Huonekasvit.net:issä ainakin on samanlaisesta kuva ja siellä epäiltiin nukkuleenaksi.. Olkoon se siis nukkuleena (kivempi puhutella kasveja nimellä ).
Ummistaako tuo leena lehtiään vai miksikö nimitellään nukku
Kyllä ainakin minulla ummistaa.. Ei nyt kauheasti mutta kuitenkin...
Itselläni on nukkuleena,stromanthe tricolor.hoito-ohjeita kaipaisin,on nyt kukkapöydällä jossa loisteputkilamppu,saa siitä valoa,mutta miten kastelun kanssa?
Korjaus,minulla on punanukkuleena,triostar,niinkuin paapelolla:)En ole kyllä huomannut että sulkisi lehtiään.Paapelollakin näyttäisi olevan punanukkuleena,kuten minulla,samat värit ym.Minulla on vain pienempi,mutta kyllä se tuosta kasvaa:)
hmmm… kannattaa tutustua tähän artikkeliin…
Tässä minun nukkumatti,olen sen kukkakaupasta ostanut ja tiedän varmasti että nukkumatti on kyseessä,nimikin sen sano maranta,ja lajikin tiedossa:Maranta leuconeura"Erythroneura" ja tämä oli siirretty maijojen puolelle.Hieman kärsineen näköinen,kissat haukaneet paloja,ja olen pistokkaan ottanut.
Tässä on minun nukkumattini. Töistä pölläsin lehden kotiin juurtumaan (ja juuri oikeaan aikaan, kun parin viikon päästä se olikin jo roskissa). Tänä vuonna se pääseekin jo isompaan ruukkuun.
Yllättävän kauan menee juurtumisessa. Nytkin on ollut jo tammikuun alusta asti lehti lasissa ja tarkoitus olisi ollut antaa se serkulle synttärilahjaksia ens kuun lopulla. Saa nähä kerkeääkö.
Kohta alkaa multien vaihto ja mietiskelin, että millasesta mullasta tuo matti tykkäis? Mulla olis sille tarjolla mustaa multaa, kylvö- ja taimimultaa ja perusturvetta. Tykkäiskö se jonkinlaisesta coctailista?
Mustan mullan saa nakata kartanolle, se ei passaa kun ulkokasveille, on liian voimakasta huonekasveille
Meidän kauppa ei myyny ku mustaa multaa. Sillä on nyt elettävä…
juu musta multa ei ole kyllä huonekasveille hyväksi, hetkenpäästä paakku kivikova…
minä sekoitin nukkumatille mustaa multaa, kaktus-ja kylvömultaa, hiekkaa ja styroksin ja hiilen palasia. Viihtyy hyvin. Ja kyllä se suhteellisen nopeasti juurtuu vesilasissa...
Viime vikolla sitten vaihdoin matilleni mullat ja se otti nokkiinsa nyt siitä. Lehdet on veltot ja reunat alkaa rullaantua… Nykkö se kualee??
Jatkan yksinpuhelua...
Tältä näyttää mun kukkani nyt
Ei se vaan näytä virkoamisen merkkejä. Sumuttelen useasti päivässä, multa on kostea muttei märkä.
kokeile antaa hieman kuivahtaa multa ja nakkaa sille muovipussi päähän.
Terve!
Olen ihan aloittelija viherkasvien kanssa, ja kaipaisin nyt neuvoja. Minulla on siis nukkumatti, johon olen kovasti mieltynyt. Muutin tammikuussa, nukkumatti kärsi kylmyydestä ja pudotti yhtä lukuunottamatta kaikki lehtensä. Kolmesta "varresta" kaksi kuoli, yhteen jäi siis yksi lehti. Nyt keväällä se on muutaman kuukauden sisällä kuitenkin vironnut, ja kasvattaa jo seitsemättä lehteään
Ongelma onkin, koska jäljellä on vain yksi varsi, kasvi ei jaksa kannatella sitä. Olen nyt hätäratkaisuna laittanut ruukkuun lyijykynän kannattelemaan vartta. Mitä nyt pitäisi tehdä? Ottaa pistokas tai kaksi ja istuttaa se sitten samaan ruukkuun tukemaan nykyistä vartta? Jos joku viitsisi neuvoa miten pistokas nukkumatista otetaan niin olisin todella kiitollinen. En vielä osaa käyttää forumia joten toivottavasti tämä nyt tulee oikeaan kohtaan…
Nukkumatti Maranta leuconeura ‘‘Erythroneura’’ on alkanut kukkia. Kukat näyttävät pieniltä orvokeilta.
Ja tässä!
Onhan toi kukka toki ihan “söpö”, mutta yleensä ne kannattaa napsia pois, sillä ne vie lehdistä värit ja roskaa paikat