Papu: Pensaspapu/Salkopapu, Phaseolus vulgaris

Nyt on ongelma otin jostain siemen kirjeestä pensaspavun siemeniä 3kpl sitten tyhmänä kylvin ne jo helmikuulla kaikki iti ja ne vietävät ovat jo puoli metrisiä ja kasvavat kovaa vauhtia mittaa joka päivä jos sama kasvu vauhti jatkuu ne on ties kuinka pitkiä ennenkuin saan pihalle. Voiko niitä latvoo vai mitä teen?

Onko kukaan kokeillut kasvattaa kidneypapuja? Mulla oli niitä kaapissa ja kun laitoin esikasvatukseen ruusupavut, lykkäsin kokeeksi muutaman kidneypavunkin. saa nähdä tuleeko niistä mitään… Samalla laitoin kikherneitäkin.

Pensaspapu siemenpussi jäi käteen tänään. Tuo "purple queen" näytti niin kauniilta, ettei sitä voinut olla ottamatta..

Onko kukaan kasvattanut parsapapuja (yard long beans)? Laitoin vappupäivänä siemeniä itämään ja vaikka pusissa luki itämisaika 10-15 päivää kaikki ovat jo itäneeet ja niissä on jo ekat oikeatkin lehdet. Nämä ovat kai kotoisin Aasiasta lämpöisiltä seuduilta, joten menevät kasvihuoneeseen.

Laitoin myös vihreitä ja violetteja pensaspapuja itämään. Viimevuonna rusakko söi suoraan avomaalle kylvetyt ja kaksi jäljelle jäänyttä eivät ehtineet tuottaa kuin pari pikkuista palkoa. Erään suomalaisen siemenkaupan sivuilla suositeltiin pensaspapujen esikasvatusta, joten päätin kokeilla, jos nyt onnistaa.

Kikherneet oli tosi vaikeita. Esikasvatuksessa jo menehtyi. Pavut oon vaan ihan pienelle alulle esikasvattanu. Pensaspavut ei mulla kovin korkeiks oo ulkosalla kasvanu. tosi tukevia, ei keppejäkään oo tarvineet…

Aikanaan kasvatin parsapapuja tällä 1b:llä ensin taimiksi maitopurkeissa ja sitten avomaalla ja tuottivat niukan sadon. Koska maku ei mielestäni ollut juuri sen kummenpi kuin tavallisella satoisalla vahapavulla, en ole enää viitsinyt sen kokeilun jälkeen parsapapua kasvatella. (Kiinalaiset, paremman makuaistin omaavat henkilöt, kyllä väittävät parsapavun maun olevan jotain vallan erinomaista.) Pensaspavut olen aina taimikasvattanut tavallisessa turpeessa, koska maassani asustavat ötökät ovat muuten syöneet kylvetyt pavut ennen niiden taimetttumista (peitattuja siemeniä kun ei enää ole kaupan).

Olen kylvänyt pensaspavut suoraan maahan täällä V:lla. Vähintään kaksinkertainen harso koko kesän päällä, paitsi kukinnan ajaksi pois. Loppukesäksi vähintään nelin-kuusinkertainen harso halloja vastaan. Ihan hyvin ovat ehtineet satoa tekemään.

Joskus kauan, kauan sitten esikasvattelin mutta en enää jaksa. Sitäpaitsi siinä vaiheessa, kun ne siirsi ulos, juroivat niin että suoraan maahan kylvetyt sai ne kiinni.

Onko kukaan kylvänyt/esikasvattanut pensaspauja? Laitoin papuset likoon ja aion laittaa huomenna isoon ruukkuun, kun ei ole kasvimaata.

RitvaL, jos kasvatat ne ruukussa niin todella hyvin voit jo aloittaa :slight_smile: Maahan niitä siemeniä ei voi laittaa ennenkuin maa on lämmennyt, mutta ruukkumulta ei ole niin kylmää että siemenet mätänisivät. Ja jos tulee pakkasyö eteen, on ruukku aina mahdollista nostaa yöksi suojaan.

