tuo pitää kooklata.
Se tavallinen tuoksuköynnöskuusama viihtyy kanssa hyvin kuivassa, ainakin se kanta, mitä mulla on.
Mutta kun se paleltui aina lumirajaa myöten, ja joka vuosi sai aloittaa kasvatuksen alusta.
Sitruuna- eli palsamiköynnöstä oliskin kiva kokeilla. Näyttää olevan myynnissä Särkälläkin, joten ei voi olla kovin arka.
Tulipa nyt mieleeni, että siinähän mulla olis paikka sille Sukribe-rypäleelle, josta olen haaveillut. Mahtuiskohan sitruunaköynnöksen kanssa yhdessä? Tilaa on vähän yli metrin leveydeltä.
Osaatteko ehdottaa mulle köynnöskasveja seuraavilla ehdoilla: Köynnökset tulisi kukkapenkin takaosaan näkösuojaverhoksi, mies lupasi virittää pitkän telineen mihin mahtuisi useampaa lajia. Ne eivät kuitenkaan saisi levitä paljoa ja vallata tilaa perennoilta. Ensisijaisesti etsin peittävyyttä, toki myös sievät kukat ovat aina plussaa Paikka on (puoli)varjoinen, maa kuivahkoa hiekkamaata.
Selailin hiukan puutarhakirjaa, ja ensimmäisenä kiinnitin huomioni viini- ja lumikärhöihin. Kasvavatko nämä riittävän nopeasti tarjotakseen näkösuojaa melko pian?
Minkälainen on tuoksuköynnöskuusama, onko kovin massiivinen? Viihtyykö puolivarjossa? Entä köynnöshortensia, leviääkö se kovasti? Joku köynnösruusu, taitaa kaivata aurinkoa?
Entä jos laittaisi yksivuotisia sekaan? Japaninhumala? Tavallista humalaa ei taida uskaltaa laittaa? Entä kelloköynnös, viihtyykö puolivarjossa?
Kiitos jos osaat vastata edes johonkin.
Kärhöistä ainakin alppikärhö menestyy myös varjossa ja kasvaa nopeasti. Köynnöshortensia on hidaskasvuinen.
Köynnösruusut kaipaavat aurinkoa.
Tervehdys,
Vinkkejä monivuotisen köynnöksen valintaan tarvittaisiin.
Tarkoitus olisi tehdä terassin yhdelle sivustalle näkösuojaa. Säleikkö pitäisi ottaa kuitenkin talveksi pois katolta tulevien lumien takia ja samalla leikata köynnös alas. Paikka on kesäaikaan aurinkoinen (mikäli paistaa) puolesta päivästä iltamyöhään. Istutusta on mahdoton tehdä kovin syvään, joten paras vaihtoehto olisi ruukku tai vaihtoehtoisesti voi rakentaa terassin sivuun ison laatikon johon istuttaa köynnökset. Kaikkiaan säleikön leveys olisi n. 3.5m, joten köynnöksiä pitäisi ilmeisesti olla useampi.
Olisiko ideoita sopivasta köynnöksestä?
Kuulostaa kyllä enemmän yksivuotisten köynnösten paikalta. Suurin osa köynnöksistä vaatii syvän multatilan. Kärhöt menee kyllä ruukussa, mutta eivät taida silloin tykätä paahteisesta paikasta, ja ruukkujen talvehtimispaikka on taas sitten oma ongelmansa. Humalan voi aina leikata alas, mutta paahteesssa sekin on altis ötököille, mitä ei oleskelupaikalle tahdo, ja sekin kasvattaa valtavan juurakon.
Mikä olisi mielestänne kaunis, kukkiva ja rehevä yksivuotinen köynnös partsille? Tänä vuonna kelloköynnös (kukkii vasta nyt). Viime vuonna ruusupapu ( onneton kukinta) länsiparveke osaksi puitten varjostama. Ei keltakukkainen.
Krassit,köynnös ja kanarian(keltanen )herkkuhyppykurkku.Jos laitat ruusupavut isoon astiaan ja lannoitat ja kastelet palijon niin on rehevä ja kukkii.
Minoon tehenny sekotuksia,kelloköynnöstä ja krassia,ruusupapua ja hyppistä.Isolehtisiä sekaan niin tulee rehevää.
Lannotus on tärkiää jos kasvattaa astioissa,palijon kanankakkaa ja lannotevettä.