Se juurtuu sittenkii,,,,
Mulla mätäni juuret lähes kokonaan helmikuussa ja puolet lehdistä irtosi. Laitoin yhden kokonaisenlehden vesilasiin helmikuussa, huono valo. Nyt siinä on jokunen 4-5mm juurenalku
Se juurtuu sittenkii,,,,
Mulla mätäni juuret lähes kokonaan helmikuussa ja puolet lehdistä irtosi. Laitoin yhden kokonaisenlehden vesilasiin helmikuussa, huono valo. Nyt siinä on jokunen 4-5mm juurenalku
Sain ystävältäni huonovointisen palmuvehkan. Hän ei jostain syystä saanut sitä menestymään ja antoi kasvin mulle. Istutin ruipelon vapun aikoihin uuteen ruukkuun ja laitoin mullaksi kaktusmultaa. Kastellut olen kerran tuon istutuskastelun jälkeen. Kasvi ei ole mennyt huonommaksi, mutta ei siinä ole kyllä tapahtunut muutakaan muutosta. Lehtiä on nyt kolme, yhden huonon otin pois.
Tässäpä pari kuvaa ruipelosta:
Vanhassa ruukussa
Uudessa ruukussa
Yhdessä lehdessä on tämmösiä mustia läiskiä, mitähän ne tarkoittaa?
Onko nyt viisainta vain odotella ja toivoa, että jotakin tapahtuu? Onkohan 1 kastelu/kk sopiva tahti?
Palmuvahka voi joskus olla tosi hidas. Omani, pieni alku, jökötti 3 vuotta samnlaisena, sitten se yhtäkkiä alkoi kasvamaan hurjalla vauhdilla. Jos öttiäiset on poissuljettu (harvoin palmuvehkaan niitä tulee) niin noi mustumat on ehkä liikakastelun seurausta. Jos tyyppi on varjossa, tuo kastelu saattaa riittää, mut jos se on valossa, ni kyllä enemmän tarvii vettä ja kesällä laimeata lannoitusta. Anna mullan kuivahtaa, sitten vasta vettä, mut suihkutuksesta se kyllä tykkää.
Palmuvehka on ihan ikkunan edessä, mutta sen verran sivussa ettei siihen paista ikinä aurinko. Ehkä sitä voisi kastella vähän enemmänkin… Ehkä se on jo asettunut ihan hyvin tuohon ruukkuun. Kannattaako jo lannoittaa kun mullan vaihdosta on puoltoista kk? Onko jo ehtinyt juurtua tarpeeksi?
Mitään ötököitä ei kyllä ole näkynyt. Voihan olla, että edellinen omistaja kasteli sitten liiaksi.
Palmuvehka voi aivan hyvin olla tossa ruukussa. Siitä tiiät et se tarvii isomman, ku multatila on selvästi täynnä paksuja mukuloita. Joskus se jopa halkaisee ruukkunsa, kun kasvaa tarpeeks. Lannoittele vaan, mut vaikka puolet siitä mitä purkinkyljessä käsketään, ettei honteloitu. Ja on ihan hyvä paikka, siinä missä se nyt on. Sehän pärjää loisteputken allakin, vaikkei muuta valoa sais. Mut sit se ei kyl kasva ja sillo taytyy olla kastelun kans äärimmäisen tarkka. Palvuvehka kerää mukuloihinsa vettä ja ravinteita, eli jos olet epävarma kastelusta, ni vähempi on parempi kuin liikaa. Opit kyl pian kattoon, mitä se tarvii.
Kiitti neuvoista Lähinnä huoletti että onko tuo jo menetetty tapaus. Odotellaan… Josko ruipelo tuosta vielä heräilisi
Hiphei! Näin palmuvehkani yllätti minut palattuani 5 viikon reissulta :) Kesä- ja heinäkuun kastelin kahden viikoin välein laimeasti lannoittaen ja elokuun eleli 2 viikon kasteluvälein ilman lannoitusta. Olenpas iloinen ja niin näyttää olevan palmuvehkakin :D
Toinen palmuvehkani on innostunut nyt kasvattamaan uuden lehden. Ennen lehtiä tuli aina tammikuussa. No, aika omituinen aika kasvulle on tämäkin.
Mun palmuvehkani (nyyh) on kellastuttanut kaksi lehtivartta eikä ne muutkaan nyt niin hyvinvoivilta näytä. Mitä kannattais tehdä katkaista kaikki varret vai kaivaa kukka ylös ja katsoa juuriin ja istuttaa uuteen multaan vai ?
Kannattaa kaivaa kasvi juuri(paakkuineen) ylös. Palmuvekalla on sellainen hauska mukula, josta lehdet lähtevät. Jos tämä perunaa muistuttava mukula on mädäntynyt on kasvi menetetty. Jos kasvista löytyy yksikin terve ja elinvoimainen lehti se kannattaa irrottaa tuosta mukulasta ja laittaa multaan juurtumaan ja kasvattamaan uutta mukulaa. Juurtuminen on hidasta, mutta onnistuu kyllä. Lycka till...
