Ötökkä

Kysympäs neuvoja täältä, jos jollain olisi jokin hyvä keino minulle. Muutimme kuukausi sitten ja uudessa asunnossamme (tai siis koko talossa) on sokeritoukkia niin. Tiedän, että ne ei tee vahinkoa, mutta inhottavia kylpyhuoneen asukkeja silti. Millähän saisin niitä vähennettyä?

Välkki, otteko tarkistaneet ettei kylppärissä oo kosteus vauriota ,laattojen alla ,jos on kosteutta niin kyllä niitä alkaa ilmantua.meillä naapurilla oli sama ongela ,kosteutta oli.remontin jälkeen ei kuulema oo enään niitä näkynyt.

Jos on taloyhtiö, niin pitäisi koko taloyhtiön kämpät suihkutella myrkyillä säännöllisin väliajoin.

Minä olen ollut saamaton, enkä ole viitsinyt lähteä koko taloyhtiötä vielä puhumaan ja saan ne aina tilapäisesti häädettyä muualle kaatamalla silloin tällöin Tolua suoraan viemäriin. Valojen päälläpito vähentää myös niiden näkösällä oloa.

Edit: siis kaadan Tolua lattiakaivoon... Se on ainut paikka mistä meille niitä tulee.

Jos tämä olisi meidän omistusasunto, niin varmaan ryhtyisinkin kovempiin toimiin. Hirveitä myrkkyjäkään en viitsisi sumutella, kun on tuo pieni hoitokoira. Kun muutimme, niin pensselillä vetelin kloritea saumoihin ja lattiakaivon reunoihin. pysyivät vähän aikaa poissa, päivän pari. Sitten kävi niin, että tossujen pohjissa kuljetin tätä kloritea matolle, niin, että nyt on uudessa matossa kaksi vaalea läikkää. (Miks mulle käy aina jotain tämmöistä…:slight_smile:

Meilläkin niitä sokeritoukkia on pikkuvessa- eteinen -kylppäri välillä. Tällähetkellä ei kylläkään kuin pari vipeltäjää aamulla valoja laittaessa. Minä myrkyttelen Raidilla silloin tällöin siivouksen yhteydessä jalkalistat, laitan ovet kiinni ja valot sammuksiin. Siivoilen muualta ja tulen sitten imuroimaan putkisuulakkeella listat ja siivoan lopun normaalisti. Näin ne ovat pysyneen omassa huoneistossa kurissa. Raidin vaikutuksesta niitä saa imuroida vielä seuraavanakin päivänä lattialta. Hyvät tuuletukset niin myrkyn haju häviää.

Pyyhetelineessä roikkuu kärpäslätkä pesuhuoneen vessassa… Saalis on 2-5 sokeritoukkaa viikossa. Ja kyllä niitä tyhmänä tulee kurkistelemaan valoisassakin, vasta hätistely laittaa vauhtia. Olisko valonarkasortti sitten erikseen?

Ei meilläkään välitetä valoista yhtään. Hoitokoirakin saalisti yhden suuhun ja pökelsi sen sitten saman tein kuolleena lattialle. Oliskohan kissa siihen touhuun hyvä, yö eläjänä saalistaisi sokeritoukat hävyksiin :slight_smile:

Ei meillä ole päivällä yhtään toukkaa missään. Aamulla kun menen alakerran vessaan ja eteiseen valot laittamaan, niin silloin näen, kun joku eksyjä vipeltää pika-pikaa johonkin, mihin tahansa, pimeään piiloon valoa karkuun. Kaikki pimeät kelpaa: kynnyksen alle (se on edelleen vähän irti muutama vuosi sitten tehdyn lattiaremontin seurauksena), maton alle, pyykkikorin alle, takaisin viemäriin, peililiukuoven alakiskon tuen alle...

Edit: nyt vasta hokasin. Eihän ne valoo pelkääkään, vaan mua!naurua

naurua 

Ja moon niin kiltti ettei sokeritoukatkaan pingo piiloon. Näin viime viikonloppuna kaksi sellaista isoa löttänää keittiössä. Aiemmin ei ole niitä tässä osoitteessa ollut. Yököttäviä :I

Heippa!

Tämmöinen ötökkä on tipahtanut öljysäiliömme alle kellarissa. Kokoa lienee noin 4 cm. Osaisiko kukaan tunnistaa huonosta kylkikuvasta? Yöks!

Eihätää, vaaraton naurua
Dytiscus marginalis
, keltalaitasukeltaja. Polo on nyt eksynyt kohtalokkain seurauksin, asuu vesistöissä ja osaa lentää, joskus ilmestyy sateen jälkeen lentomatkoillaan vaikka pihalätäkköön. Sukeltajan toukka on sammakontoukan ja pikkukalankin kauhistus. Kovakuoriainen syö isompana myös kaverinsa, näin tapahtui kun lapsena onnistuimme pyydystämään veteen asipurkkiin ja häntä hellästi hoisimme.

Ei siis pysty asumaan sisätiloissa tarvitsee vettä elääkseen, ei lisäänny ja kuolleena on vielä vaarattomampi. Jos haluat lukea toisen säikähtäneen kertomuksen etsi googlesta Dytiscus marginalis tulee kylään. (Eksyin sivulle kun piti latinankielisellä nimellä hakea, latinankielisen olen oppinut 8-vuotiaana, mutta suomenkielinen nimi oli unohtunut).

Kiitokset :)

Terassia siivotessa löysin tämän kuparikuoriaisen. Melko näyttävä otus. Noin euron kolikon kokoinen.
(Sössin tarkennuksen mutta kai tästä vähän selvää saa)

urheiluauton värinen! näitten toukat on niitä isoja vaaleita kompostissa, joita emme litsi hengiltä emmehän? luulin, että tämä on kultakuoriainen mutta kuparikin on kilohinnaltaan kallista nykyään...i

Eikös tuo ole kultakuoriainen? Minä olen luullut kuparikuoriaiseksi sitä pitkänsoikulaa sarvekasta puhdistetun kuparipannun väristä koppiaista, joka usein köpittelee pitkin pihamaata koiria kiinnostavan näköisenä. Mutta auta armias jos nykivät siihen, se haisee hirveän pahalle! Eivät nyvi toiste…

Laitanpa tälle palstalle näitä harjoitus-ötökkä kuvia. Nyt kun on uusi lelu, jota harjoittelen. Tämä oli ensimäinen joka suostui pysymään paikoillaan sen aikaa, että sai tarkennettua ja kuvattua.

.. ja vielä näpä rauhalliset mallit..

Postikorttileppäkerttu!