Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Minunkin suskini lerputti aamulla lehtiään huolestuttavasti, ihan säikähdin. Nyt kun aurinko ei enää porota niin suski on jo piristynyt.

Belgi, onko sulla ulkona vai sisällä? Toin suskit sisälle varjoon, mutta en ole varma, kumpi olisi parempi. Ne näyttää siltä, että ne kupsahtaa just eikä melkeen. Ikäänkuin ne olisi ollut kaksi viikkoa ilman vettä.

Sisällä ovat, aurinko ei enää tähän aikaan porota niihin, taisivat aamulla olla kuumissaan. Huolestuttavalta kuulostaa omiesi tilanne, eivät kai ne nyt ui liian märässä mullassa?

Laitoin ne todella isoon ruukkuun, jonka kastelin kohtuullisesti. Hetken kuluttua pinta oli jo aika kuiva, joten annoin aavistuksen lisää vettä. Sinne kun meni samalla yksi latvottu latvakin, kun yksi suski ei saanut millään päätään pysymään pystyssä. Ei ne pysy kyllä muillakaan. Yritän saada kuvan niistä.

Ensin yleiskuvaa.
Varret on niin pitkiä, että ylettäisi reippaasti tukikeppien ympärille. Tukikepit harottaa vielä joka suuntaan. Hävettää.

Ja vielä yksityiskohta.

Näitä kukkia minä olen vaalinut ja nyt tuntuu pahalta. surullinen

Onkohan ne paleltunut, kun ne on ulkoillut eilen ja tänään? Ulkona on kyllä reippaasti 13 astetta varjossa.

Vai saaneet liikaa aurinkoa? Liian suuria kerta-annoksia? Minun suskit olivat tuolla vapun nurkilla varsin nöyrää susannaa, paljon nöyrempiä kuin anitan kuvissa olevat. Tokeni ne silti, kun saivat sisällä taas vähän aikaa olla.

(Ja ne oli pihalla pakkasyötä hyvän tovin...)

Toivotaan, että asia on näin. Olen yrittänyt pitää niitä varjossa, mutta kun piha on etelään, ei terassin kaiteen antama varjo ilmeisesti riitä. Jos se johtuu liiasta auringosta, on asia korjattavissa, kun taas paleltunutta kukkaa on 
vaikeampi herättää henkiin. Elän ja toivon.  (Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.)

Minusta nuo vaikuttavat vielä sen näköisiltä että tokenevat tuosta, tosin varmaankin nuo ruttuisimmat lehdet on menetetty muttei se mitään haittaa. Ovat ilmeisesti ottaneet vähän nokkiinsa joko siitä käsittelystä kun siirsit uuteen purkkiin ja ovat nyt hämillään tai sitten ulkoilussa on ollut jotain josta eivät pidä. Itse pitäisin nyt sisällä kunnes tokenevat hymy

He ottivat ilmeisesti nokkiinsa ulkoilusta, koska lehdet olivat tuollaiset jo istutettaessa. Ajattelin, että istuttaminen uuteen isoon ruukkuun tekisi hyvää ja siksi pidin kiirettä sen kanssa. Valkoiset suskit on hiukan paremman näköisiä enkä istuttanut niitä vielä tänään.
Pitäisikö ne kärsineet lehdet poistaa vai antaako olla vaan?

Minä ainakin poistan lehdet joita kissat ovat osittain käyttäneet salaattina, ovat rumia, eikä niistä kasville enää mitään hyötyä ole no-jaa

Lähdenpä siis lehtien poistoon. Ihmekukkani kuvitteli minun ilmeisesti latvovan, kun katkaisin siitä vahingossa yhden lehden. Sehän ruupesi haaromaan siitä. Jospa suskikin tekisi saman? silmän isku

juu epäilen täälläkin jotta suskisi on vain järkyttynyt toistaiseksi runsaasta elinolonmuutoksesta ja toipuu kunhan saa rauhassa oleentua hissukseen. kovin on vielä viriilinä

Mun suskini on vironnut!  Siellä se katselee taas terhakkaana maailmaa pää pystyssä ja lehdet kauniin vihreinä. Ja kun ne kolme ylijäänyttä on yhä edelleen paljon apeampia, aloin epäillä, olisiko kyse ravinteiden puutteesta. Olen nimittäin tosi huono lannoittamaan ja purkit ovat kuitenkin suht pieniä. Siirrän ne tänään isompiin purkkeihin, niin sittenhän sen näkee. Ja yritän muistaa lannoitella edes silloin tällöin. Teen saman myös valkoisille suskeille ja katson, saako nekin siitä lisää elämäniloa. Ne ei ole yhtä apeita kuin keltaiset oli, mutta ei ne liian pirteiltäkään vaikuta.

Jiihaa!!!! Suskissa ensimmäinen nuppu! Kyllä se näköjään tähän asti hienosti tuossa amppelissa "roikkuu" Kunhan vaan jokapäivä estää sitä kiipeilemästä.

Oikein nätti suski, T.a.r.j.a!

Meillä suskissa kolmas lehtipari tulossa, eipä ole paljon hurraamista....

Minun suskini ovat vielä purkeissaan, pitäisköhän jo istuttaa amppeleihin?

En ymmärrä, miten teidän susannanne ovat noin komeita jo! Minulla kasvaa hontelo varsi ja hennot lehdet. Vaikea käsittää, että siitä tulisi vielä jotain.
Kävin työaikana juuri lähipuutarhalla, ja siellä kukkien runsautta ihmetellessäni kaikki mustasilmäsusannat myytiin sinä aikana. Olivat amppelissa täydessä kukassa ja mahtavia suuria. Taistelin itseni kanssa, otanko vaiko en. En ottanut, mutta huomasin, että kukkakassiini oli pudonnut yksi suskin kaunis oranssi kukka. Aattelin näyttää kukkaa omille aluilleni, jotta ymmärtävät alkaa tekemään samanlaisia.
Minua ei saisi päästää puutarhaan, joka tulvii täynnänsä erilaisia ihanuuksia! Iskee valinnanvaikeus ja tekisi mieli vähän kaikkea. Siellä oli myös niin komea kelloköynnös purkissa, etten ollut moista nähnyt! Keijunmekotkin oli jo myyty.

Latvoin honteloita suskejani kahden kasvulehtiparin jälkeen ja nyt ryökäleet kasvattavat vaan yhtä piippaa latvonnan jälkeenkin vihainen vaikea uskoa, että kukkisivat vielä tänä kesänä...

Heips!

Minen oo näitäkään latvonu...Vieläkö kerkiää vai myöhästyykö kukinta tms? Ekaa kertaa näit kasvatin ja suht hyvin ovat lähteneet :D Oon kyl iha töttöröö ton latvomishomman kaa...pelkään ain, et koko rehu kuolee :D