Nauhus, Ligularia

Valtikkanauhusta kokeilin viime keväänä, vaan ei onnistunut. Muutama iti kyllä, mutta sirkkalehtien jälkeen kasvu pysähtyi täysin ja sille asteelle jäikin. Lopulta kyykähtivät kokonaan. Jostain luin, että ne kylvetään syvään-  jopa pariin  senttiin ja olin kylvänyt ne vain vähän pinnan alle...Voiko siinä olla syy epäonnistumiseen? täh? Tuossa nyt odottaa kallionauhuksen siemeniä, saa nähdä onnistuuko. Nuo ajattelin kylvää  ulos syksyllä.

Jättinauhuksia kasvattelin kolme vuotta sitten siemenistä ja hyvin itivät, tosin tänä vuonna vasta kukkivat. Siemeniä tulee varmasti paljon, joten taas kokeilen onneani. Minusta se on upein ja näyttävin nauhus.

Chardonnay, minkä näköinen on jättinauhus? Laittaisitko kuvaa. Minulla kasvaa lapinnauhus pihanurmen leikkausjäte kompostin vieressä ja siitä syystäkö lienee melko jätti. Kukkakynttilät heiluivat noin kolmessa metrissä. Tykkään kovasti ja ajattelin antaa noita siemeniä ystäville kokeiltavaksi.

Rea, tarkoitin isonauhusta ( Ligularia macrophylla). Siinä on kaalimaiset, jättikokoiset lehdet, siksi puhun jättinauhuksesta. Muut nauhukset tykkäävät puolivarjosta, mutta tämä isonauhus kasvaa auringossakin. Kuvia ei valitettavasti siitä ole, mutta katso Googlesta, sieltä varmaan löytyy.

Enpä tiedä, mistä johtuu tuo nauhusten erilainen itävyys, minulla on alun perin ollut kolmea sorttia nauhuksia ja nyt on siemen taimina levinneet joka paikkaan jossain kasvaa ihan mattoina pakko pois repiä, etenkin valtikkanauhus leviää siemenistä aivan hervottomasti.

Tällaisen laiskan kitkijän pihalla ei voi kun selkänsä kääntää niin jo uusi puska lykkää jostain nurkasta kun vielä risteytyvät sekaisin niin aina sieltä jotain hauskoja yllätyksiäkin tulee

Yksi poikkeus kyllä on , se on mun lemppari, en muista nimeä on tilattu Kotipuutarha lehden kautta joskus 15 vuotta ? sitten ne tulivat jostain pohjoisen taimitarhalta, se on kaikkein myöhäisin tekee runsaasti siemeniä, joka eivät idä ja leviä samanlailla kun muut.

Panen tähän kuvan jos joku tuntee, toisaalta taas noitten nimien kirjo on melkoinen joka taimistolla vähän omiaan ainakaan tuollainen rean nauhus tämä ei ole.

Tämä puska tähän itsekseen levinnyt mitä nyt reunoilta aivan liikoja pois kaivellut, siis valtikkanauhusta , on siellä joukossa jotain sekalaistakin vaikka suurimman osan keväällä kaivoin pois.

Tuossa ylemmässä nauhuksessa on kukka ainakin samalainen kuin Kultanauhuksessa, leviää runsaasti "juuriversoista" vai mitä lievät. Alempaa oli mullakin mutta pakko oli luopua kun sen siemenet kylväytyivät joka paikkaan, pieniä alkuja saa kerätä sieltä sun täältä vieläkin. Itse pidän eniten Kallionauhuksestani, tummat lehdet ovat kauniit ja kukat ovat siistin näköiset pitkään, leviää vain juuriston ympäriltä eikä siemenistä, ellei varsin yritä siemenlisäystä. Viihtyvät muuten aurinkopenkeissäkin, pitää vaan olla syvämultainen paikka.

