Ja vielä yksi
Olin ahkera viikonloppuna järvellä. Tuulieteinen on nyt sisäpuolelta valmis. Sävytin seinät vaalealla, lämpimän keltaisella öljykuullolla. Sekoitin sävyn itse. Katon maalasin myös kuultavalla, valkoisella. Ikkunanpielet ja ovenpielet ruskealla. Eteisestä tuli tosi pieni, mitään ei voi laittaa seinille, sillä kolmella seinällä on ovi. Vasemmalta saunaan, suoraan ulos, ja takaa sisälle. Ainoalla ehjällä sivulla ikkuna. Löysin vanhoista kätköistä vanhanaikaisen verhotangon nipistimineen. Ovenkahva on väliaikainen. Verhoksi vanha itsevirkattu verho, jonka katkaisin sopivaksi. Kiva matto pitäisi vielä kutoa, sekä ulkoterassi on kesken.
Tuulieteisestä terassille. Suunnitelmat muuttuvat sitä mukaa kun jotain saa valmiiksi. Nyt terassin kahteen sivuun on tulossa lasit ensi viikolla. Eteen ja oikealle puolelle. Usein tuulee järveltä niin, että meinaa tukka lähteä. Ehkä lasituksen jälkeen voi jo pitää liinaakin pöydällä. Kaikki on riipin raapin, ei voinut kuvatakaan kuin osan, työkaluja ja rompetta siellä täällä.
Maalasin sisätakankin samantein, hetken mielijohteesta.
Vielä pitää asetella suuret kivet terassilta alas ja molemmin puolin.
Memuli, meillä on lasitukset terassilla (katollisella), oviaukko leveä aukinainen ja kymmenisen senttiä rakoa lattian rajassa. Terassi on varsinainen kärpäspyydys - sinne niitä ilmestyy ja sitten pörräävät laseissa osaamatta ulos. Oli aika ikävä yllätys huomata että joutuu jakamaan oleskelutilansa kaikenmaailman lentelijöiden kanssa. On hyvä tiedostaa että tällainenkin tilanne saattaa tulla eteen.
(Niin nuo hyönteiset ovat niin pöllöjä, että yrittävät vaan valoa kohti, vaikka olisi mikä (läpinäkyvä) este välissä. Meillä västäräkit lisäksi pyydystävät siellä katon toisella puolella yhtä tyhmänä näitä pyrkijöitä. Hyönteisten ulosmenoaukon pitäisi olla jossain hyvin lähellä katonrajaa vaikka ilta-auringon puolella. Niin ja valot pitää asentaa niin, että niitä kohti lepattavat yöperhoset eivät kokoonnu esim. ulko-oven yläpuolelle!)
Tuossakin on vasen sivu auki ja edessä vielä leveä oviaukko. Alhaalta on kiinni.
Vai sil viisii. Hyvä tietää, että kärpäsiä tulossa. Tottapa hyvinkin, en ajatellut tuota ollenkaan. Yök, paarmatkin siis tulossa heinäntekoaikaan. No onneksi olen ostanut joskus sen sähkökärpäslätkän, on ainkin kunnon kohde, mihin iskeä. Tiedossa siis lasien pesua ja itikoiden ininää. Ei noita itikoita ole tuossa edessä onneksi ollut paljoa, kun tuulee aina sen verran, jotta eivät oikein viihdy. Todennäköisesti nekin alkavat sitten viihtymään.
Kauniita on memulin kuvat! Kesä on aivan liian lyhyt aina.Lohtua saa kuitenkin näiltä sivuilta,uutta kesää odotellessa. Ei meillä ole vaihtoehtoja täällä vuodenkierto on sitä mitä on. Kyllä syksykin on kaunista aikaa,memulikin saa ihastella tuossa kauniilla terasilla maisemia
Kiitos kehuista. Kun kesäaikaan on kahdessa eri paikassa pihahommia, kotona ja järvellä, niin on se vaan niin, että ei millään ehdi molemmissa pitämään "paikkoja kunnossa" ja tekemään sitä kaikkea, mitä haluaisi. Tänä kesänä olenkin ollut vähän enemmän kotona ja saanut tehtyä edes jotain uutta sinne. Itselläkin on hyvä mieli, mutta vielä olisi niin paljon suunnitelmia ja tekemistä. Viikonloput on kerrassaan liian lyhyitä! Ja työkin vähän häiritsee..
