Omena, Malus

Eipä taida tulla omenoita. Pölyttäjiä ei ole näkynyt. Kirsikoita pölytin itse, piskuisen omenapuumme kukkiessa olin flunssassa. Kirsikkapuissa näkyy muutama pallura, omenapuussa ei yhtään. Tosin vielä voi olla liian aikaista sanoa varmasti.

Hip hei,saan vihdoin huomenna ihan ikiomat kauan haaveilemani kääpiöomenapuut!!!! Neljä kappaletta varasin puutarhalta ja ovat niitä hoitaneet pari viikkoa jotta on saatu istutusalue kuntoon...tai melkein kuntoon.=) Mitäs olette muuten laittaneet jäniksiltä suojaamaan?Käykö minkkiverkko vai onko jotain muuta hyväksi havaittua konstia?Ehkäpä ensi vuonna minunkin puissani on muutama kaunis kukkanen! Sitä odotellessa ihailen teidän kukkianne.

Lux ursus tai vastaava verkko, mutta tarvinnee olla vähintään 1,2 metriä korkea, jopa täällä vähälumisella 1b-vyöhykkeellä.

Meidän piti tyytyä nyt aluksi metriseen verkkoon.Toivottavasti riittää hetkeksi aikaa.Täällä on jänöjä niin paljon että heti pitää suojata eikä voi odottaa syksyyn niinkuin jotkut tekevät.

Omput odottavat pihassa multaanpääsyä. =) Ihan täpinöissäni olen kun niissä on jo muutama kaunis kukkanenkin. Yhden puun lehdissä on jonkun elukan "käytäviä" ja muutama lehti näyttää näivettyneen ja käpristyneen...Toivottavasti ei vakavaa. Lajikkeet ovat:Make,Gerby tidiga,Lavia ja Sariola.Kaksi noista oli kääpiörunkoisia ja kaksi tavallisia.Ja Kainuussa ollaan...Löytyykös kokemuksia näillä korkeuksilla talvenkestosta ym? Asuinympäristössämme olen muutamia puita nähnyt ja kuulemma satoakin jotkut saa kivasti.

Omenatarhassa Sotkamossa kukki tänä keväänä 17 omenapuuta. Muutamassa on vielä kukinta lopuillaan.

Noita muita lajikkeita ei ole, mutta Sariola kyllä. Tosin se on viettänyt vasta ensimmäisen talvensa Kainuun eteläosassa, mutta selvisi siitä hyvin.
"Pentin" vanhalla puolella on paljon keskustelua pohjoisessa kasvavista omppopuista.

Meillä on muuten 180 cm korkea kanaverkko puutarhan ympärillä...Jää vielä metri varaa runsaslumisenakin talvena... :)

Kiitti Jussa vinkistä! Pitää käydä lukemassa.Tää minun omenainnostukseni on uinunut pitkään kun ajattelin ettei ne kuitenkaan menesty.Nyt kun vihreää valoa on näytetty niin olen ihan innoissani enkä millään malttaisi odottaa millaisia eri lajikkeet ovat . Pitää meidänkin vakavasti harkita omenoiden aitaamista kokonaan,tuo 180 cm kuulostaisi aikas passelilta =).Näitä pihajäniksiä ja rusakoita on ihan päivännäölläkin välillä loikkimassa.Viime talvena pelkäsin kovasti vadelmien ym puolesta mutta pitkäkorvat tyytyivät syömään kaadettujen puiden oksien kuoria ja majaa pitivät oksakasoissa...Jos nämä neljä tainta menevät talven yli niin saa nähdä miten innostuu laajentamaan...Isäntä joka toimii istutuskuopankaivajana,aidanrakentajana ja mullan kärrääjänä tosin saattaa toppuutella.=)

Mä olen nyt alistunut siihen ettei meidän omppupuusta tule tänä vuonna yhtään omppujaapea. Kahtena kesänä teki hirmuisesti satoa ja nytkin oli nuppuja aivan täynnä. Mutta kun eivät nuput tuntuneet aukeavan, tein tarkastuksen lähempää, ja kaikki nuput oli joku käynyt pureksimassa ja vain ruskeita torsoja oli jäljellävihainen. Kirpat lie asialla, niitä tänä vuonan tuntuu joka paikassa riittävän. Mutta ehkäpä se on hyvä puun välillä levätäkin. Eipä näytä pihlajakaan tänä kesänä kukkivan, kaksi vuotta sekin kukki komiasti ja teki paljon marjoja. Viime syksynä vaan jäi kaikki omenat keräämättä talteen kun en ollenkaan ehtinyt ja nyt sitten, huoh. ..
Mutta ehkä sitten taas ensi vuonnahymy.

