Neilikka: Ketoneilikka, Dianthus deltoides

"Kuivat, niukkatyppiset ja matalaruohoiset kedot ovat ketoneilikan parhaita kasvupaikkoja. Kuivuuteen laji on sopeutunut löyhän mätästävän kasvutapansa ja syvälle työntyvän juurakkonsa avulla. Lisäksi ketoneilikalla on kuivakkokasveille tunnusomaiset kapeat ja hieman vahapeitteiset lehdet. Rehevillä paikoilla ketoneilikka asettuu kivien viereen, missä se menestyy paremmin kuin sitä kookkaammat lajit.

Ketoneilikka on kuitenkin harvinaistunut nopeasti kasvupaikkojensa kiihtyvän umpeenkasvun myötä. Se onkin valittu ketojen ja niittyjen ahdinkoon joutuneiden perinnekasvien keulakuvaksi. Maankaivelun yhteydessä ketoneilikka usein ilmestyy siemenpankista varsin runsaana, joten laidunnuksen tai sitä matkivien ylläpitotoimenpiteiden avulla neilikkaniityt voivat säilyä luontomme koristeena.

Ketoneilikkaa viljellään myös puutarhakasvina kivikkoryhmissä. Sitä on lisäksi joissakin ketosiemenseoksissa, jolloin se voi yllättäen ilmaantua uusillekin paikoille."

Luontoportti

Kasvikortti

Valkoinen ketoneilikka

Arctic Fire

Punainen ketoneilikka on suorastaan kirkuvan punainen.

Mätäsneilikka, Dianthus myrtinervius. Muistuttaa kyllä erehdyttävästi ketoneilikkaa. Ellei jopa ole.

Minun silmiä hivelee tuo valkoinen ketoneilikka.

Tässä se on hehkuva väri!

Oi…oi sydän lepää tällaisia kuvia katsellessa :))

Kesää odotellessa lisää viime kesän neilikoita…

Valkoinen ja aniliini sekä pinkki ''normaali''
Värikimara

Sekalainen seurakunta. 

Otin aiemmin syksyllä talteen ketoneilikan siementä ja ruukutin niitä äsken ensi kesää varten. Jätän ne talveksi seinustalle muhimaan. Yritän peittää pihan kuivimpia kivikkokohtia ketoneilikalla. Nurmelle ei oikein ole sijaa ilman lisäkastelua. Hopeahärkki, ketoneilikka ja maksaruohot jaksavat sentään melkein missä vain.

Ketoneilikka heinäkuussa kuivalla seinustalla.

Pieni on kaunista!

Puusilimä täällä taas, päivää.  Ketoneilikkaketjua etsin, muttei osunut silimään perennoista eikä luonnonkasveista. Eikö oikeasti ole vai enkö vain nähny. Sain oman kylän taimenvaihdosta ihanuuden nimilapulla tarhaketoneilikka Penny Lane, mutta mahtaako sellaista olla olemassakaan? Valkoinen kukka, pinkkiä keskellä. Kertokaas mitä olen saanut! JA mihin ketjuun tämä kysymys ois kuulunna. 

Hankalin, täällähän se :wink:

Kiitos, Miikos. Mahtaakohan olla tuommoinen Arctic fire se minun Penny… täytyy oottaa ensi kesän kukintaa että saa verrattua.

Näiden kukinta alkaa pian olla jo ohi.

kuva

kuva

kuva

kuva

Luulin että minulla on punaista ja valkoista ketoneilikkaa.
No niin olikin ja vielä pinkkiäkin.

Minä sitten tykkään tästä ketoneilikasta. Tämähän on ihan loistava kivikkokasvi. Kasvaa niin tiiviinä tuppaana, että siitä ei kyllä mikään muu kasvi pääse läpi.
Sain tätä isoina siirtopaloina tuohon kivikkopenkkini reunaan ja toivon, että tämä leviää vauhdilla. Kuten ilmeisesti tekeekin.