Omena, Malus

meillä on ananaskaneli ja lakkaomena, lakkaomenassa on paljon raakileita!

No ehdottelen näitä, kiitos teille. He on rampannu rismat plantsut terrat multiksen eikä ole löytynyt punakanelia, mutta kyllä varmaan joku näistä löytyy :slight_smile:

Borovskoje on vanha aikainen lajike taas tullut muotiin ainakin täällä päin. Sekin meillä on, ensimmäiset omenat saadaan maistaa!

Katsoin Ahosen taimiston luettelosta, siellä on Punakanelia kyllä myynnissä, myös netti myynti!

Punakaneli ei ole aikainen lajike. Se kai on lähinnä syysomena. Satoisa se kyllä on ja kookas puu. Leikkaamalla se täytyisi pitää hallinnassa, jos on pieni piha. Keltakaneli ei maistu miltään. Kaadoimme omamme jo vuosia sitten.

Joo ei ole aikainen, meillä on noin 60 vuotta vanha sellainen ja Antonovka myös joka on niin myöhäinen ettei juuri koskaa siemenet ehdi puussa muuttua ruskeiksi ja omenat kypsyä, mutta on mitä parhain soseomena.
Nyt muutama vuosi sitten ostettiin Borovskoje, Lakkaomena ja Ananaskaneli, puput vaan meinasivat syödä ne viime talvena kokonaan. Ananaskaneli kärsi pahiten. Lakkaomenassa on paljon raakileita ja muutama Borovskojessa.
Noissa vanhoissa on taas niin valtavasti tulossa omenia, että empä tiedä minhin ne laitan!

Borgovskoje on omena josta on meillä tykätty ja ehtii hyvin täällä vitosvyöhykkeelläkin kypsyä, maultaan lähellä Golden delicious-omenaa. Lisäksi meillä on Pirja ja Huvitus. (Borgovskoje ja Pirja ovat lasten kastepuut. Mummon ostamat ja kastevedellä istutettaessa kastellut.)

Minä haluaisin meidän pihaan Borgovskoje-puun, mutta meilläpäin ei ole näkynyt moista lajiketta. Harkitsen jo pitäisikö tilata jalo-oksia ja koittaa varttaa johonkin vanhaan puuhun. :confused:

Puunainen, kyllä nuo taimistot myyvät netin kautta ja lähettävät puita. Borovskoje-puuta on ainakin täällä meidän lähi taimitarhalla ja myyvät netin kauttakin!

Borgovskoje-lajikettaa saa esim. Blomqvistin taimistolta www.blomqvistintaimisto.com, sieltä olen tilannut myös viiniköynnöksiä (Zilga, Supaga).

Kestävätkö borgovskoje-omenat säilyttämistä? Esim. muutamia viikkoja? Kiinnostaisi tuo lajike, kun niin kehutaan.

Tänä vuonna omena on meillä puhtaita kun kaadoimme kolme pihlajaa pois pihalta. Siis ei ole matoja. Ainut, että kuorissa on sellaisia mustia laikkuja. Laikku ei mene läpi kuoren ja on lähinnä esteettinen. Onko tähän laikkutautiin mitään keinoa. Näyttää olevan myös meidän uudessa talviomenapuussa.

Meillä ei pihlajoita ole, mutta jokikisessä valkeakuulaassa on mato (muissa puissa ei ole ees raakileita :D) Millä saan estettya ensvuonna

Omeanapuut pitävät aina välivuoden. Tänä vuonna meillä tosi paljon omenia kesäomenapuussa ja vain muutama syysomenapuussa. Viime vuonna toisin päin. Madot saisi ehkä torjuttua jos jaksaisi/haluaisi keväällä ruiskutella.

Minä suhtaudun aika skeptisesti netin kautta puiden tilaamiseen, kun on ollut tosi heikkoja kokemuksia. Mieluiten valkkaisi itse sellaisen taimen joka sopii omiin tarpeisiin. Yksi Borgovskoje ollaan täällä päin nähty, mutta se oli jo kasvanut ylisuureksi, ja kaikki oksankulmat olivat liian jyrkät. Olisi pitänyt vetää torsoksi koko puu ja alottaa oksien kasvatus alusta.

Tummia pilkkuja omenan pintaan tekee muuten ns. pilkkutauti, joka ei ole oikeasti tauti ollenkaan vaan kalsiumin puutostila. Sitä voi siis hoitaa kalkitsemalla. Tosin omenaa näkemättä ei voi sanoa varmasti onko se pilkkutautia.

Ekat omenat syöty ja olivatpa hyviä. Pirja on aikainen lajike ja maultaan muistuttaa Melbaa. Kokoa ei omenilla ole paljon, mutta puu on ihan täynnä.

Ei pidä omenapuu joka toista vuotta välivuotena. Tämän pihan puita on nyt katseltu kahdeksan vuotta ja yhden kerran on ollut vähän vähemmän omenia, viime kesänä. Muuten aina hervottomat määrät.

Noita hyviä syöntiomenia tuli tässä nyt vaikka kuinka monia, kiitos tiedoista vielä kerran itsekullekin :slight_smile:

Jaaha. Ainut valkeekuulaan raakile mis ei ollu matoi oli nyt maassa -____- Ja oli ihkuu nähä ku joesta nostettii ruumis.

Melba on edelleen suosikkini omenoista, mutta Pirja on kyllä sitten ihan siinä seuraavana. Satoa on tänä kesänä niin runsaasti, että olen päässyt paremmin maistelemaan. Maku on todella hieno. Huvituskin on makoisa, mutta ei niin hienostunut kuin Pirja.

Osaiskos joku sanoa, kun unohdin ostettaessa sitä kysyä, että pitääkö tuon perheomenapuun oksat taivuttaa vaakaan nyt heti kun se on istutettu vai vasta ensi kesänä? Oli niin paljon kysyttävää ja asiaa siinä, että jotain tietysti jäi. :stuck_out_tongue:

Minun käsittääkseni vasta ensi kesänä, mutta jospa joku viisaampi vastaa.

Itse yrittäisin taivuttaa vielä nyt, vaikka optomaalisin aika ehkä olisi alkukesällä. Joskus olen omien taivuttelujeni aikana ‘onnistunut’ katkaisemaan oksia, joten kannattaa olla jonkinverran varovainen.