Omenapuun siirtoon kaipaisin neuvoja, onkohan tämä oikea otsikko?

Eli, pitäisi tuolla projektitontilla siirtää käsivarren (minun, naisihmisen) paksuinen omenapuu. Korkeutta on ehkä arviolta 3,5 m. Mahdollisimman väärässä paikassa kun kasvaa hän. Onko mitään toivoa, miten kannattaisi toimia? Hommat alkanee aikaisintaan loppuvuodesta tai sitten ensi keväänä, eli jos vuodenajalla on väliä niin vaihtoehtoja on. Ensi keväänä kuitenkin viimeistään, eli sitä juurtenkasvatteluojaa ei nyt ehdi vuositolkulla valmistella.

Kaivurilla varmaan ja mahdollisimman iso paakku, mutta milloin kannattaisi tehdä tai milloin ei ainakaan ole toivoa. Miten leikattaisiin siirron jälkeen? Nyt tuota ei ole muodosta päätellen ihmeemmin leikattu.

Tilanne on siis se, että puu on joka tapauksessa väärässä paikassa, ja joka tapauksessa tontille kaivuri tulee, eli jos mitään toivoa on niin kannattaa kokeilla. Neuvoilla voisi päästä vähän lähemmäs onnistumista, eli kiitos jo etukäteen

Mihin aikaan ne omenapuun oksat kannattaisi taivutella?

JK ei ole kokemusta kuin pensaiden ja sireenien siirrosta ja aika kehnosti onnistui osa niistäkin. Niin että ihan mielipide, ei tietoa.....Mutta luulisin että syksyllä ei ainakaan olisi hyvä, itseäni ainakin pelottaisi. Puu on juuri tehnyt sadon, mikä on rasitus sekin, siirrettynä se ei ehkä ehdi kasvatella lisää juuria ennen pakkasia ja heittääkin sitten veivinsä? varhain keväällä ennenkuin puu herää olisi kai paras aika. Itse en uskalla siirrettyä puuta leikata, ennenkuin näen että se on juurtunut. (Siirto ja leikkaus on aika kovaa käsittelyä kuitenkin). Vuoden rauhoitusaika?

Epäilen kyllä hiukan, onnistuuko homma ollenkaan, kun se on noinkin iso omenapuu. Ehkä kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa siitä vartteita, jos se on mieluinen puu?

Puun hedelmistä ei ole mitään tietoa. Projektitontti on siis tonttimme, jonka hommasimme 50-luvun taloineen tuossa alkukeväästä ja taloa pitäisi peruskorjata ja laajentaa. Koska tontti pienenee nykyisestään puoleen, menevät kaikki kulkuväylät uusiksi ja jokseenkin joka ainoa kasvi koko tontilla on väärässä paikassa! Mukaanlukien tämä omenapuu. Eli tuosta kohdasta se häviää joka tapauksessa, siirtoa yritettäneen kaivurin saapuessa joka tapauksessa, kun jättääkään ei voi. Olisi mukavaa saada säästettyä noinkin iso puu, ja jotenkin erityisesti hedelmäpuiden tuhoaminen tuntuu vielä pahemmalta kuin muiden. Mutta sato ei niinkään ole se avainasia, vaan se, että saisi minkä tahansa isomman puun valmiina.

Sydänsurua on vielä tiedossa, kaikkea ei mitenkään voi siirtää ja säilyttää. Juuri noita mainittuja syreenejä on mm useita, osa hallittavan kokoisia mutta pari tosi isoakin. Pensasangervot onneksi kestävät siirtelyä ja alasleikkausta hyvin, niitäkin on.

