mulla kasvaa nerine kovaa vauhtia
Mulla kanssa selvisi talven yli kaikki 5, jotka on samassa purkissa. Hyvässä kasvussa ovat.
ja mulla vaan jumivat samassa mitassa
Toin ne tänään sisälle lämpimään ja annoin vettä.
Kuinka nerineä hoidetaan/kasvatetaan? Sain 5 nerinen sipulia ja tietoa löytyy niukasti tai sit en osaa sitä oikein etsiä:(
^ Samalla asialla. Ihan uusi tuttavuus ja olisi mukava saada ystävyys kukoistamaan
Minulla kukki nerine viime kesänä, vaikka en hoitanut sitä yhtään. Laitoin keväällä sipulit multaan, ja nostin ulos kun hallat loppuivat. Olivat polot varjossa, nostin kukkivana aurinkoon. Syksyllä laitoin purkin autotalliin, sinne he sitten kuihtuivat. Nyt nostin purkin sisälle ja lisäsin vähän multaa. Hyvässä kasvussa ovat. Ensi kesänä en vie niitä varjoon ollenkaan.
Minä ostin pussillisen nerinen sipuloita ja pari viikkoa ovat nyt olleet mullassa, hyvällä mielikuvituksella varustettu voisi väittää niiden vähän kasvaneen:) Pitääkin mennä huonekasvipuolelle etsimään tietoa, kun sitä on sellaisena kasvateltu.
No hö, tämähän siis oli huonekasvipuoli, mutta oikeastaan kesäkukkamaisesti kasvatettu - vai pitääkös se huonekasvinakin kuolettaa talveksi?8)
Minulla kuolivat lehdet ihan itsestään kukinnan jälkeen syksyllä ja nyt talven oli viileässä, mutta pari kk on jo kasvatellut vihreää.
Miten tätä kasvia hoidetaan? Miten olette lannoittaneet? Onko kenelläkään ulkona ihan ruukussa? Omani ei ilmeisesti aio kukkia on lasitettu saviruukku. Mätäneeköhän nuo sipulit herkästi? miten viileässä talvetetaan?
Sisäkukkana olen kesän kasvatellut…
Onpa tosi hieno sun kukkasi,mun ei kuki se mokoma vaan poikii poikasia sipulin ynpärille no hyvä niinkin et tulee uusiakin olishan se ollut kiva et olis kukkinutkin.
Elekee nyt vain sanoko, jotta tuota mulla ei oo. No ei oo, ei…Eikä pitäskään tulla, vain toisin voipi käävä.
Onkohan se niin että nerine ei kuki ensimmäisenä vuonna vai olisko niissä joku juttu jota ei tullut hoksattua? Kaikki kome sipulia kasvoi komeasti ja lehtiäkin lykättiin mutta kukat loisti poissaolollaan. Nyt se kuivattelee lehtiään ja mietin että pitääkö ne sipulit nostaa pian ylös mullasta ja antaa kuivua. Ne oli isommassa ruukussa terassilla koko kesän ja tänään pääsivät sisälle.
Minulla tuo kukki ekana kesänä, se on kyllä ollut tupakukkana, viherhuoneessa:) Neljä vartta kasvoi, en enää muista montako juurakkoa niitä oli ja kolmeen tuli kukat, nyt viimeiset ovat kuihtumassa.
Kyselinkin tuossa kesämmällä Nerinen kasvatuksesta…
Miten ku on semmoinen mielikuva, että Nerine ei olisi varsinaisesti mikään sisäkukka eli ns. huonekasvi? Hain sitä tuolta sipuli-mukula osiosta, kun en enää muistanut mistä osastosta tämä keskustelu löytyy.
Minulla on valkoinen Nerine. Se kukkii nyt kolmatta viikkoa. On kyllä täydessä kukassaan kaunis ja ehdottomasti silloin sisäkukkana paikkansa ansaitsee, varsinkin tähän vuodenaikaan tuommoinen upea kukkiminen on tosi mieltä piristävää. Suosittelen lämpimästi!
Minullakin kolme nerinen sipulia. Aioin talvettaa ne ihan niinensä ja laittaa vasta keväällä multiin, mutta ilmeisesti ne voikin laittaa heti kasvuun. Yhdessä itseasiassa onkin jo vähän kasvun alkua.
Nerinen ns. virallista kukkimisaikaa on syksy tai syystalvi. Lehdistö kuihtuu yleensä kesäksi.
Juuri näin kävi minulla ja luulin, että se kasvu ol’’ sitten siinä. Istutin nääs keväällä mukulat ja lehdet kasvoivat tovin ja alkoivat vain lakastumaan. Olin hädissäni, tein kaikki niksit mitä osasin. Mutta tuo rytmi on kasville vain ihan luonnollinen.
Etelä- ja Keski-Euroopassa Nerinet ovat samanlaisia pihakukkia kuin meillä Narsissit ja Narsissikasvi se onkin.