Viime kesänä kasvattelin ekat omat munakoisot, ja ihastuin kovasti: myös kukat oli kauniit! Nyt on kahta lajiketta tulossa, ekat nousi tänään pintaan, Listada de Gandia, kylvetty 19.1.Toinen on Melanzana Viserba, siitä ei näy vielä edes lenkkejä… =(
Mulla Picola F1 siemeniä. Onko kellään kokemuksia moisesta? En ole vielä niitä kylvänyt. Hypistelen vaan pussia vasta...
Sain muniksien siemeniä ystävältäni (kiitos Tomsku!) ja multiin meni ‘Violetta di Firenze’, ‘Black Beauty’, ‘Melanzana Prosperosa’, ‘Blance Ronde á Eufs’ (valkoinen) ja ‘Pitkä & Musta’. Tuon viimesen nimesin itse koska siemenpussin teksti oli japaniaksi tain joksikin muuksi kieleksi, mutta kuvassa oli pitkiä ja mustia muniksia. Mitään kokemusta ei ole vielä mistään, ekaa kertaa olen asialla minäkin, into korvaa järjen tässäkin kylvämisessä… =)
Nyt iski kauhea kiihko kokeilla muakoisoa. Lie tuhoon tuomittu ajatus kasvattaa ulkona/terassilla…mutkun, mutkun, on pakko! Ei ole siis vielä siemeniäkään. Chiltern myy näköjään munakoisoa, josta tulee herneenkokoisia muniksia - Aubergine ‘Thai Green Pea’ onko kellään kokemusta?
Toinen kysymys, eihän kellään olisi ihan esim. kahta siementä tuosta täällä mainitusta Mini Ba
mbinosta, tai mikä liike myisi? (kiihko, mouho päällä!)
Ainakin tarvii piiiitkän kasvukauden ja lämpimän paikan...eli kylvä pian!
Kahtena kesänä olen kokeillut 'Ophelia'a, avomaalla sain aikaiseksi pari kukkaa enkä muuta.
Minulla olisi muita munakoisoja - jokunen liikasiemen lajikkeista Florida High Bush - Black Beauty - Listade de Gandia ja Moneymaker F1 Hybrid.
Hyötykasviyhdistys on näköjään myynyt Mohicania, joka sopii ruukkukasvatukseen…miksei heillä voi olla myymälää Tampereella?
Euffis, mahtaisiko mikään noista tuottaa satoa III-vyöhykkeellä terassilla?? Ei vissiin…tää on vaan niin hirveää kun iskee se into!
Annesurfs, minusta tuo Florida High Bush voisi olla se helpoiten terassilla kasvatettava.... tai sitten (mahdollisesti) Listada de Gandia (aikainen). Black Beauty ja Moneymaker ovat aika kookkaita.
Äshh,, ja tarkistelin, tuolle Moneymakerin Hybridi -versiolle annettiin jossakin korkeudeksi 90 cm ja kehuttiin aikaiseksi sitäkin..
Ophelia onnistui ainakin minulla viimekesänä terassilla pienessä (oisko ollu 5l) ämpärissä. Satoa tosin ei tullut kovinkaan paljoa, pari hedelmää(?) sain. Aloitin taimikasvatuksen joskus tammi/helmikuussa. Muut munakoisot eivät tehneet mitään muuta kun muutamia kukkia loppukesästä. Olivat kaikki ruukuissa pihalla.
Tänä vuonna itämässä on viittä lajiketta. ‘Udumalapet’ ja ‘Mohican’ ovat itäneet eilen ja ‘Dusky’, ‘Kermit’ ja ‘Ophelia’ antavat vielä odottaa itseään.
Tänä kesänä yksi jokaista lajiketta menee kasvihuoneessa suoraan lavaan ja yksi kutakin ruukkuihin. Loput menee erinäisiin kokeiluihin ulos kasvilavaan ja ruukkuihin jos ylimääräisiä tulee.
Kokeilen ekaa kertaa munakoisoa! Laitoin Hanselia, Golden Eggsiä ja Mohicania 3 kutakin. Vähän jänskättää miten käy, kun ei tomaatitkaan meinaa keritä kypsyä kesän aikana niin miten munakoisot…
Mutta! Kuulin, että muniksia voi / kannattaa koettaa talvettaa matalaksi leikattuina; alkavat sadota talvella / keväällä ihan tosissaan!
Lämmintähän meillä riittää sisällä, valo on se ongelma.
Kauhean hitaasti etenee muniksen taimet. Koulin juuri Mohicanit ja Hanselit. Golden Eggseistä vain yksi iti.
Hidas on munakoiso, viittä erilaista kylvin mutta yhden laadun siemenet jäi itämättä kokonaan. Ja viimeiset iti kolmisen viikkoa myöhemmin kuin ekat, vaikka yhtä aikaa oli kylvetty.
TAimet on myös täällä hitaita. Muutaman lehden ja pari senttiä vartta saaneet aikaiseksi kuukaudessa!
Dusky ei ole itänyt ollenkaan. Siemenet maistuivat toukille. Muut neljä laatua ovat itäneet ja kasvavat lampun alla. Hidasta on kasvu, mutta kauniita ja tukevia taimia ovat kuitenkin.
Just meinasin kysyä, onko ne teillä ne taimetkin hitaasti eteneviä…kai mää oon tottunut tomaatin ja paprikantaimien tahtiin, kun tuntuu, että nää vaan hidastelee! (TAI…sitten mää oon kärsimätön?)
Mutta tosiaan, jos pysyvät elossa kesään asti / kesän yli ym, aion kokeilla talvettaa jonkun heistä sisällä, kun kuulemma ihmiset on sillain saaneet oikein kunnon satoa!
Ei huimaa muniksen taimien kasvuvauhti, ei.
Nou hätä. Se on ihan oikeasti tosi hidas . Sitten kun tulee kesä ja se pääsee isompaan astiaan, kasvariin ja saa paljon lannoketta, kasvu nopeutuu .
…mut kun ei oo sitä kasvaria…
OIkeastaan minäkin heitän ne pihalle sitten kun on "oikea" kesä. Ovat nimittäin niin kovia imuroimaan kirvoja etten halua pitää niitä kasvarissa. Hyvin pärjäävät pihallakin.
Oon aatellut pitää pisimpään sisällä, tomaatit yms pääsevät aiemmin pihalle. Suunnitelmissa on kanssa pistää munikset ulos sit kun on takuulämmintä! (Onko Suomen kesässä semmoista?)