Omaa kasviani kastelen todella säästeliäästi, muutaman kerran vuodessa. Liikakastelulla saa palmuvehkan varmimmin hengiltä.
Täytyypä tutkia mitä sieltä löytyy
Velmupahka onkelma täälläkin: On (kai?) yksi jättisuuri haarakas mukula, ja ~40 pitkää lehteä ja tynkää. Pitäisikö minun hajottaa tuo juuripaakku ja Ottaa lehtiruusukkeet irti mukulasta? Se odottaa nyt tuossa (hih!) olkkarin lattialla uutta multaa ja ruukkua. :o
Kaivoin kesällä palmuvehkani ylös ruukusta. Tyynen rauhallisesti halkaisin ''perunan'' ihan vaan käsin vääntämällä ja pistin toisen puolen kasvista jätteisiin ja toisen entiseen ruukkuun takaisin. Ajatuksena oli että kuolee jos sillä on jotakin kovempaa käsittelyä vastaan. Ja hengissä se on vielä.
No juu. Sainkin jo sen jätin ruukkuihin jaettua. ^^
Heh, mahtavilta näyttävät no teidän palmuvehkanne! Oma kaverini on ollut hengissä melko pitkän matkaa, ja päässyt kasvamaan aika jättiläiseksi, mutta yksi asia vaivaa:
Kasvi oli hoidossa vuoden verran vanhempieni luona, tiesin sen helppohoitoiseksi niin ei ollut ongelmaa sen kanssa. Hain kasvin tuossa muutama viikko takaperin ja totesin ruukun liian pieneksi, oli aika urakka saada ruukku leikattua pois kasvin ympäriltä, oli sen verran tiukkaan kasvanut! muutaman vartin touhuttuani sain kuin sainkin kasvin vapaaksi, laitoin uuteen ruukkuun mullat ja jäin tarkkailemaan tilannetta… Kasvi jostain syystä ei kasva ylöspäin, vaan “maata myöten” elikkä valtava kasvi muutenkin ja nyt vielä kasvaa sivusuuntaan! kasvi vaikuttaa elinvoimaiselta ja hyvinvoivalta, mutta ovatko “oksat” vain niin painavia valtavan kokonsa vuoksi että painovoima puuttuu asiaan ja kasvi “levähtää”? Saako kasvia tukea esim narulla/kepillä ? Toinen, pienempi palmuvehkani tekee saman, tuntuu että on ylikasteltu ja kuolee pois, sillä ei ole yhtään voimaa pitää itseään pystyssä… mutta katsotaan…
Voin yrittää laittaa kuvan, josko selventäisi hieman asiaa!
Tiedän mitä tarkoitat. Mulla teki saman eli isoimmat lehtivarret meni maata myöten. Sitaisin siitä kaikki varret narulla yhteen. Jos olisin laittanut lisätueksi kepin niin olisi pysynyt paremmin pystyssä. Nyt se kuitenkin on nurkassa, siellä on tukea riittämiin.
Täällä tänään pyyhin pölyjä kukista (tapahtui ensimmäisen kerran nyt melkein vuoteen, joten pyyhittävää todella oli...)ja raksin samalla kuivia lehtiä ja oksia pois. -Ja kas! Minun palmuvehkani on vihdoin päättänyt alkaa kasvaa! Aikanaan ostaessani tuon yli 5 vuotta sitten innokkaana hoivasin ja ruukutin ja vaikka mitä, ja sillä kaikella sain sen tietysti jurottamaan, ahtaasta kun tykkää... On koko tämän väliajan oikeastan jurottanut, vain pari lehteä tehnyt, ja reilusti enemmän kuivattanut, nyt olikin enää 3 tai neljä lehteä jäljellä, mutta mullan pinnalla pilkistää kaksi lehtitappia, ja jospa tekisi lisääkin kun en nyt riehaannu taas hoitamaan.
Minulla on ollut n.5v tämä kasvi. Ilokseni tänään huomasin että uutta varsistoa pukkaa peräti seitsemästä kohtaa! Isoimmat neljä kpl toki olen huomannut jo aiemmin, vaan loput löytyivät tarkemmalla tutkimisella.
Palkitaankohan tässä viimekesäisiä mullanvaihtoja (eka kerta).
En myöskään ole juuri lannoittanut, hyvin harvakseltaan vain kastelen.
Ja pari viimeistä kesää kukka on saanut olla pihalla, auttaneekohan se kasvia kukoistamaan?
Minun palmuvehkat ei tykänneet viime kesän ulkoilusta. En löytänyt paikkaa missä aurinko ei olisi päässyt niihin paistamaan joten siirsin muutaman valovamman saaneena ne takaisin sisään. Kasveja on nyt kolme kun rikoin vahingossa yhden ison enkä saanut sitä enää yhteen purkkiin mahtumaan. Kostoksi ne ovat kuolettaneet lehtiä ja vain yksi uusi puikko pilkottaa mullasta.