Joillakin kasveilla ekat lehdet ovat täysin erilaisia kuin lopulliset lehdet.
Eli arvoitus, ehkä selviää, kunhan se vähän kasvaa.
Joillakin kasveilla ekat lehdet ovat täysin erilaisia kuin lopulliset lehdet.
Eli arvoitus, ehkä selviää, kunhan se vähän kasvaa.
Kävin äsken tutkimassa olisko löytynyt vielä irrallisia nimilappuja mut ei ollut.
No onneks voin antaa taimien kasvaa poteissaan rauhassa. Tänään vasta koulittu.
Googlasin “a seedling sown from a coneflower seed kuvahaulla”
Löytyi jotain kuvia, ensimmäiset kasvulehfet pitkulaisia mutta vähän leveänpiä kuin nuo
Ei anna suoraan linkittää, kopioi tekniikaksi männöö
KVG ( Nuorison uusi muistisääntö
Kato …ttu Googlesta)
Näyttää siltä, hurja itävyys, kaksivuotisia muuten ovat.
Harmaakäenkukalta näyttää!
Nuu, voiko nuo olla jonkun kurjenmiekan taimia? Siperiankurjenmiekka?
Kurjenmiekka nousee suoraan maasta heinän näköisenä, siinä ei ole mitään tuollaisia pyöreitä sirkkalehtiä. ![]()
coneflower on suomeksi käpykukka. En oo kylvänyt käpykukkaa joten se ei voi olla se.
Nää kaikki mun hankikylvöt on pentistä saaduista perennan siemenistä tehty. Eli pentissä on jossain joku jolle se taimi on tuttu.
Joku koristeheinä?
En oo heiniä kylvänyt.
Onhan mulla tottakai lista kaikista tehdyistä kylvöistä, mut en oo ehtinyt mennä tutkimaan kaikkia rasioita et löytyiskö niistä joitain jotka saattais olla jotain muuta kuin mitä niiden lapuissa lukee.
Vaihtoehtoja vois olla syksyn 2024…talven 2025 kylvöistä:
kaunopunahattu, keltakaunokki, tulikellukka, tähkäkimikki, syyspäivänhattu, lamopeikonkello, laukka, loistosädekukka, joku punainen (ei kirkas) pysty tähkämäinen pitkä kukinto -kukka jonka nimeä en nyt muista.
Sit jos mulla on ollut itämättömiä aikasempia kylvörasioita niin niiden sisällöstä en pysty sanomaan mitään koska en muista mitkä on itäneet ja mitkä ei, enkä myös että oonko jotain itämättömiä rasioita säilyttänyt kylvönurkkauksessa.
Ei siis ole kimikki, ei päivänhattu, ei kurjenmiekka - sellaset varmuudet jo tullu täällä.
https://luontoportti.com/t/3280/syyspaivanhattu
Minulla oli tämä joskus.
En muista siementaimia, mutta kyllä näkisin, että voi olla se.
Jos katsoo kuvista noita ylimpiä jakautumattomia lehtiä, niin hyvin saman näköistä on?
Loistosädekukassa olis myös tuollaiset kapeat lehdet.
Mökillä olis niitä, mutta ei sielläkään ole siementaimia näkynyt.
Lehdet vaan on aika kapoiset kuten kuvassasi.
Ne on punatähkän vauvoja.
Kirjoita googleen liatris seedling, niin löydät ihan saman näköiset taimet.
Tuo sinun mainitsema punainen tähkäkukka johdatti oikeille jäljille.
![]()
Suokukka, punatähkähän se - suurkiitos avusta ![]()
En ees alkuun muistanut että mulla oli niitä rasiaan kylvettynä. Tein sisälle niistä kylvön eikä yhtään mitään tapahtunut, oletin sit että siemenet ei olleet vielä ehtineet kypsyä ennenkuin kaveri pihaltaan syksyllä mulle taittoi sen tähkän kukastaan. Sanoin hällekin että ei idä ne siemenet.
Kun ei ollut mitään hävittävääkään niin siirsin sen rasian sit muiden hankikylvössä olleiden kylvörasioiden joukkoon ulos. On mennyt sinne ilman nimilappua koska nehän ei olleet itäviä eli taimia ei ollu tulossa. No kappas, olipas kiva yllätys ![]()
Tosi villin näköiset taimet sillä.
En oo ennen nähnyt kuin isoja punatähkiä.
No niitähän ne on! Mysteeri selvisi ![]()
Opittiin kaikki ![]()
Kiitos vahavistuksesta kaikille ![]()
Minkäs perennan taimia nää sit on? Hienot taimet hankikylvöstä, ilman nimilappua. Kaikki kolme kuvaa on samasta rasiasta.
Voin heittää ehdotuksiksi seuraavia, ovat kylvöksiä mistä en oo vielä muistaakseni ainakaan koulinut taimia: keltainen kaunopunahattu, keltakaunokki, tähkäkimikki, syyspäivänhattu.
Olisko jompikumpi hattu? Syyspäivänhatun siemenet on Kurpalta, kaunopunahatun Henniltä.