Päivällä hapankaalilaatikkoa.
Illalla paistoin lohta.
Painekattilassa keitin keittolihan, sitten kasvikset muuten vain kannen alla kasvispitoista lihakeittoa ja itse tehtyjä riisimunapasteijoita. Joulutorttujakin tein muutamia.
Tein kikherneistä ja porkkanaraasteesta taikinan ja paistoin pihveiksi. Niitä syötiin paprikalla ja herneillä höystetyn kuskusin kanssa.
Mun on jo pitkään tehnyt mieli kokeilla kikherneiden erilaisia valmistustapoja, ja tää taikinaksi surauttaminen ja pihveiksi paistaminen oli hyvä ja toimiva juttu. Varmaan olis tullut kasassapysyviä pihvejä ilman kananmunaakin mut laitoin yhden taikinaan ihan varmuuden vuoksi.
Kinkun tähteestä lihakeittoa on syöty kolmena päivänä peräkkäin.
Hyvää on ollu.
Jälkkärinä sharlotkaa ja vaniljakastiketta.
Olen pari kertaa tehnyt itse herne"rouhetta". Ensin liottanut herneitä yön yli ja sitten keittänyt jonkin aikaa ja sitten johonkin tehosekoittajaan ja rouheeksi.
Netistä löytyi tuo ohje, vaan hiukan pitää nähdä vaivaa että sen löytää. Päätellen siitä etten sitä toisella yrittämällä löytänyt.
Ruoheesta sitten kasvispihvejä.
Kanamunan valkueen voi korvata kikhernern liemellä.
Eli sellasen liemin, joka on pakkauksessa.
En ole koskaan ostanut kaupasta kasvispihvejä ja tuskin tulen koskaan ostamaankaan. Olen niitä kuitenkin muutaman syönyt ja ajavat asiansa ihan kuten lihastakin tehdyt.
Muutaman kerran olen itse tehnyt kasvispihvejä ja ihan menee samalla lailla kuin lihastakin tehdyt. Mausteilla on niin iso osuus asiassa.
Kerran olen eksynyt ostaa marketista kasvipihvit ja jotain muutakin, mutta maku oli kauhean huono.
Lentokoneessa kasvipullat oli todella hyviä.
Vähän yli kilo haukifilettä mureketaikinaksi tehtynä, nyt pannulla pihveiksi.
Näistä syödään monet kerrat. Nam
Kasvispihivejä meillä syöty jo vuosia,omista kasviksista tulee ihan valtavan hyvän makusia.
Pitääpä taas tehä,eioo ollu pitkään aikaan
Lapin ukon keittoa pitkästä aikaa. Riistakäristyksestä tein kun poron liha oli järjettömän hintaista.
Riittää vielä parin päivän toiseksi ateriaksi.
Viimeinen spagettikurpitsa täytettynä uunissa. Hyvin säilyvää ruokaa, mietin oisko kesään asti pysynyt hyvänä.
Oli ruokavieraita taas tänään. Toivomuksesta tein jauhelihakastiketta ja munapastaa. Porkkanaraastetta ja höyrytettyä parsakaalia lisäksi.
Jälkkäriksi kerroin olevan pizzaa. Toin pöytään suklaapizzat, ne jäljittelevät ulkonäöltä pizzaa laatikkoa myöten. Oli ihan hauska ylläri
Pulkkamäen jälkeen paistoin oikeankin pizzan ja torttutaikinasta leivostorttuja, niitä myös porukalla kahvin ja kaakaon kanssa.
Mulla viime vuonna viiminen syötiin masliskuussa,nyt vielä kymmenkunta oottelee käyttöä.Hyvin säilyvät.
Yhtään eioo menny pilaan vielä ja toivottavasti ei meekkään.
Upea keltanen on sisus