Omena, Malus

Täytynee etsiä:)

Tai aloitetaan Olgan kanssa oma yhdistys. Mulla on pari taimea Malus baccata ‘Streakiä’, joissa variegata-lehdet. Kasvavat raasut aika heikosti, mutta hauskat seurattavat.

Yhdistys se on merlinin kanssa perustettava. Kuinka vanhoja sinun taimesi ovat? itse pidän hengissä omaani juuri niin kauan, kun lehdissä näkyy valkoista. Ilman tätä joutuu armotta kompostiin.

Tammikuussa 2009 olen multiin laittanut. Oikeastaan puut eivät ole terveen tuntuisia, vähän surettaa. Tässä 20 cm korkuinen Malus baccata Streak.

Mitä kannattaisi tehdä valkeakuulas-puulle, joka on kuivattanut noin puolet oksistostaan? Harkitsen tässä että sahaanko pois sen kuivahtaneen osan vai kaadanko koko puun… Puu on sellaisen ehkä 4m korkea ja latvustonsa on ehkä 2-3 metriä leveä.

Pystyykö puu vielä kasvattamaan latvustonsa tasapainoiseksi vai jääkö se sitten toispuoleiseksi?

ehkä latvusta pitää vähän tasapainottaa vähentämällä toisen puolen oksiakin, ja sitten ohjata uusia versoja kasvamaan vajaalle puolelle? Ja jos tulee satoa niin tarvii tuentaa.

Mulla kuoli kylmänä talvena 1987 Valkea Kuulas pystyyn, mutta juuresta lähti uusi verso, joka huolella ohjailtuna kasvaa nyt jo ´vanhana´puuna.

Variegata-lehtisiä omenapuita

Minä vaan kateellisena omppuja odottelen, Kanelin istutin 2006 ja syksyllä 2007 Maikin ja Moskovan päärynäomenan. Moskova kukki 2008 vaan sen jälkeen on ollut kukatonta.

Kysymys: Moskovalaisen juurelta puskee jotain vesoja. Miten ne otetaan siivosti pois?

Kiitos annaw. Se jäikin tuossa mainitsematta, että satoa puu tuottaa hyvin, myös tänä vuonna näyttää tulevan ihan reilu sato sikäli mikäli pysyy hengissä ja pystyssä. Voiko omenapuuta leikata nyt tähän aikaan vuodesta?

Meillä on kaksi omppupuuta, jotka on istutettu pihallemme neljä vuotta sitten. Tulivat istutettua liian lähelle rajaa ja nyt haluaisin rajoittaa niiden kasvutahtia.Kuinka paljon uskaltaa lyhentää kerralla ja monestako oksasta? Kevätkö olisi oikeaa aikaa myös siihenkin?

Kun haluat rajoittaa kasvua, ainoa oikea leikkausajankohta on loppukesä-syksy. Kevätleikkaus vain kiihdyttää kasvua.

Minulle on viimeksi opetettu, että sopiva syysleikkauksen aika on elokuun kaksi ensimmäistä viikkoa.

Kiitos vastauksesta! Eikö sitten haittaa vaikka omput vielä kasvat puussa? Kuinka paljon kerralla voi lyhentää oksia?

Kasvua kiihdyttää enemmänkin se, että leikkaa liikaa, ajankohta ei niinkään…

Mutta, mutta…mikä on se liikaa? Ensimmäiset omenapuuni kyseessä, joten ei ole kokemuksia muuta kuin muutama oksanpoisto keväällä!
Olisiko esim. parisenkymmentä senttiä sopiva vai liikaa ja muutamasta pisimmästä oksasta tänä kesänä, vai voiko useammastakin oksasta kerralla napsia?

uuh, yks ombbu oli tippunu maahan, ja se sisällä möngertävä mato möyri vain siellä siemenkodassa, joten sain syödä koko ompun varomatta haukkaamasta matoa. Suomalaiset omenat on niin ihania! Voisin syödä niitä loputtomiin. Valkeakuulaat, huvitukset, kanelit, kaikki menee 

omenapuun leikkauksesta: jos puu kasvaa enemmän kuin 25-30-senttistä vuosiversoa, on se kiihtynyttä kasvua eikä edistä kukintaa. Leikkauksessa voi pyrkiä samaan pituuteen. Omenapuun leikkaus on taidetta elävällä materiaalilla.

Madonsyömät jo tippuvat maahan, meilläkin.

Juu, kyllähän se siltä vähän alkaa kuulostaa…että on taidetta tuo omenapuunleikkaus. Omppupuuni on muutenkin vähän oudonmallinen mielestäni ja taitaa vain oudommaksi muuttua, kun alan sitä "tuunaamaan"! No yritän ainakin

Ainokaiseni:   :
   :

Moikka!Minulla on kaksi omenapuuta(3v sitten istutettu)kauanko kestää,että tulee omenia ei edes kuki yhtään?Lannoittanut olen.

Sanra5, mitä lajikkeita omenapuusi ovat? Jotkut tulevat aikaisemmin satoikään, joillakin taas kestää pidempään.