MoonRiverin kuvia VI-vyöhykkeeltä (VI)

Tuo sinun näytön taustakuvasi on kyllä todella onnistunut otos, vaan ihmekös tuo kun kuvauskohdekin on niin kaunis :slight_smile:

Satuk-a;se vaaleanpunainen on yksi sama kesämalvikki. Kyseessä on Fleuroselectin kultamitalin voittanut Kesämalvikki, lavatera trimestris ‘Novella’. Aivan ihana, toukokuussa laitoin vasta siemenet kasvariin, ja kukki ihan tajuttomasti koko kesän.

Suosittelen kaikille tuota kesämalvikkia. Samaista Fleuroselectin kultamitalin voittanutta kesämalvikkia on myös valkoisena. Sitä kokeilen ensi kesänä.

Mulle on vähän hämärää nämä malvikit ja malvat, onko tämä kesämalvikki siis yksivuotinen ja malvat perennoja? Mitenhän mahtaa käydä tällä korkeudella jos ei esikasvata ollenkaan?

Kesämalvikit on yksivuotisia. Luulisin, että ehtii vaikkei esikasvata, ei ne nimittäin toukokuussa kasvarissa ehtineet kuin sirkkalehtivaiheelle, kun sitten kesäkuussa laitoin maahan. Pussissa sanotaan, että suorakylvö. En minäkään ole perillä kaikista malvakukista, osa malvoistakin on yksivuotisia.

Teimpäs löydön!! Siemennöisiäni kaivellessa löytyi viime keväänä EG:sta tilaamani kesämalvikki, lavatera trimestris. Novella sana puuttuu, jospa olisi samaa kuin sulla MoonRiver. Ja vielä avaamaton pussi??? Mitä lienen ajatellut, kun en ole tätä viime keväänä kylvänytkään.

Oi joi, kultakimpale on sulla Berino, jos se on samaa. Kokeile ihmeessä!

Milloinkahan pitäisi siemenet laittaa multiin, meinasin esikasvattaa.

Mie laitan vasta toukokuun alussa.

Täytyy myöntää, että meinasin tipahtaa tuoliltani näitä kuvia katsellessani… aivan käsittämättömän kaunista!

Kirjassa: Puutarha kukkii, sanotaan siementen kylvöstä, kylvä suoraan avomaalle toukokuussa tai sisälle mutta vasta kesäkuussa, jotta taimet eivät kasva liian honteloiksi. Istuta avomaalle toukokuussa.

Moneskohan kerta oli kun kävin läpi kaikki kuvat, henkeäsalpaavan kaunista! Sinä kyllä osaat tuon taidon, perittyä siis.

Kukkapenkkejä "ruokin" seuraavasti. En koskaan siivoa pois edellisen kesän kukintojen lehtiä ja varsia. Ne saavat maatua paikalleen, jolloin humus lisääntyy, ja penkit täynnä kastematoja. Kesäkuun alussa katan kaikki kukkapenkien taimien välit nurmikonleikkuuruoholla. Istuttaessa taimia, möyhennän maata, lisään istutuskohtaan multaa, joka on sekoitus tavallista multaa, maatunutta lehmänlantaa, ja kanankakkaa. Kesällä kastelen joko Y-lannoksella, kanankakkavedellä, ja kun haluan oikein hemmotella teen käytettä joka syntyy nokkosista, kortteesta ja rohtoraunioyrtistä. Siinäpä ne minun "salaisuudet", ei mitään uutta taikka ihmeellistä. Tietenkin on sitten kasveja, joille ei kannata typpeä tarjoilla, mutta ne ovat oma lukunsa.

Harmi kun minulla ei ole yhtään kuvia minun edellisestä pihasta. Sinnekkin ehdin tehdä aika kivan takapihan.

Löysin yhden pienen hassun kuvan edellisestä pihasta. Tämä näyttää kummalta sillä se on tehty yhdistämällä kolme eri kuvaa, joten perspektiivi ei täsmää. Kovin pieni, paljoa ei saa selvää.

uskomatonta…minä keksin…lapissa kaikki kukkii nopeasti!!!

"Lapissa kaikki kukkii nopeasti,

Maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin…"

Heh heh iesterillä välähti=) Sinänsä se kyllä tarkoittaa sitäkin, että kun ehtivät kukkaan, seuraavana päivänä halla vie kaiken. Minunkin piha ehtii kunnolla kukalle vasta elokuussa.

Pirkkis; perittyä varmaankin. Jossakin on kuva, kun olen ehkä 2-vuotias, ja käsissä mahtava multakasa äitin multa-ämpäristä, ja niin iloinen ilme. Addiktio on siis aikaisin hankittu.

Tuossa takana olevaa dianaa nyt ajattelin koittaa ostosiemenistä itse. Saas nähdä miten käy. Satuk-a:lle menee osa siemenistä, katsotaan käykö kummallakaan tuuri.

Moonriver, laitetaanpa tuo "korvantaakse" Olisi kyllä kiva nähdä tuo sinun piha ihan livenä.

OT, Weikko; raugastunud vanamees.

Jottei totuus unohtuisi, niin pitää muistaa että joka kesä lähetään nollasta. Yksi ja sama penkki, kolme kuukautta välissä.

Kesäkuun 2. päivä 2008 (tässä on jopa jo kaiket taimet istutettu paikalleen)

Elokuun 30.päivä 2008

Eli jos kesäkuussa katsoo minunkin pihaa, niin kyllä on ankeaa vielä täällä Lapissa.