Mustaherukkapuu

Kokemuksia halusit. Minulla on ollut kolme kesää sitten istutetut herukkapuut, punainen ja musta, ja rakkaus, joka syttyi ensikerran heidät nähtyään on edelleen voimissaan. Onko kauniinpaa kuin loppukesän lämmössä kypsyvät punaherukan pitkät ja roikkuvat vähitellen punastuvat marjatertut tai kauniisti laskeutuvat mustan oksat, joiden pulleat marjat kuiskivat loppukesän lämpimässä ja makeassa tuulessa, nauti minusta.

Itse olen leikannut keväisin valikoivasti ja niukasti vanhoja oksia pois, uusia kun pukkaa vuosittain, ja pitäähän niistä pensaistakin vanhoja oksia poistella. Oletan liian suuren oksamäärän aiheutavan repeämisvaaran ja satokin pienenee oksien liikaa vanhentuessa.

Kuvan mustaherukkapensas on istutettu vajaat kymmenen vuotta sitten. Kuten kuvasta näkyy, pisimmillä oksilla on jo melkoisesti pituutta, mikä tekee niiden tukemisen vaikeaksi. Pisimmän verson korkeus on noin 2,5 metriä, ja pensaan leveys lieneekin sama.

Viime vuonna pensas tuotti noin 14 litraa marjoja, ja raakileiden määrästä päätellen tänä vuonna on odotettavissa vähintäänkin sama määrä.

Pensaasta on keväisin poistettu vain vioittuneet oksat, mutta muuten sitä ei ole karsittu. Pensaalle pitäisi tietenkin tehdä perusteellinen harvennus, mutta se tarkoittaisi selvästi pienentynyttä satoa, koska suurin osa marjoista on vanhoissa pitkissä oksissa. Marjapensaiden tarkoitus on kuitenkin tuottaa mahdollisimman paljon marjoja ja toimia samalla pihan koristeina.

Olisiko jollakin hyvää neuvoa, mitä tehdä pensaalle? Pihan muistakin pensaista on tulossa samanlaisia.