Palmuvehka, Zamioculcas

mun palmuvehkani on pysyny samanlaisena varmaan pari vuotta… ei oo kasvanu, eikä kuihtunu… yhteen aikaan siinä oli ötököitä, mut sain ne sitten häviimään. voiskos joku vaikka kirjottaa tärkeimmät asiat palmuvehkan hoidosta tiivistetysti :slight_smile:

Voisit aloittaa lukemalla tämän palmuvehka keskustelun viestit sivulta 1 alkaen, sieltä sitä tietoa löytyy! Hakua apua käyttäen voit käydä muut vanhat keskustelut läpi ko. aiheesta. Viitseliäisyyttä :slight_smile:

jep. ainakin se kävi selväksi, että palmuvehkaa kastellaan harvoin, mut vähän runsaammin kerrallaan. suihkutus sillointällöin vissiinkin ok… viihtyy sekä valoisassa että varjoisassa. hmmm, voi olla että kastelen liikaa… ja tosiaan, enhän edes lannoita sitä… voisi kai sitäkin kokeilla :smiley:

mietin että soveltuuko palmuvehkat altakasteluruukkuun?

Palmuvehkani on nyt 138 sm korkea. Uusia lehtiä marraskuun jälkeen 7 kpl. Tänään näin kukankin ja otin kuvan koko kasvista.

mökinmuori, pikaviesti-laatikon alla on teksti “Lisää uusi viesti tähän keskusteluun”, sitä klikkaamalla pääset sinne ihan oikeaan viestiruutuun ja sitä kautta saat kuvasikin laitettua.

Kiitos Euffis. Onnistuihan se. Nyt pitäisi kuvan näkyä

Mulla kuihtui pari oksaa palmuvehkasta. Tai toisen lehdet jo kellastuneet, pari ruskeaakin, toisessa alkaa kellertää pari lehteä. Kastelin varmaan liikaa (mietin sitä täällä aiemmin), ja annoin olla sitten rauhassa :slight_smile: Mutta se lehtien nuokkuminen oli näköjään viesti liikakastelusta, kun eivät selvinneet :confused: Mites nyt, pitäisikö nuo kuolemassa olevat oksat/lehdet poistaa jotenkin? Voikohan odottaa ruukunvaihtoa, jos saisin tuossa maaliskuun puolella sen aikaan?

Minä olen leikannut huonot oksat ronskisti tyvestä poikki. Tilalle tulee varmasti uusia. Palmuvehkaa ei oikeastaan tapa mikään muu kuin liika kastelu.

Kun vaihdat ruukun ja mullan (tai osan mullasta) niin muistathan istuttaa sellaiseen ruukkuun, missä on reikä pohjassa. Reiän päälle vielä vaikka ruukun palanen, että liika vesi pääsee pois, eikä pilaa juuria.

Juu, ei mulla ole yhtäkään ruukkua, missä ei olisi reikää pohjassa. Ihan varmuuden vuoksi :wink: Tuo liikakastelu tuli nyt ihan yllärinä, kun kukka ollut mulla on monta vuotta.

Tarkoitatko tyvestä leikkaamisella mullan päällä olevan osan leikkaamista vai sieltä, mistä se oksa/lehti on alkanut kasvamaan (mullan alla oleva osa)?

Olen leikannut siitä mullan päältä terävällä veitsellä. Tiedä sitten onko ohjeistukseni oikeaoppinen, mutta hyvin näyttää porskuttavan tuo minun palmuvehkani. Aina silloin tällöin kellastuttaa jonkun oksan ja samaan aikaan työntää jo uutta piippaa mullasta.

kuinka isoissa purkeissa teillä on palmuvehkat...? tuo minun palmu ei ole aloittanut tekeen lehtiä... vaikuttaisko siihen liian iso ruukku.. noh ei se toisaalta haittaa jos ei tee.. on se tarpeeks tilaa vievä.. kunhan ei kellasta lehtiään enempää...no-jaa

Minulla on 25 x 20 cm ruukussa, ja palmuvehkani pisimmät oksat taitaa olla 100-120 cm. Kasvaa vielä tosi ahtaasti toisessa reunassa. Pitkät oksat olen joutunut sitomaan ikkunankarmeihin kiinni kun kaatuilisivat muuten. Näyttää tuo ihan tykkäävän olostaan, nytkin kaksi uutta tulossa.

Heippa,

Mietin, että onko mitään konstia saada zamioiden lehtien varsista mitenkään "tönäköitä", sellaisia kuin kaupassa ovat? Itselläni kasvavat tuollaisina laihoina aina kun uudet varret tulevat...jopa ne isot zamiot jotka nyt "pelastettiin", ne kasvoivat kapeina ihan siitä asti kun ne hankin monta vuotta sitten.

Lehtipistokkaasta juurtuneesta kasvoi myös "laiheliineja", tosin niitä tuli sitten kerralla ainakin 6.

Annappa lannoitetta, voi olla että kyse on ravinteiden puutteesta! Muuten en sitten tiedä...

Minulla on palmuvehka, Zamioculcas Zamifolia, ollut usemman vuoden. Jostain syystä hoito on jäänyt heikommalle, mutta koska kasvi kasvattaa juurimukuloita, jotka varastoivat vettä, niin hengissä on säilyny. Kertaalleen tämä kasvi on yllättänyt minut kukinnallaan, en edes tiennyt että se kukkii. Kukka on vehkan kukan tyyppinen, nyt kun vielä minulle selvisi, että kyse on vehkakasvista. Työpaikallani on useampi palmuvehka ja tänä keväänä yksi niistä kukki. Onko teidän palmuvehkanne kukkineet? Vaatiiko kukinta ehkä tietyt olosuhteet, esim. lievän aavikkoilmiön? no-jaa 

Mökinmummi, miten olet onnistunut kasvattamaan noin kauniin vehkan? Haluan myös! Meidän suuret yksilöt yrittävät kuroa liikakastelun myötä tuhoutuneita juuria ja mukuloita vasta nyt n. vuosi pelastusoperaation jälkeen ja nyt tulee jo uusia lehtiä, eli elossa ovat!! En enää anna kenenkään kastella kukkasia kun olen poissa!

hei. meillä on suuri zamioculcas pohjoiseen antavassa huoneessa. kasvi on voinut hyvin ja nyt se on yhtäkkiä keskellä talvea alkanut kasvattamaan uusia varsia. nämä uudet varret ovat aivan vaaleanvihreitä ja jotenkin paljon pidempiä ja ohuempia kuin vanhat. ja nyt uusista varsista melkein puolet on katkenneet ihan itsestään. onko kenelläkään tietoa mistä tämä voisi johtua?

Mullakin ne uudet versot tuppaa kasvamaan keskitalvella, ehkä valon vähäisyys talvella tekee niistä hentoja, monet hyvät lehdenalut on mennyt poikki! Veikkaan liikaa kastelua? Ohjeen mukaan kastelu joka kolmas viikko.

Tuon palmuvehkani kanssa olen vähän ihmeissäni. Mihin se enää mahtuu, jos tuolla tavalla kasvaa. Laskin uusia lehtivarsia tulleen taas seitsemän kappaletta ja sekä lisäksi pituutta, että leveyttä lähes puolimetriä. Siitä on noin 5 vuotta, kun sain sen jouluasetelmassa. En ole oikeastaan sitä kummemmin hoitanut. Olen kastellut ja lannoittanut harvakseltaan. Lisäksi merileveää olen ruiskuttanut lehdille joskus.