Itse taas kuvittelen, että sitä on pakko leikata kun juuristo pienenee, ettei lehtimassa haihduta sitä kuiviin. Mutta juuri liikarasitus sitten taas toisaalta pelottaa.

Miten varhain keväällä on tarpeeksi varhain omenapuun tapauksessa? Tosin kaivuri tulee kun tulee, mutta varmaan muutamaan kertaan projektin aikana joten niiden väliltä pääsen valitsemaan, en vapaasti. Aikataulu ei siis vielä ole tiedossa.

Itse olen siirtänyt (lapiopelillä) heti, kun maa on sulanut mutta nestevirtaukset ei ole vielä alkaneet, lehdet ei vielä ole puhjenneet. Kaivurilla voisi varmaan siirtää routaisenkin paakun? Yleensäkin periaate on aina se, että kasvin pitää olla lepotilassa. Olen tällä periaatteella siirtänyt 3 sireeniä, 2 norjanangervoa, karviaisen, marjapensaita ja nuoria kuusia ja pihlajia. Kaikki ei selvinneet siirrosta.

Anoppi on joskus napannut omenapuitakin muuttokuormaansa, mutta silloin on ollut kyse nuorista edellisvuotisista taimista.

Leikkaamisesta en osaa sanoa. Minulla ne puskat, joita siirron yhteydessä leikkasin, heittivät henkensä kastelusta huolimatta. Ne, joihin en sinä keväänä koskenut, ovat elossa. Ainakin hyvin ahkeraa kastelua voisi yrittää puun hyväksi, haihdutusta hillitsemään. Ja katetta juuristoalueella pitämään maata kosteampana.

Ehkä aloitatte projektin tosipuutarhurin elkein pystyttämällä puulle oman varjokatoksen ja vasta sitten talon kimppuun.....kieli ulkoa

Onko teillä mitään paikallista ammattipuutarhaa tai ammattioppilaitosta, mistä voisi asiaa kysyä?

Oksat kannattaa taivuttaa heinäkuulla, puutuminen tapahtuu elokuussa. Pari vuotta saisivat olla "narutukset".

Itse en ole siirtänyt noin suurta puuta, mutta yrittäähän aina kannattaa. Olen myös taipuvainen ajattelemaan monessa kohtaa samoin, kuin täällä on jo esitettykin.

Eli siirto kannattaa tehdä myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä, kun puu ja oksien silmut ovat vielä talvilevossa. Ehkä kevät olisi parempi ajankohta, niin ei ole vaaraa juuriston paleltumisesta, jos sattuisi alkutalvesta olemaan jo pakkasia siirrettäessä.

Iso istutuskuoppa kannattaa tehdä valmiiksi ja sitten yrittää ottaa mahdollisimman paljon juuria siististi mukaan suureen juuripaakkuun. Istutuksen jälkeen minusta kannattaisi juuriston ja tulevan lehdistön tasapainottamiseksi leikata puusta oksa tai pari, jolloin haihduttava pinta vähenee sitten kun puu on lehdessä. Juuristo kun kuitenkin jossain määrin vaurioituu siirrossa. Poistettaviksi oksiksi kannattaa valita esim. liian jyrkässä kulmassa ylöspäin kasvavat tai oksiston sisään kasvavat oksat. Kevätistutuksessa kannattaa muistaa runsas kastelu muutaman viikon ajan. Juurtuva kasvi tarvitsee paljon vettä, vaikka sen puutetta ei lehdistöstä aina huomaisikaan.

Onnea siirrossa, olisihan hienoa voida säilyttää suuri hedelmäpuu!

(Anteeksi. Narutusten ei tarvitse olla paikoillaan paria vuotta, ne on ne taimituet mitä pidetään niin kauan )

Jostain muistan lukeneeni, että siirrettävän puun juuret katkaistaan lapiolla latvuksen kokoiselta alueelta kesäkuussa. Kasvattaa sen jälken hurjasti elintärkeitä hiusjuuria. Syksyllä sama juttu vielä uudelleen. Keväällä siirrettävän puun juuripaakku on täynnä hiusjuuria, jotka alkaa imemään vettä nopeasti ja auttaman puun selviytymistä siirrosta. Samalla taktiikalla tein suurehkon omenapuun suoristmisen. Ei näyttänyt kärsineen toimenpiteestä juurikaan.

