Murattimikania, Mikania scandens

Meillä on tuolla pihalla edelleenikin kaksi suurta puskaa murattimikaniaa (Mikania scandens ''Variegata'' ) samoissa ruukuissa kelloköynnösten kanssa. Kelloköynnökset kiipesivät  vanhoihin omenapuihin yli viiteen metriin. Siellä ne edelleenkin ovat ihan vihreinä puussa. Ne köynnöksen juurella olevat mikaniat ovat kasvaneet hurjiksi. Nyt lueskelin jostain, että mikania voisi hyvässä lykyssä selvitä ulkonakin talven, ja osa ottaa mikanian talvisäilöön sisälle.

Oisko kellään tarkempia vinkkejä mikanian talvisäilytykseen sisällä tai ulkona? Mukavahan noiden kanssa olisi ensi vuonnakin jatkaa.

Nobile

Laitoin muutaman oksan juurtumaan syksyllä ja nyt ovat sisällä huoneenlämmössä loisteputken alla. Tammikuun lopulla olen siitä napsisinut pistokkaita juurtumaan kesäksi. Ainakin viisi talvea olen noin talvehdittanut.

Kävin napsasemassa pihalla olevasta kuvan.

Talvetin omani ihan huoneenlämmössä valoisalla ikkunalla ja hyvin onnistui. Ei edes pahemmin lehtiä tiputellut.

Nämä meidän mikaniat ovat kirjavalehtisiä. Punainen varsi ja vihreävalkoiset lehdet. Sellaisia koristeellisen ja valoisan oloisia puskia tuossa omenan varjossa.

Pitää katsoa miten ne pärjäävät. Otin niistä tänään paksuhkoja versoja (niistähän tämäkin varmaan parhaiten lähtee) ja kaivan ne huomenna muutenkin sisälle. Hallaa lie luvassa siinä torstain tietämissä.

Kiitos ohjeista!

Nobile

Ensimmäiset pistokkaat juurtuneet.

olisiko kenelläkään lähettää tuosta ‘variegatasta’ paria pistokasta? näyttää mukavalta. Tavallinen vihreä murattimikania on talvehtinut viileässä varastossa jo 2 talvea.

Nobile kuule, oletko varma, että se sinun kasvisi on murattimikania? Sain sinulta pistokkaita (lähetinkö edes mitään korvaukseksi???) ja minun mielestäni se on ennemminkin kirjovillakko, Senecio macroglossus ’Variegatus’ kuin murattimikania.

Moi Paulastiina!

Kyllä minä sen kirjavalehtisenä Murattimikaniana keväällä ostin (se muovinen kasvilappukin on kyllä tallella). Eikä kuvien perusteella ole epäilystäkään, etteikö se olisi juuri Mikania scandens ''''''''Variegata''''''''. esim. Alla olevassa kuvassa kasvi on juuri sellainen kuin Mikaniani oli kevätkesällä. Loppukesästä se olikin jo melkoinen lehtevä puska. http://www.villamussalo.com/garden/mmikania.html

Mutta kyllähän sitä kaikenlaista myydään, mikä ei lappua vastaa. Tätä kasvia en ole itse muuksi epäillyt. Tuota villakkolajia en kyllä tunnekaan.

Hassua muuten, että minulla oli kaksi isoa puskaa tuota variegataa ja yksi verso oli sellainen vihreä, ei kirjava. Ja arvaa vaan säilyikö minulla itselläni talven yli VAIN se tasavihreä verso, eikä yhtään kirjavaa. Joo, säilyi!!! ärtynyt

Nobile

Muoks:

Löysinpä sitten minäkin niitä kirjovillakon kuvia, jotka saavat minut kovasti epäilemeään ostokseni lajia. Hirmuisesti näyttää kyllä siltäkin (mikäli nettikuvista käy päätteleminen). Ihan kukkakaupasta ne kuitenkin Mikaniana ostin. Hollantilaista kasvatusta näkyy olevan, eli tuontitavaraa. Voihan olla, että Mikania myy paremmin kuin Villakko. Itse en osannut epäillä mitään, eikä nimi olisi mielestäni kasvia pahentanut, vaikka olisi ollut Villakkokin. Nyt en osaakaan vastata kumpi se on, mutta jospa se kukkisi ensi kesänä, niin lajin näkisi heti.

Kaikkeen sitä törmää... oho

Nobile edelleen

Mai-lee noista kaikista voi ottaa heti tammikuussa pistokkaat ikään kun emokasveiksi, eli niistä taas latvomalla uusia ja uusia pistokkaita. Jos haluaa murattimikaniasta monihaaraisen niin se kannatta latvoa ainakin kolmasti.

Minä olen talvettanut kaksi kirjavalehtistä. Hyväkuntoisilta vaikuttivat kun reilu viikko sitten viimeksi kastselin. Toinen oli kyllä alkanut kovasti kiipeämään vieressään olevaa kukkatelinettä yöspäin. Pitänee ne muutaman viikon päästä katkoa ja juuruttaa latvat.

ookoo, kiitos kurpitsa sekä kasveista että nyt neuvoista. minä otan pistokkaat sitten maaliskuussa:-)

Veikkaan, että jutitalla on kirjovillakko eikä murattimikania…

Se myytiin mulle murattimikaniana muuta en tiedä. Pitääpä kuukkeloida kirjovill

Taidat kyllä olla Paulastiina oikeassa.

Ensimmäisessä pistokkaassa juuret.

Toin tämän mikanian sisätiloihin, yritän säilyttää sitä talven yli huoneessa, saas nähdä onnistunko.

Sehän on huonekasvi helpoimmasta päästä! Minäkään saa tapettua.

Miullakin on ollut jo liki 10 vuotta, ei tosin koko aikaa sama kasvi, mutta helppo on ja juurtuu satavarmasti. Nytkin otin yhden sisälle.

Paulastiina, no kyllä se sitten onkin helppo ;))

Kiitos teille molemmille kannustuksesta, ehkä minäkin sitten saan se säilymään.