Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Yleensä on, välillä - ainakin meikäläiselle - vähän liiankin kuuma. Viime kesä oli poikkeus, mutta viimeisimmänhän aina parhaiten muistaa.

Tänään vein tilanpuutten vuoksi kaksi munista kokeeksi kasvamaan hieman viileämpään huoneeseen. Lämpötila siellä on noin 17 astetta riippuen ulkoilmasta. No nähtäväksi jää miten siellä kestävät. Loput jätin vielä taimilampun alle, jos eivät siellä viileässä viihdykään niin en menetä kaikkia.

Tänäkin vuonna kylvin vähän myöhään, mutta onneksi munakoisot itivät muutamassa yössä ja ovat lähteneet kasvamaan ihan vauhdikkaasti. Lajike on jokin noin 10 cm mittaisia munakoisoja tekevä ja erityisesti parvekkeelle tarkoitettu. Viime vuonna sain lopulta kaksi munakoisoa. Raakileita riitti, mutta ne mätänivät. Liekö ollut liian kylmä parvekkeella.

Mitenköhän kirvat saisi pidettyä kurissa? Olisi mukava ottaa munakoisot syksyllä sisälle, mutta ei kirvoja!

Minä koulin ensimmäisen satsin, kahdeksan, ja muut jätin vielä odottamaan. Laitoin ne “sanomalehtitötteröihin”. Aiempina vuosina munikset eivät ole onnistuneet. Yrittänyttä ei laiteta… Kuinka korkeaksi koiso kasvarissa kasvaa? Tarvitseeko tukea?

Tässä ovat koemunakoisot, jotka menivät kasvamaan viileämpään, noin17 asteiseen huoneeseen. Näyttävät voivan siellä oikein paksusti, joten loput seurasivat ensimmäisiä rohkeita myös viileämpään, koska lampun alla alkoi olemaan hieman ahtaan puoleista koska uusia pikkuisia oli tulollaan.

Kyllä on komeat koisot! Minun omissa on pikkuriikkiset lehdet joita on kyllä yhtä monta kappaletta kun noissa…

Todella komeat!!! Minulla on ihan lilliputteja noihin verrattuna. Oletko saanut edellisinä kesinä satoa?

No viimevuonna kasvatin munakoisoja ensimmäistä kertaa ja sain kaksi pientä munakoisoa. Ja taimia oli vissiin joku kymmenen. Mutta viimeksi alku ei näyttänyt noin hyvältä, että odotukset on yllä nyt korkeemmalla.

Minkalaisessa paikassa sinulla ne kasvaa? Kasvarissa? Meillä oli avomaalla toissakesänä. Ne kukkivat oikein nätisti, mutta eivät juurikaan kasvaneet (ostin taimina) eivätkä tehneet satoa.

Viime kesänä kasvatin ekakertaa munakoisoja kasvihuoneessa, muutamasta taimesta tuli ihan monta syötävää munakoisoa! Nyt on tulossa kolmea eri lajiketta, Listada da Gandia on valkoviolettiraidallinen...

Kylvetty 19.1, kuten kuvasta näkyy.

Muut lajikkeet on Melanzana Viserba ja Mohican. Toivossa eletään, että satoakin olisi tulossa!

Hei!

Meillä kokattiin munakoisosta pari viikkoa sitten, ja mistään mitään tietämättömänä raaputin munakoison sisästä muutaman siemenen. Kuivattelin niitä pari päivää, ja viskasin sitten multaan. Onkohan mitään toivoa, että niistä kasvaisi jotain? Ainakaan vielä ei ole kuulunut eikä näkynyt. Tiedän, että sadosta on turha haaveilla näin myöhäisellä kylvämisellä. Mutta voiko munakoisoa yleensäkään kasvattaa hedelmän omista siemenistä, vai pitääkö siementen olla kaupasta ostettuja?

Vau! Onpa hienoa kuvia ja koisoja! Meillä eivät koisot jatka jalkojaan sitten millään. Pitäisiköhän niitä lannoittaa, vai mikä lienee… Aurinkoisella ikkunalla ovat.

Kuulemma ovat kovin lannoituksen perään, monta vuotta kasvatellut kertoi minulle!

Ok. Pitääpäs tänään löträtä.

Ai niin… Olin ihan unohtanut jo mun munakoisot. Äsken kävin katsomassa niitä. Kuivia olivat, mutta yllätys siellä oli odottamassa. Kahdessa kasvissa oli ensimmäiset nuput… Ja muovimukeissa raukat vielä kasvavatkin. No ehkä ne niissä selviää ulos asti.

Vautsivau, huomasin äsken että Munakoisoni (Melanzana Vicerba, Nopsiksen peruja) kukkii. Olen kaivellut esille tällaisia ohjeita : latvotaan n. 25 cm korkeana, tulee pensasmaisempi. Annetaan ainoastaan 3 oksan kehittyä. Leikkauksen voi tehdä periaatteessa niinkin, että kaikki mille ei ole tilaa leikataan pois.

Tämä oli nyt n. 30 cm korkea joten napsasin latvan siitä pois (meni samalla yksi nuppukin, nyyh).

Laitetaanko munakoiso kasvamaan samanlaiseen kasvualustaan kuin tomaattikin? Luulen että voisin tämän nyt omaan ämpäriinsä siirtää, mutta pitää vielä varmistaa millaisen sekoituksen siihen laitan Neuvoja ?

?Kuinka kylmiä öitä munakoiso sietää? Joko kasvariin?

Lueskelin hyötykasviyhdistyksen siemenluettelosta että se haluaa olla hyvin tasalämpöisessä paikassa. Laitoin omani tänään ämpäriin, mutten meinaa sitä vielä lämmittämättömään kasvariini viedä. Tosin sitä en ole vielä opettanut ulkoilmaankaan, joten viikon verran varmaan menee siihen totutellessa, ja sitten voisi mennä jo kasvariin. Kamalan kylmiä on olleet yöt, viime yönäkin 3,6 astetta ulkona. Kaipa ne nyt pikkuhiljaa alkaa nekin lämpiämään :slight_smile:

Kiitos vastauksesta. Täytyy sitten roudata tohon kylmälle terassille. Se on kuitenkin kasvaria lämpimämpi paikka.