Olen myös alkanut innostumaan kaikesta sellaisesta, mistä en ennen ollut, teidän ansiostanne. Kuten esim. siementen keruusta, esikasvatuksesta, kasvien nimistä ym. Kiitos teidän. Ja kuvianne on tosi mahtava katsoa. Minulle kuvat kertovat enemmän kuin sanat, niistä saa paljon uutta puhtia ja ideoita. Olen siis ihka hurahtanut tähän penttiin ja sen myötä teihin kaikkiin.
Belgin pihalta, tällaisessa kunnossa täällä ovat kaikki perennapenkit. Kyllä kyllä, siinä kurjen ja kuvaajan välissä on oikeasti kukkapenkki :D. No, saapahan tehdä kaiken mieleisekseen, kun ei ole valmiiksi tehty (Huomioi positiivinen asenne)
Meidän nurmikkoa...siis olisi tarkoitus olla. Periaatteessa pohja on lähes sammalikkoa, ruohonkorsia löytyy sieltä täältä. Sammalleimu karkuteillä kukkapenkistä ja lemmikit ties mistä peräisin. Alueella kasvaa paljon varjoliljan taimia, joita olen kaivanut ylös ja kaikenlaista luonnonkukkaa orvokeista niittyleinikkiin. Tämä alue on tietenkin juuri tien vieressä näkyvällä paikalla. Jätänkö sovinnolla niityksi?
Nurmikkoa.
Jos yhtään Belgi helpottaa, niin meidän perennapenkki näytti 2005 tältä, sama jatkuu kulman taakse. Kaivoin kuitenkin vuohenputkien ja muun rikkaruohon välistä mm. 4 pionia, päivänliljaa, palavaa rakkautta, tarha-alpia ja helminukkajäkkärää sekä muutaman akileijan. Pelastin ne toiseen penkkiin ennen kuin revin kaiken lopun irti.
Kuvaa en kyllä voi vielä nykytilanteesta laittaa, on nimittäin pelkkää soraa, odottaa terassin laajennusta
Belgi, minä ainakin jättäisin tuollaiseksi! Kaunishan tuollainen tien vierus on, saisinpa tännekin samanlaisen : )
No eipä ollut häävi Römppäisenkään tilanne. Kukkapenkit täällä ovat myös rikkaruohopenkkejä, mutta juuri tuosta sinun kuvastasi juolahti mieleeni, etten ole tainnut bongata tällä pihalla lainkaan vuohenputkia, lieneekö lainkaan mahdollista moinen? Täytyykin tutkia tilannetta.
Tällaisia maisemia minä saan ihastella käydessäni kotisaaressani. Isäni veli on intohimoinen puutarhuri, ja on saanut karun saaren kukoistamaan aivan uskomattomalla tavalla.
Esikkoketjuun laittamani esikot kasvavat tässä ryhmässä. Minun makuuni vähän liian kirjava. Kirkkaanpunaiset pois, johan paranisi (ja vuohenputket myös...) tai sitten keltaiset pois... no keväällä kelpaa vielä kaikenväriset, siksi se ryhmä vielä näyttääkin tuolta.
Lammen rannalla kukkii Siperian kurjenmiekka. Takaa kurkistelee päivänlilja.
Tässä kuvassa näkyy jo vähän vettäkin.
Laitanpa minäkin tänne kaksi kuvaa: Tässä ennen, eli pari vuotta sitten.
Ja tässä pari päivää sitten: