Jep, kiitos vinkistä valtsu, kokeillaan uudestaan, mutta harjanvarsia en ala juurruttaa eihän ne mahdu edes taimipöydälle.
Minä vaihdoin tänään oliivipuulle uuden mullan. Toivottavasti tein oikein, kun sekoitin tavalliseen puutarhamultaan hiukan lecasoraa, jotta multaseos pysyisi ilmavana.
Ihan kokeilumielellä säilöin muutaman purkkioliivin siemenen ja laitoin ne purkkiin huhtikuun alussa. 1,5 kuukauden kärsivällisen odottelun jälkeen kaikki kaksi itivät! Eli onnistuu sen purkkioliiveista kasvattaminenkin ilmeisesti.
Idätyskäsittelynä molemmille oli parin vuorokauden liotus, ja toiseen tein viillon “kapeampaan” päähän.
Nyt keittiön ikkunalaudalla on kaksi leveää ruohoa muistuttavaa oliivipuuta, jotka todennäköisesti kuolevat ensi talvena ellen löydä niille sopivaa sijoituspaikkaa. Sitruuna ei ainakaan tykännyt viime talven liian lämpimistä olosuhteista.
Tootsah: “kaksi leveää ruohoa muistuttavaa oliivipuuta”
Onkohan ne oliivipuita ollenkaan…?
mikäköhän on mun oliivipuissani (istutettu siemenistä viime keväänä, about 5 cm korkeita) vikana, kun niissä on joidenkin lehtien päät alkaneet ruskistua? voisikohan syyna olla liika ravinteisuus (kasvavat lähes pelkässä kompostissa) tai liika vesi (mullan päällä on vähän sammalta)??? en haluaisi että lehdet putoavat!
ja olenko siis ymmärtänyt oikein, että oliivipuut pitäisi pitää talvella valoisassa viileässä paikassa ja mullan pitäisi olla ilmavaa ja karua multaa? (eli päinvastaista kuin tuo mun nykyinen multa niissä : D)
Minä olen tappanut oliivipuun, kun koitin talvettaa sitä huoneenlämmössä. Nyt on uusi yritys menossa viileässä autotallissa.
Mun oliivipuuni talvehtivat makkarin ikkunalla, mutta kissoilta niitä täytyy varjella.
Oliivipuuni on jo viime talven talvehtinut tavallisena huonekasvina. Sitä pitää aika usein kastella. Vähän se karisi sisällä, mutta kesällä ulkona kuistilla taas piristyi.
Olivipuu osastolla on hiljaista…Kuinkas puunne voivat?
Olen haaveillut tuosta kasvista siitä saakka kun tähän taloon muutimme, sopisi kuin nenä päähän. Viime keväänä oli prismassa ihan kivan kokoisia mut kun en heti ottanut niin olivat pian menneet. Kukkakaupassa viimeksi käydessäni olivat pieniä…ja lähes lehdettömiä.
Tuo kissojen mieltymys kasviin vähän kyllä vetää hiljaiseksi. Ja kuvia ette ole laittaneet tänne yhtään. Ihan kiusalla voisitte laitella.
Minulla on oliivipuu joka alkaa olla liian iso meidän vanhaan ja matalaan torppaan. Hyvin on viihtynyt Kesäksi on raahattu kimpassa se pihalle, ja talvet on viileällä kuistilla. Leikellään aina keväisin , mutta silti ei kohta mahdu minnekkään. Rajummin en ole uskaltanut vielä lyhentää, mutta kohta kai on pakko, jos sen haluaa säilyttää…
tietääkö kukaan juurtuuko oliivipuun oksa???
Ei ole kokemusta, mutta pistokkaita saisi kyllä täältä keväämmällä jos haluaa kokeilla!
haluaisin kokeilla.voi kun muistaisin sitten kun on se aika.jos muistat niin kysele!
Mä yritän helpompaa kautta eli valmiin kasvin metsästystä kaupasta
Terrassa oli tänään pienet jotain 15 € ja vähän isommat lähemmäs kolmekymppiä. En ottanut, josko tulis vähän parempia yksilöitä…
Minä pelastin muutama vuosi sitten neljä tainta Citymarketista. Nyt näyttää aika pahalta kolmen suhteen. Kaikki lehdet ovat kuivuneet. Onko se kuoleman merkki? Mistä tietää onko oliivipuu vielä hengissä?
Olisiko kellään tästä leikkuujätettä tai siemeniä, olisin tosi uetlias kokeilemaan kasvatusta?
Ihan hyvin voi minulla kaupasta pienenä puuna ostettu oliivipuu. Kesä ulkona virkisti sitä, nyt ei ihan vielä viitsi sitä pihalle pistää :}
Tänään sorruin siihen pieneen
Siitä se kasvaa :] Omani on yhä kaupan ruukussa, joka oli yllättävän iso ja painava.