Paavalinkukka (Saintpaulia), Saintpaulia, Osa 1, Suljettu

Haluaa, MarjaBee, kyllä varmasti haluaa, eikä haittaa vaikka olisi kuinka tavis!! Laitan sulle privan

Minulla tämä santtu näyttää kärsivältä, mikähän häntä vaivaa? Hän on aivan nahistunut. Kuten kuvasta näkyy, vieressä oleva santtu voi ihan normaalisti, ja samalla hoidolla ovat olleet. Eikai tämä jokin tauti ole?

Minulla on toinenkin hyvin samanoloinen santtu, mutta tämä onkin isosta kasvista jaettu vähäjuurinen palanen, joten murheellinen ulkonäkö on tässä tapauksessa ihan ymmärrettävää.

Heinäpuu, molemmat huonosti voivan näköiset santtusi ovat vielä pieniä. Epäilen, että kärsivät kuivuudesta. Miten kastelet niitä? Ovat aika isoissa ruukuissa kokoonsa nähden, ,joten altakastelussa juuret eivät varmaan saa tarpeeksi vettä. Siirrä ne pieneen, noin viiden sentin halkaisijaltaan olevaan ruukkuun ja anna olla sellaisessa kunnes kukkivat ensimmäisen kerran.

Sailasin kanssa samaa mieltä, kuivuus vaivaa Heinäpuun santtuja.

Tarleena, oman vai pussin suun ? oho

^ LOLnaurua

Ihania santtuja ö.ö

Maire`, se voisi johtua siitä, kun lehdille on joutunut vettä. Nukkapintaisilla kasveilla, joita on sumutettu tai kasteltu suoraan kasvia, on usein laikkuja lehdillä.

Santtu pääsi kuvaan...

Santut saa läkähtymään liialla kastelulla. Parasta on antaa lisää vettä aluslautasella vasta, kun joku suurin lehti alkaa nuokkua. Olen samaa mieltä, että pikkuinen ruukku ja aluslautaskastelu on santuille helpoin hoitokeino. Kastelua pitää tietenkin tehdä suoraan multaan (mutta ei lotraamalla), jos juuret ovat jostain syystä hyvin pienet vielä.

Filaya, sieltä varmaan kasva uusi kasvi, voit odottaa kunnes se kasva vähäsen ja ota pois se.  Jospa se lopettaa sieltä kasvamaan. 

tähtiputki, silmän isku minulla on samallaiset santut. Toi ensimmäinen jossa punaiset alahuulet, siitä minä tarjosin lehtia hymy.

tämä on se opera il straniera, joka on aika varhoissa iässä rupesi kukkimaan naurua

Siltä se tosiaan näyttää, että sinne on kasvamassa kokonaan uusi kasvi. Jos nyt sitten odottelen. Kasvulle ei kyllä ole vieläkään lopua näkyvissä, mutta eihän se ikuisuuksiin voi uutta lehteä pukata

No niin. Saintpaulian jakotaimi on nyt muovipussissa, pitää toivoa että se siitä virkistyisi. Sillä oli itse asiassa ihan hyvinvoivan näköiset juuret, ehkä se on keskittynyt enemmän niiden kasvattamiseen. Toisesta taas juuret lahosivat tyystin kun kippasin sen ulos purkista. Niissä ei ollut senkään vertaa elämää kuin tuossa mullan päällisessä osassa. Juurien seassa oli pieniä valkoisia hippusia, niinkuin olisi karkeita jauhoja ollut mullan seassa. Sieni? Se ei itseasiassa ollut mikään taimi vaan kukki viime kesänä oikein komeasti, mutta sen jälkeen ollaankin menty hitaasti mutta tasaisesti alamäkeä. Kuvittelin että se olisi vain väsähtänyt siitä ylenpalttisesta kukinnasta... olisi pitänyt vilkaista purkkiin vähän aikaisemmin. Laitoin koko komistuksen pois kun arvelen ettei tuon näköinen kasvi jaksa mitenkään kasvattaa uusia juuria.

opera il straniero avautui  kukka kasvaa, varmaan poistan sen että poikanen jatkoisi kasvamaan, nyt kasvu pysähtyi kukan takia. Ensimm''inen kukinta ei ole kovin kaunis, sitten kun toisen kerran upea kukkimaan ja kolmas nauruasydän sitten on upeat kukat.

Minunkin vanha, isomummoltani lähtöisin oleva santtuni innostui taas kukkimaan...

Violetti santtukin kukkii... Kukat tosiaan ovat oikeasti tumman violetit, eivät tuollaiset siniset kuin kuvassa. Aika lähelle tämän väriset.

Tässä minun kokeiluni, miten kovaa käsittelyä kukintaa aloittava santtu kestää.

1, nupullinen santtu erotettu toisista taimista

2. sitten istutettu pieneen ruukkuun

3. vielä karsin liiat lehdet pois,

4. kukintaa vaan jäädään odottamaan

Ja tottakai pitää laittaa kuva kauan odotetusta ensimmäisestä powwow,n kukasta!

eikös ole upea!!