Kiiltomato, kyllä mun kallionauhukset ovat tehneet yllättävän paljon siementaimia! Alkukesästä annoin tuttavalle varmaan toistakymmentä pikkuista tainta ja lisäilin alkuja omiinkin istutuksiin. Johtuisiko sitten siitä, etten laiskuuttani katkaissut viime syksynä kukintoja pois kukkimisen jälkeen.

Tuo on kyllä olennainen syy, jos on siementänyt, minä olen alkanut raivata syksyllä kompostiin myös enimmät kukkavarret. Nyt kun muistelen oikein tarkkaan aikaa, jolloin en näin tehnyt, muistankin kuinka myös Kultanauhuksen taimia oli kasapäin ilmaantunut Nauhuspenkin lähistölle jopa nurmikolle ja kivilaattojen väliin sekä niitä Kallionauhuksen, Valtikkanauhuksesta puhumattakaan.. Niin se muisti pettää eikä järki kulje, miten vois siementääkään kun katkaisee ennen sitä kukkavarret pois, ohonaurua.

Ilmeisesti kaikki nauhukset ei tarvi kylmäkäsittelyä?! Kylvion siperiannauhuksen siemeniä ja jätin purkit muhimaan vähäksi aikaa sisälle odottelemaan ulos laittoa, mutta nämä peijakkaat kerkesivät itää parissa päivässä sisällä ja ovat nyt jo varsin terhakkaita alkuja. Onkohan joitain muita jotka itävät ilman pakkasia?

Täältä löytynee apua aika monen nauhuslajin idättämiseen.
Aika moni laji näyttää itävän lämpimässä.

Isonauhuksen siemenet kylvin purkkiin viikko sitten ja vein ulos. Pitääkin varmaan tuoda lämpimään? Se on niin upean komea kasvi ja tahtoisin saada niitä lisää..

Kultanauhus leviää siis juuriston avulla? Onko leviäminen voimakasta eli paljon tämmöiselle nauhukselle pitää tilaa varata? Meillä on iso tontti eli isot perennat ovat tervetulleita…

Farmari, onko sinulla kuvaa sahalininnauhuksesta? palkintoetsin kuvaa ja tietoja, ei tahdo löytyä netistä eikä kirjahyllystäni. farmari on moista aarretta siemenkirjeeseen laittanut, toiveikkaana odotan toukokuuta ja suorakylvöä penkkiin. (yhtään nauhusta minulla ei kasva, mutta puolivarjoinen paikka taitaa järjestyävalvontaakasvava kasvi. nauhukset ovat hyviä perhoskasveja ja hurahdus kasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvikasvikasvava kasvion hyvin lähellä)

Onkohan tässä puskassa kahta eri nauhusta ? Sain koko "möykyn" jo viime kesänä ystävältäni ja ovat kasvaneen näin yhdessä.

En pysty ihan sanomaan voisiko tuo liuskalehtinen olla huiskunauhusta? Katso onko siellä juuressa mukulaa. Jos on niin se on sitä ja leviää tosi kiitettävästi:(

Sehän vois vaikka olla sitä, hyvä kuvakin löytyi Syrjäkadun Kukka ja Kurpitsa sivuilta . Minä poistin tuosta paikasta juuri toista hyvin kiitettävästi leviävää eli vuorirevonpapua ja ajattelin että tuo nauhus pysyis paikallaan paremmin. Onko tuo pyöreämpi lehtinen sitten jotain muuta nauhusta ?

Se pyöreä lehtisempi nauhus näyttää minusta joltain risteytymältä, jos on useampia sortteja nauhuksia pihalla niin taatusti tulee siemen taimista monensorttista jälkeläistä jopa vanhempiaan hienompia.

Tässä teille pari kuvaa isonauhuksista, muistaakseni Satues joskus kyseli. Ne ovat kasvaneet yli kaksimetrisiksi ja lehdet ovat todella isoja.

Tässä kukka korkeuksissa

Viitsisikö joku nimetä nämä nauhukseni.
1.