

Ja sitten oma kysymys: Mikähän tuholainen on kyseessä, kun kasvin (mm. ruusu ja päärynäpuu) uudet versot kuolevat ja sisältä löytyy vajaa cm mittainen rusehtava toukka/mato? Versot näivettyvät ja liimautuvat kiinni lehtiin.

Marigold, ne pienet helmet okrassa on kai pihkaa jota tulee okraan. Itsekin sitä tuolla Okra-ketjussa ihmettelin, ja käsittääkseni se kuuluu okraan. Käy vaikka lukemassa se ketju, saatat löytää muutakin uutta tietoa :slight_smile:

Imeläkirsikassa (Leningadin musta) on mustia ötököitä, jotka näyttävät syöneen lehtiin reikiä.
Mikä lienee? Mitä pitäisi tehdä?

Voisiko ylläoleva ötökkä olla lustokuoriainen?

Liina ja Nuu, kiitos vastauksistanne! Ei siis syytä huoleen, huoh… Taimet ovat todella terhakoita, eikä lehdissä näytä olevan mitään vikaa. Pian taitavat päästä omalle kasvupaikalleen. Kiitos vinkistä, Nuu, kävin lukemassa okrakeskustelun, hauska kuulla muiden kokemuksista okran kasvattamisessa!

Mikähän tätä euroopanalppitähteä mahtaa vaivata? Ihan vain parissa pävässä oli tämä muutos tullu ja vieressä on ihan terve kasvi.

Tässä veireinen kasvi Tosin sateen jälkeen otettu kuva, mutta aivan terve .

Mitäs inhottavan näköistä on pesiytynyt nuoreen tuomen alkuuni?Onko jotain toukkia vai sieniä vai mitäkummaa...

Ei mutta meillä löytyi samaa. Siirsin vanhempieni luota valkokukkaisen tuomentaimen (joka on puolestaan mammanperuja) ja istutuksen jälkeen lehdet tulivat tuommoisiksi. Sitten koko hoito kuivatti lehtensä ja luulin että pieleen meni mutta eilen näin uudet lehdenalut.

Mitähän tosiaan on?

Yäk, onpa ällön näköistä!

Minulla on aatos, jonka nyt möläytän pihalle vaikka pitäisi tarkistaa. Joitain punkkeja siellä palleroiden sisällä asuu. Noita punkkeja on erilaisia vaikka kuinka ja jokainen tekee erinäköisen palleron ja eri kasviin.

Mikä syö yksivuotisten kukkien taimia mullan alla? Päivällä menin katsomaan taimia ja huomasin, että yksi selvästi liikkui. Sitten huomasin, että posti saapui ja lähdin hakemaan sitä joten unohdin koko taimen. Äsken kävin taas tutkimassa taimia ja se yksi oli melkein hävinnyt, pieni lehti enään mullan pinnalla. Päivällä ajattelin, että siellä liikkuu kastemato, mutta syövätkö ne kukkien juuria?!

myyrän tekosia? löytyykö reikää, vaikka tikulla kokeilemalla humpsahtaako tyhjään just sillä kohden??

Täytyypä käydä tarkistamassa…