Mikähän lie tämä suuruus tarkemmin, pieni oli taimi kun tuonne vuorenkilpien taakse tyrkkäsin vaan ei ole pieni enää,
(Kesänlapsi kohta sannoo että siullon kaikki taas niin hemmetin suurta , olokoon sitt syrreeni, unikko tai joku nauhus.)
Tarttis varmaan ootella kukintaa ja ihmetellä sitten mikä on miehiään mutku on niin valtavat lehet., aurinkonauhus tuossa vieressä näyttää ihan kääpiöltä

Mulla on molempien näköisiä, valtikkanauhusta ja kenties lapinnauhusta, tai näiden risteytystä. Korkeus riippuu ties mistä oloista, yleensä ovat mulla suht saman korkuisia, mutta uusin penkki, jossa on suurin piirtein tuon alimman kuvan näköistä nauhusta, on kyllä kasvattanut lehtensä ainakin parikymmentä senttiä korkeammalle kuin penkin toisessa päässä olevat nauhukset, ja näyttää kukatkin venyvän korkeuksiin. Olenkohan heittänyt lannoitetta sinne vähän runsaammalla kädellä.

Se on nauhusten aikaa, kukkivat joka puolella pihaa, Kiitos penttiläisten!
Joko raya sulla kukkii tuo 1.7 kuvan nauhus? Mulla tulee mieleen lapinnauhus tai aurinkonauhus? Mulla on siinä (kumpi mulla nyt onkaan, en tiijä) ihan valtavat lehdet ja huitelee jossain 2,5m korkeudessa. Pittää zoomata, että saa perhosista ja ampiaisvieraista kunnon lähikuvia, ku ei yllä lähellekkään. 
Ei muuten ihan kuki vielä se jättilehtinen, eikä kunnolla vielä lapin nauhuskaan, ja tuo jätti ei oo lapin- eikä aurinkonauhus.
Noista kuvista keskimmäisenä on aurinkonauhuksina joskus aikoinaan ostetut.
Kipasimpa kattomassa, kyll se alottelee, otampa huomenna kuvia, niin katellaan niitäkin lehtiä, erilaisia ovat. Siinä on vierekkäin lapinnauhus Hietala, aurinkonauhus ja sitt se iso, niin voi vähän vertailla.
Tässä on lapinnauhus Hietala.

Ja tässä Jätti, vieressä aurinkonauhus

Nimiä en tiiä, on monen sorttisia nauhuksia pihassani. Tämä nauhussoihtujen paikka on tontin takarajalla suojaamassa näkymää minun kompostikakkujen edessä ettei niitä naapurin tarvii katella. Tosin kesällähän nuo kakut peittyy myös kurpitsa kasvustoihin.

Naapurin tontilta, joka on yli puolimetriä alempana meidäntontista, otin kuvan meille päin.

Nauhukset tykänny tästä "kesästä" ku on tullu palijon vettä.
Onko kallionauhuksella jotain erilaisia vaatimuksia paikan suhteen kuin muilla nauhuksilla? Mulla on noita lapinnauhuksia ja valtikkanauhuksien tapaisia tms, jotka viihtyy vähän turhankin hyvin, mutta kallionauhus ei kasva, ei kuki, eikä kuole. Se onneton pysyy matalana ja kitukasvuisena vuodesta toiseen. Jos sen nyt taas yrittäisin siirtää, niin mikähän olisi parempi paikka, kuin nykyinen syvämultainen pohjoisseinusta, jossa on tuulista?
No ainakin siellä, mistä mun kallionauhukseni on tullut, se on ollut hyvinkin komea, että ei pitäisi olla edes geeneissä vikaa
Tuossa lähistöllä on yhdessä pihassa hienot kallionauhukset aurinkoisessa paikassa, niillä on vielä aita takana suojana. Siitä en tiedä onko paikka kuiva vai kostea. Mutta voisiko olla, että tarvitsee suojaisen paikan?
Minulla on ollut kallionauhuksia pitkään ja ovat kasvaneetkin varsin komeiksi, mutta viime talvi oli niillekin liikaa. Pientä elonmerkkiä sentään näkyy, eli toivottavasti vielä toipuvat.
Nauhusten kukinta yllättävän lyhyt tänä kesänä

![]()
On se upea tämä Kuljunnauhus.
![]()
Taas tämä sama
mutta on se niin upea.Kiitos vielä Kivinalle!
Tässä viime kesänä pikku taimina ostamani valtikkanauhukset. Näin isoja ovat jo. Toivon, että ajan kanssa tästä tulee oikein tuuhea puska.
![]()
Pitäisi hankkia joukkoon myöhemmin kukkivia, vasta eka amiraali bongattu näistä. Isonauhus ei säilynyt montaa vuotta.
![]()
![]()