Noniin, nyt on sitten meidänkin perheelle vihdoin tulossa komposti! Olen opiskellut ahkerasti kompostointia netistä ja melko hyvin jotain ehkä omaksunutkin, ainakin tiedon asteella. Kysymyksenä vain on vieä:
- miten aloitan kompostoinnin? Siis kun kompostori on uutuuttaan kiiltävänä pihalla, niin mitä sinne viskaan ekaksi että se käynnistyy? Onko pakko ostaa jotain herätettä tms kaupasta? (Yritän välttää ihan ekologisista syistä kaiken ostettavan jutun käyttöä, jos kotikutoiset viritteet saavat aikaan saman.)
- Voiko kuivikkeena/seosaineena käyttää jotain kotitekoisia juttuja? Osasilppuria tms ei ole. Haravointijätettä? Muuta?
Laita ekaksi vaikka oksan pätkiä, että ilma kiertää vähän altapäinkin, ja toiseksi vaikka kerros nurmisilppua, vähän oksia ja nurmisilppua ja sitten pikkuhiljaa sitä varsinaista kompostoitavaa tavaraa, ja väliin aina karkeampaa/kuivempaa riippuen siitä varsinaisesta kompostoitavasta tavarasta ja sen kosteudesta. Mitään herätteitä ei tarvita, mutta typpeä voi välillä lisätä, eli pissalla kastelet tarvittaessa.
Ensin kerros risusilppua tai semmoista karkeaa ja päälle ohut kerros kuiviketta esim. kuivia lehtiä tai muuta ja sitten vain ‘‘jjätteitä’’. Näitä, kun pistelee sopivasti kerroksittain vuorotellen kuin täytekakuun, homma on toiminut jo vuosia. kun tuntuu liian märältä lisätään kuivikkeita esim. sahanpurua tai munakennoja silputtunut ja jos kuivalta voi jopa kastella. Talvella jäätyessä kerrokset ovat tärkeitä, koska keväällä kompostin taas herätessä pitää olla valmis ‘‘latinki’’. Minä en enää edes sekoita kuin poikkeustapauksissa, kun mikään muu ei auta.
Joku ehtikin jo. Pissi on OK, jos vain puutarhajätteitä. Kun tulee keittiöjätteetkin mukaan, sitä ei yleensä tarvita. Ja mitään herätteitä kannata laittaa - se on ureaa eli lähinnä kiteistä ‘pissiä’.
Voiko sanomalehteä laittaa surutta kompostinkuivikkeeksi. Itse olen tämän kesän sitä käyttänyt keittiöjäteämpärin pohjalla. Hyvin on ainakin lämpö noussut kompostorissa. Talvella kyllä mun komposti aina jäätyy kun ei ole tarpeeksi ravinteita pöpöille. Oon miettinyt siirtämistä autotallin puolelle, siis sisätiloihin talveksi, mutta taitaa olla idiootti ajatus...
Kai sitä sanomalehteä voi käyttää. Minulle vain tulee mieleen, että massasta tulee helposti liian tiivistä. Ja tiiviinä se alkaa mädäntymään, josta seuraa ilkeä haju. Jotakin karkeampaa ja ilmavampaa voisi ainakin lisänä käyttää.
Ei sen kompostin jäätyminen talvella haittaakaan varsinaisesti. Siis jos vaan jätekuorma mahtuu sinne. Se lähtee keväällä nopeasti käymään ja sulamista voi vielä halutessaan edesauttaa kuumalla/lämpöisellä vedellä.
Jos kyseessä on sellainen talousjätteille tarkoitettu pikakompostori en kyllä itse menisi sitä minnekään sisätiloihin talveksi laittamaan. Meillä ainakin sieltä ala luukusta tihkuu sellaista ruskeaa nestettä ulos ja se sotkee lattian. Neste ei ole mitenkään vaaralliata ja se kyllä lähtee puhtaaksi pesemällä, mutta siltikin? Meilläkin on sama jäätymisongelma, kun on niin vähän kompostoitavaa. Tyhjennän säiliön syksyllä(toki jätän vähän pohjalle malliksi). Kerään jätettä niin paljon kun sinne mahtuu ja sitten joskus olen joutunut laittamaan kannelliseen astiaan kompostorin viereen jätettä, jos on tullut täyteen ennen sitä. Sitten kun kompostori on herännyt niiden sivussa olevien jätteiden hävittäminen tapahtuu käden käänteessä. Mielestäni tuosta ei muodostu edes mitään hygieniahaittaa, sillä sivussa oleva jäte on talvella jäässä, kuten kompostorikin.
Meillä kaadettiin muutama vuosi sitten kuusia tontiltamme ja silppusin oksat silppurilla ja laitoin ne aumaan seisomaan. Kun ne olivat olleet siinä aumassa parisen vuotta ja pihka oli hävinnyt.Otin silpun käyttöön sekä pensaiden alusaineeksi että kompostoinnin täytteeksi. Hyvin on toiminut. Sitä tuli niin paljon, että tavaraa riittää vielä pitkään.
Sanomalehdistä kompostorissa: joitakin vuosia sitten tilanne oli se, että Suomessa painovärit olivat ja ovat edelleen myrkyttömiä, mutta ulkolaisista ja ulkomailla painetuissa tilanne vaihtelee. Lisäksi ainakin tutkaan paperin laatua eli tavallinen sanomalehtipaperi on OK juuri astain suojana, mutta osa sanomalehdistä painetaan kovalle paperille, jota en ole käyttänyt, kun uskon sen maatuvan hitaammin ja imevän nestettä vähemmän. Sanomalehti toimii kompostissa kuivikkeena. Kuivikkeeksi menevät hiukan silputtuina myös munakennot.
Saan edullisesti käytetyn 550 l lämpökompostorin. Ainoa ongelma: se on ollut täysin hoitamaton ja täynnä ties miten vanhaa maatumatonta lähinnä kai puutarha ja lehtijätettä. Miten saan sen vähimmällä vaivalla käyttöön? Tyhjennänkö esim. aumaan sen sisällön ja aloitan tyhjästä tms?