Pippuri hei, tietänet kaiketi mitä lajikkeita omenapuusi ovat. Ensimmäiset Pirjat alkavat olla jo syötäviä, tietysti paikasta riippuen, mutta maistelemalla niitä ensimmäisiä pudokkaita, niin mausta jo voi päätellä kypsyysastetta. Sitten tietysti siemenien väristä kun on niin pitkälle syönnyt. Koko riippuu usein sekä lajikkeesta, että kasvuolosuhteista. Myöhäisimmät lajikkeet joutuu ottamaan puusta alas raakoina ja ne kypsyvät vasta varastossa.
Imikkä, kyllä täällä V-vyöhykkeilläkin löytyy Maikki-omenalajiketta, esimerkiksi mun sukulaisten pihalta eli luulisi sen pärjäävän hyvin siellä etelämpänä. En ole kuullut sukulaisten koskaan murehtivan Maikin kohdalla sen talvenkestävyyttä vaan enempikin Maikin muumiotautisten omenoitten määrää.
Imikkä, maikki on meilläkin viihtynyt täällä nelosella jo vuosia ja alkoi tehdä omppujakin ihan nuorena, nytkin on tulossa paljon eikä ole muumiotautia vielä näkynyt konsanaan, mutta nyt on kyllä koputettava puuta;)
Minkähän värisenä Snygg-omenapuun ensimmäisen pioneeriomenan uskaltaisimme poimia?
pitänee anopilta kysyä noiden puiden nimejä, että voisi verrata kirjojen kuviin ulkonäköä. Jokainen on eri lajiketta. Noista siemenen väristä olen jostain kuullutkin, muttei raskisi tehdä sitä.
Kiitos vastauksistanne
Ei se värikään aina kehity lajikkeelle ominaiseksi, jos vaikka lehdistö estää raakiletta saamasta aurinkoa. Helpoin tapa katsoa, onko hedelmä kypsä, on vääntää sitä kevyesti (huom! kevyesti, ei voimalla) ja jos se irtoaa niin sitten on kypsä (tai raakileen kehitys lakannut). Jos ei irtoa niin sitten voi kypsyttää vielä vähän aikaa ja kokeilla uudestaan.
Huh, kiitos Moidites ja Inki. Tuo tieto helpotti mutta muumiotautia..? Enpä huomannut tuota tautipuolta tarkistaa, kun Maikin ostin.
Miten muumiotauti leviää? Meidän alueella ei ole muilla pihoilla omppupuita kilometrin säteellä, leviääkö se puusta toiseen vai miten..?
Muumiotauti leviää muumioituneista omenoista ym. Sitä on kuulemma kaikkialla. Sitä voi yrittää vähentää asettamalla puihin ampiaispyydyksia (vaikka niitä virolaisia halpoja), jolloin ampiaiset eivät käy toivottavasti pureskelemassa omenoita (ja avaamaan muumiotautisienelle tietä), vaan käyvät juomassa sokerilientä ‘pyydyksistä’. Kokemukseni on se, että hivenen hedelmällä maustettu sokeriliemi houkuttelee paikkaseudun ampiaiset juomaan niin, etteivät enää muualla käy. Eivät kovin herkästi huku, vaan tulevat ja menevät. Pyydyksiä voi ripustella ympäriinsä. Sokeriliemen kulutus on vähäistä, eli siltä osin ei tule kalliiksi kun on kerran pyydykset (syöttölaitteet paremminkin) hankkinut.
Kiitos tiedoista Habakuk, kokeilen konstiasi! Eli mitkään ruiskutukset ei siihen tehoa?
Enpä olekaan koskaan kuullut ampiaispyydyksistä, no taas opin uutta.
Kannattaa tutkia halpahallien hyllyjä, sieltä niitä löytyy melko halvalla.
Istutin pari vuotta sitten Antonovka -omenapuun. Hakuteosten mukaan Antonovkan pitäisi olla VIHREA talviomena, mutta nuori puu pukkaa nyt punaista omenaa. Tunteeko joku täällä Antonovka Safrannoje -lajikkeen?
Taimi on venähtänyt kahdessa vuodessa n. kolmimetriseksi ja nyt siis punastuvat ensimmäiset, kookkaat omenat. Vähän tuntuu, että olisin saanut Antonovka Safrannojen. 
Ovatko kaikki omenat noin hyvin värittyneitä? Tavallinen Antonovka se ei kyllä ole, mutta Safrannojeksikin aika punainen. Blomqvistin taimiston sivuilta löytyy ainakin kuva.
Väriä tulee lisää koko ajan, mutta onhan punaisen pohjalla vielä kellanvihreää.
Taimi on ostettu Tolppolasta Espoosta, eli hyvämaineisesta taimistosta, joten olen aika ymmälläni kun omena ei olekaan sitä, mitä taimitarhan merkkinauhassa lukee. Nauha on muuten tallella ja paikoillaan.
Minulle sattui myös paikallisessa taimimyymälässä samankaltainen juttu. Mies halusi pihaamme Valkean kuulaan, kun sellainen oli edellisessä pihassammekin. Minä en niin olisi välittänyt, mutta annoin sitten hänenkin valita yhden omenapuun ja ostin sen “Valkea kuulaan”. Sittemmin tämä kuulas osoittautui luultavasti Pirjaksi (enkä ollut kovin pahoillani
)
Ehhhh, ostin ampiaispyydyksen Keskiseltä enkä uskaltanut laittaa sinne sokerilientä, kun luulin että sillä on tarkoitus hävittää amppareita ja minähän tarvitsen niitä pölyttäjäksi - ostin sen vaan siksi kun pullo oli hauskan näköinen ja ripustettava8]
Pölytyksiä hoitelevat kimalaiset eivät mene ampiaispyydykseen, vaan imevät mettä kukista. Ampiaispyydys pyydystää täällä ampiaisia ja kärpäsiä. Jos ei yritä (kuten minä) hukuttaa ampiaisia, voi panna vähemmän kuin maksimimäärän nestettä ja jotain hedelmämösöä siihen.
Kärppäset näyttävät eksyvän sinne ilman sokuriakin, onneksi:)
Ostotaimi pääsi kuivamaan kymmenisen vuotta sitten, mutta perusrunko pysyi hengissä. Sen raakileet ovat punaisia, muttei ihan Unnikan Antonovkan värisävyä. Siementaimivaihtelun takia kai Antonovkatkin vartetaan (Antonovkaan). Kypsän väristä ei ole havaintoa, kun raakileet ovat päätyneet peuran tai koin/kääriäisen suuhun.
Unnika, onko taimilappu jäljellä?
quu,
lappu on tallella, sitä ei edes ole irrotettu. - Nyt pisteet Tolppolan taimistolle: soitin sinne kyselläkseni ja lupasivat minulle uuden Antonovka-taimen tilalle. A.Saffrannoje - lajiketta siellä ei ole ollut, joten myytävänä, joten lajikkeen arvailu jatkuu.
Puu kasvaa nopeasti ja tulee nopeasti satoikään. Voisiko olla jokin kesälajike? Maistelen kypsyyttä mökillä käydessäni ja laitan myöhemmin lisää kuvia tähän keskusteluun.
Olen aloitteleva omenanviljelijä ja ajattelin kohtapuoliin istuttaa Jaspin. Nyt olisi hyvä varmistaa, ettei tämä mysteeriomppu ole juuri Jaspi.