Kiitos vinkistä suoristamiseen! Meillä on pihassa edellisten asukkaiden jäljiltä aikas vinossa valkeakuulas. Pitänee ryhtyä oikaisutoimiin...

Tässä meidän 2 puun siirtotarina. Meillä siirrettiin sellainen ranteen paksuinen reilu parimetrinen riippaomenapuu (Hyvingiensis) sekä Erstaa-lajike viime vuonna toukokuun alussa, ja ne on selvinnyt siirrosta hienosti, vaikka viime kesä oli vielä erityisen kuiva. Onneksi noissa puissa oli hyvin tasapuolisesti joka puolelle kehittynyt juuristo, ja saimme niille noin metrin halkaisijaltaan olevat hyvät paakut kaivettua lapiolla, jotka hädin tuskin 3 ihmisen voimin saatiin siirrettyä ison muovipressun päälle. Pressun avulla puu hinattiin uuteen kasvupaikkaansa, johon oltiin ennalta kaivettu hyvä iso kuoppa ja pohja oli hyvin möyhitty ja kalkittu.  Riippapuulle en tehnyt mitään leikkausta mutta Erstaasta vähensin jonkin verran oksia ( huonoja muutenkin poistettavia). Myös kaikki kevään kukkanuput nypittiin pois, jota ne ei vieneet voimaa puulta. Tietysti puita kasteltiin tiuhaan tahtiin koko kesän. Lisäksi niiden juurelle kasattiin paljon lehtiä, ruohonleikkuujätettä yms. katteeksi pitämään kosteutta maassa. Myös tukitolpat on hyvä olla siirron jälkeen, jotta puu ei pääse pahasti heiluun tuulessa, ja juuristo pääsee kiinnittyyn uuteen paikkaan paremmin.

Tuo siirretty Erstaa-puu koki vielä tänä keväänä uuden rasitteen, kun jänis pääsi jyrsiin sen runkoa pahasti. Vain kapea säie kuorta jäi runkoon ylös asti. Jouduin tekemään siihen muutaman sillastuksen. Puu on toistaiseksi elossa, mutta lehdet ovat selvästi pienempiä, ja puu elää puutteessa, mutta toivotaan parasta....

Juuriston kouliminen ennen puun siirtoa edellisenä vuonna on varmasti hyväksi ainakin tuollaiselle puulle, joka on vuosikausia ollut paikallaan, ja voi olla että sen juuristo ei ole mitenkään hyvin haaroittunut. Joten olisi hyvä katkaista juuria tänä vuonna, jotta ne ehtisi vähän vielä haaroittua, ja ensi keväänä siirto. Tai aina parempi jos siirtoa voisi vielä lykätä vielä vaikka vuodella, ja katkoa juuria kauttaaltaan tänä ja ensi vuonna ja valmentaa puuta lähtöön. Samalla ensi keväänä voisi varmuudenvuoksi vaikka varttaa puusta uuden alun kasvamaan, jos vaikka puun siirto ei onnistu....

Onnea kuitenkin siirtopuuhaan!

paljon kiitoksia kaikille neuvoista ja kokemuksista! Katsotaan miten puulle käy ja milloin sille mitään päästään tekemään. Projektissa on tietysti kaikenlaista muutakin mietittävää

Jos vielä vähän jatkan, kun ostin edellisen mökin siellä kasvoi 7 omenapuuta sellaisessa alinkossa ja meinasin, ne on saatava ylös  sieltä. Kaivoin kaikki ja vein sinne penkalle, tontille oli jo silloin tuotu multaa ja peittelin sillä mullalla kaikki kasaan kyljelleen. Ne oli talven siinä ja seuraavana kesänä ne vielä kukki ja teki omeniakin. Siinä meni vielä kesä ja talvi, seuraana keväänä istutin kaikki uudestaan ja omenan teko alkoi. Kyllä puu kestää siirtää kun vain tulee mahdollisimman paljon niitä hiusjuuria makaan.