Oi mistä löytäisin sen aineen!

Pörrääkö teidän kompostiroskiksista (sisällä) ylös semmoisia punapeppuisia, raivostuttavan nopeita pikkukärpäsiäärtynyt? Tässäpä niille inha ansa, joka TOIMII:

Purkkiin, vatiin tai lautaselle loraus etikkaa, vähän hienoasokeria, tilkka vettä ja pari tippaa astianpesuainetta.

Sinne hyytyvät, toivottavasti onnellisina.

Intopii: Mulla joskus pörräsi, käytin jotain etikkapitoista ainetta ja sit ne hävisi. Ei ole enää vaivannut.

Tämän ketjun aloituspulmasta tuli mieleen, että meillä on olohuoneen pöydän kansi koristeltu myös kivillä. Käytännössä homma meni siten, että “istutettavat kivet” pestiin, kuivattiin ja lakattiin kirkkaalla lakalla. Kivien kuivuttua pöydän lasin alapinta siveltiin samalla lakalla kauttaaltaan. Tämän jälkeen kivet istutettiin yksitellen. lakan kuivuttua kivet on ja pysyy lakissa kiinni.

En löytänyt hakemalla otsikkoa jonne kirjoittaisin, mutta kysymykseni saa siirtää. Sain tuliaisiksi ison kannun (1,5L) sitruslannoitetta ja minulla on vain pikkuinen sitruunantapainen puu ja sille samaa lannoitetta mutta shampoopullon kokoisessa purkissa. Pullossa lukee NPK 7-1-5. Mitä muuta silla voi lannoittaa kuin sitruunaani jolle pikkupulloni varmaan riittää liki loppuiäkseni?!

minun "yleislannoite"pulloni kyljessä lukee npk 6 - 1 - 5. etköhän huoletta voi käyttää kaikelle kasvavalle…

Tietääkö kukaan, mistä voisi ostaa semmoista ainetta kuin PRF Citrus Cleaner? Sillä pitäisi kuulemma lähteä pinttyneet liimajämät turvallisesti muovista. Sitä pitäisi olla myynnissä Suomessa, mutta ei ole aavistustakaan mistä sitä pitäisi alkaa etsimään.

Onko se tosissaan tilaustavaraa? Olin siinä toivossa, että sitä voisi etsiä jostain fyysisestä kaupasta. :frowning:

Fyysisistä kaupoista ei nykyisin saa enää paljon mitään, kaikki kaupat myyvät samaa tavaraa, jolla on - tai jolle voidaan mainonnalla hankkia - riittävän suuri ostajakunta. Onneksi on nettikaupat! Itse yritän ostaa paikallisesti, vaikka vähän kalliimmalla, mutta puutoslista vain pitenee.

Tuli mieleen lisätä, että juuri edellisen takia täällä on ketju - Mistä saa - kuka myy

Toivoisin kovasti ketjuun innokasta osanottoa, olen niin kyllästynyt käyttämään suuren osan ajastani tavaroitten etsintään. Nettihautkin palauttavat vain miljoonia “osta nyt, saat halvalla!”.

kuinka fiini ja arka on muovipinta, josta liima on saatava pois? tähän asti olen aina saanut pintaa vaurioittamatta tiukkaankin liisteröidyt liimat pois mineraalitärpätillä = lakkabensiinillä.

Kynsilakanpoistoaine on hyvä! …mutta ei myöskään se hellin vaihtoehto… olisko joku yrittänyt jollain ruokaöljyllä irrotella??

Kynsilakanpoistoaine saattaa muuttaa kirkkaan kovan muovin sameaksi.

Se ketju ei taida olla neuvonarikassa? Ensimmäisenä suuntasin tänne siinä toivossa, että löytäisin aihetta vastaavan ketjun.

Ja se muovipinta on tosiaan liian arka jotta kynsilakanpoistoainetta uskaltaisi yrittää. Edes asetonitonta. Voi olla että lähtisi siitä maalitkin pois samalla.

mistä saa - kuka myy

kynsilakanpoistoaine on lakkabensiiniin verrattuna kuin juuriharja puuterihuiskuun:-)

Yellow Service myy kans suihkepullossa ainetta jolla saa teippien ja tarrojen liimat pois. En nyt kyllä muista nimeä mutta soittamallahan se selviäisi. En tiedä onko myymälää muualla kuin Tampereella. Netti myyntiä luultavasti on.

Ylipäänsä siivousalanliikkeistä kannattaa kysellä.

Ei ole kauhean iso alue, mutta kyseessä on esine jossa on paljon pieniä yksityiskohtia ja siksi paljon syvennyksiä ja uria joissa mömmö istuu tiukasti. Liima on jotakuinkin pehmeää, ja sain sen verran selville, että yhdysvaltalaiset kohtalotoverit ovat selvinneet aineella nimellä Goo Gone, jota pitäisi vastata juuri tuon Citrus Cleanerin Suomessa.

• Ikkunasta teipin liimat? Ikkunanpokia maalatessa suojasin lasin, mutta en heti muistanut poistaa teippejä - ja auringossa mukavasti maalarinteipin liima jämähti ikkunaan. Anoppi taisi yhden ikkunan saada jotenkin tärpätin avulla puhtaaksi, mutta työlästä sekin. Toisaalta tärpätti ei meinannut lähteä kovin hyvin ikkunasta kun ei liukene pesuveteen.

-Ikkunasta melkein 30v. vanha näkösuoja-tarrakalvo liimoineen pois? Kalvo ei lähde yhtenäisenä, vaan raaputtamalla saa vaan pieniä soiroja irti…

Oletko yrittänyt sellasella rautakaupasta saatavalla puhdistus terällä, en sen oikeaa nimeä tiedä, muuta sillä saa myös maaliroiskeet ym pois ikkunasta naarmuttamatta ikkunaa, siihen saa vaihtoteriä ja taitaapa olla paketissa niitä mukanakin.Ja ihan vanhanaikaisella partakoneenterällä voi myös poistaa!

On olemassa sellainen lasin skrapaamiseen tarkoitettu hyvin terävällä terällä varustettu pikku veoktin: http://www.siivous.fi/yellowservice/tuoteryhma/Raapat Mä oon tuota sinistä käyttänyt, kun ikkunoitamme olen rempannut ja maalannut, ja sil kyl lähtee hyvin ihan mikä vaan ikkunasta.

Pisaralehdellä, juuri tuota samaa tarkoitan kuin TOsikkO :slight_smile:

Joo, PirjoA mäkään en sen nimeä muistanut. Mut onneksi löysin kuvan. Tuhat sanaa ja niin edelleen.

Toi on lasien kanssa hyvä, sillä riittävän terävänä se ei edes naarmuta, mut siististi lähtee ikkunasta mikä vaan. Mä en edes suojaa teipillä ikkunoita, vaan maalaamisen jälkeen tuolla kuivuneet roiskeet poistan. On melkein siistimpää ja nopeampaa sillä tavalla tehdä kuin teippien kanssa väkerrellä.