Kiitos ruusupapuvinkistä satues! Päädyin ostamaan keijunmekon taimia, mutta mulla on vielä toinen astia johon voisi laittaa vaikkapa sitä ruusupapua. Tuoksuherneen siemeniä olis kyllä kaksi pussillista, mutta nyt on vissiin jo liian myöhä kylvää tuoksuhernettä?
Eräänlaiseen kriisiin tarvitsen nyt apua!
Eli nopeakasvuinen, monivuotinen, todellinen riesa, köynnöskasvi, joka ei ole ranttu maan suhteen.
Sellainen köynnöskasvi, joka kun kerran on istuttanut, ei millään pääse eroon - tyyppi.
Auttakaa…
Tilanne on nyt sellainen, että on koirille aidattu alue. Verkkona poroaita, 1,6m korkea, 200+ metriä.
Omat koirat pysyvät aidan sisällä, mutta naapurin uusi ihastuttava 1v pikkukoira, haluaa meille hinnalla millä hyvänsä. Koira on niin pieni että tulee aidasta läpi. Silmät on sen verran suuret että mahtuu.
Meidän koirat: 1 üübersosiaalinen kääpiösnautseri (ei ongelmia muiden koirien kanssa), ja kaksi suursnautseria jotka eivät yksinkertaisesti siedä mitään muuta elävää olentoa omalla reviirillään.
Olen nyt kiinnittämässä poroaitaan vihreää varjostusverkoa. Tällä estän pikkukoiran yllärivierailut.
Tiedän että ei ole minun syy jos pikkukoira pääsee hengestään meidän aidatulla alueella, mutta haluan viimeiseen asti pitää naapurisopua yllä. En kylläkään tiedä miten tuo varjostusverkko kestää kesät-talvet.
Omistajat eivät oikein ymmärrä, kun olen heille kertonut omista "vartioistani".
Heidän mielestä, pikkunen koira ei tee mitään, haluaa leikkiä. Ymmärrän!
Minun koirat eivät halua leikkiä, vaan vartioivat.
Minkä köynnöksen voisin istuttaa aidan viereen "kaunistamaan" aitaa.
Se varjostusverkko ei ole kaunis, ja haluaisin nyt sen (ennen ilmavan huomaamattoman) verkkosysteemin peittoon jollain köynnöksellä.
Auttakaa…
Chali, humala? Sitä ajattelin itse laittaa koiran verkkoaitaan, joka tosin on vielä kaupassa…
päivänkierto eli elämänlanka kukkii kyllä ja varmasti kerran kun istuttaa ei saa häviämään
^ eltsu & pähkinäpussi: Kiitos ja rutistus. Yhdistämällä saisi aika kivan aidan.
Chali, älä laita elämänlankaa(päivänkiertoa) leviää ja tappaa kaiken tontilla ja naapurien tontilla. Niinkuin nimikin sanoo kiertyy kaiken ympärille. Vuosien työ hävitää se.
eltsu, onko sinulla humalan taimet valmiina sen ei-valmiin aidan viekkoon? - laitanko talteen ne juurakot, jotka kuitenkin revin irti tontin reunalta?
Hyvä on , ei elämänlankaa!
Humalaa siis.
Mökkikukka kiitos.
Kuule minä sinuna kyllä laittaisin ehdottomasti jotain muutamkuin humalaa. Sen varret kuolevat aina talven aikana ja ne kuolleet varret on sitten joka kevät saatava riivittyä irti siitä verkosta - voin sanoa että on melko mahdoton homma! Humalan varret kiertyvät tiukasti tukeensa ympäri ja ovat karvaisia, tarttuvaisia, sitkeitä, tosi hankala saada irti yhtään mistään…samoin niiden lehdet jäävät kiinni varsiin kuivina joten rumakin on jos ei alas leikkaa.
Eli jotain sellaista köynnöstä, jonka maanpäälliset osat eivät kuole talven aikana (tutustu esim. Villiviini, alppikärhö) tai sitten ihan rehellisesti yksivuotisia kukkaköynnöksiä esim. ruusupapu, keisarinelämänlanka tms. jotka on helppo repiä verkosta irti aina keväisin/syksyisin.
mai-lee, laita talteen! Ei siis ole valmiina, mutta niitä ajattelin koristamaan n. 2 metriä korkeaa koira-aitaa… Rehevä ja nopeakasvuinen.
Ja on hyödyksikin, jos vaikka aikoo omaa olutta panna
ookoo, lue kuitenkin tarkkaan ramsesin kirjoittama juttu. esim panssariverkkoaitaan humala ei pysty kiinnittymään; tarvitaan salkoja aidan viereen. isosilmäiseen verkkoon, jollainen tuo ns poroaita selvästikin on, pystyy, mutta tarvitaan runsaasti saksityötä ennen kuin edellisvuotiset varret on rapsittu pois. (minulla on se puuha edessäni tänään. työläs vaikka "verkko" on 30 senttisillä väleillä rakennettu puuristikko)
minulla on vain hedeyksilöitä. joudut emikasvin hankkimaan muualta ennen kuin oluenjanoa pääset sammuttamaan:-)
mieti tosiaan pariinkin kertaan, mitä sen aidan maastouttamiseksi hankit. melkein luulen, että luonnostaan kapea ja/tai leikkaamalla kapeana pysyvä pensas voisi olla parempi vaihtoehto.
edit - luin itsekin uudelleen ramsesin jutun. - lehdet kyllä putoavat ennen talvea, jos humala on kunnolla ehtinyt tuleentua mutta jos ei niitä kuivia varsia poista niin kuin perennoista poistaa kuuluu, niin ennen pitkää ötökät kyllä valtaavat kasvuston. jos paikka on aurinkoinen ja kasvualusta kuiva niin valtaavat joka tapauksessa teki mitä tahansa. nimimerkki naapurin risukasaa toistakymmentä vuotta katsellut
Köynnöskrassikin kasvaa 2 metriseksi. Villiviini.
Alppikärhö vois tosiaan olla hyvä. On sekin tietty osan vuotta aika karun näköinen. Kanariankrassi on hyvä ja todella rehevä, jos ei keltainen väri aiheuta puistatuksia
Mä tykkään tuosta kilpikierrosta, kiipeää nätisti kiertäen koiraverkkoa ylös, versoo kylminä vuosina tyvestä mutta normaalisti ja varmaan teillä siellä etelässä ylempääkin kunnolla. Ei näytä roskaiselta ‘tyhjänäkään’. Myös varjostaa, joka on mukava varjo koirille ja este näkyväisyydelle.
kevätlookki nyt, ja kesemmällä samasta paikasta
Kiitos mai-lee, ehkä vaihdänkin suunnitelmaa… annaw, leviääkö tuo kilpikierto kuinka?
Monivuotinen, kestävä köynnös, joka EI palellu lumirajaa myöten?
Kaunis kukinta ja lehdistö, ei vaadi liikoja ohjailua tukeen (kiertyy itse rimojen ympäri). Paikka on pömpelin länsiseinusta, eli taustana rimoitus. Hiekkamulta, kuivahko.
Tai vaikka kahden köynnöksen yhdistelmä?
Mulle tulee mieleen pienikukkaiset kärhöt
Mulla on jo toisella puolella valko- ja sinikukkaiset alppikärhöt, mutta mites kello- tai kruunukärhö, kuoleeko niiden maanpäälliset osat talvella?
Eteläsivulla on kiinanlaikkuköynnös ‘Annikki’, ja mietin, josko laittais tuonne toisen laikkuköynnöksen, jonka lehtiin tulis niitä laikkuja, kun Annikki näyttää pysyvän vihreänä.