Meinasin tänä vuonna itsekin kylvää joitakin pensas- ja salkopapuja esikasvamaan, mutta odotan vielä hetken koska ne sitten laitan savipeltokasvimaahani josta niitä ei voi suojaan hallalta tuoda enää.

Kiitos, Nuu! Viime vuonna ostin Plantsusta aletaimina pensaspapua ja ruukussa kasvatin. Tuli satoakin muutama palko. Taimet oli tosi rupusia, jospa itse kasvatetut olisivat terhakampia.

Halloo. Ketään kuulolla? Liotatteko te vaha-pensaspavun siemeniä??? Lajike olisi Constanza. Onko kelleen tuttu?

Weikko, lajike ei tuttu. Omiani en liottanut. Laitoin esikasvamaan 27.5. eikä mitään ole vielä näkyvissä. Tosin eihän siitä ole kuin muutama päiväkään, joten vaikea sanoa vielä olisiko kasvuunlähtö ollut nopeampaa jos olisin liottanut :slight_smile: Toisaalta, en ole suoraan maahan laittamianikaan liottanut - vuonna -07 kaikki lähtivät hyvin kasvuun, vuonna -08 kaikki päättivät jättää kasvamatta.

Viime vuoden kasvamattomuuden takia tänä vuonna päätin esikasvattaa.

Minäkin liotan, paitsi eilisiltana kylvämiäni valkolupiinin siemeniä. Salkopapu odottaa kylvämistä, mutta kuinkas korkean kiipeilytelineen ‘Helda’ ja ‘Blauhilde’ tarvitsisivat?

En liota papuja koskaan, mädäntyvät todella herkästi liotettuina.

Aikoinaan kun liotin niin itävyysprosentti oli ehkä yhden tai kahden luokkaa, liottamattomilla yli 90.

Kiitos vastauksista. Ne on ollu nyt yön yli vedessä. Taidan vinkin perusteella jatkaa idättämistä talouspaperin päällä.

Minä laitoin liottamattomat pensaspavut itämään Nelsonin Pluggboxiin vappuna. Itävyys oli n. 96%. Kun taimet olivat hivenen kasvaneet istutin ne kertakäyttökuppeihin ja lauantaina ne menivät kasvimaalle harsotunneliin. Joissakin oli jo nupun alkujakin. Toivottavasti tänävuonna saadaan vähän enemmän satoa kuin 2 papua. Jokin oli viimevuonna syönyt melkein kaikki suoraan maahan kylvetyt suojaamattomat pavun idut. Luulin jo siementen mädäntyneen maahan, kunnes löysin katkaistut varrentyngät maasta.

Mä laitan aina pavut avomaalla joko harson tai nyttemmin muovitunnelin sisään itämään ja siellä saavat olla kukinnan alkuun asti. Ei vie linnut eikä muut. Kosteus pysyy tasaisempana ja lämpötila hieman korkeampana, etenkin maan lämpö mikä on pavuille aika tärkeä asia.

Pari kertaa aikoinaan liotin ruusupapuja muutaman tunnin ja kylvin ruukkuihin, sisälle huoneenlämpöön. Kunnei parissa viikossa mitään tapahtunut, kaivoin siemenet esiin ja niiden kuorien välistä tursui limaa. Samoin on käynyt liotettujen, harson alle kylvettyjen pensaspapujen kanssa avomaalla ja kasvihuoneeseen kylvettyjen salkopapujen kanssa.

Mutta tämä lienee taas niitä asioita jotka riippuvat tekijästä ja olosuhteista. Ehkä käyttämäni taimi- ja kylvöalusta on ollut liian hyvin kosteutta pidättävää.

Ikuisesti mielenkiintoista ja opettavaista se että mikä toisella toimii, ei toisella toimi lainkaan :slight_smile:

Mä laitoin ilman liotusta kennostoihin salkopavut itämään 28.4 ja 5.5 ja pihalla ne on nyt ollu pari viikkoa peittämättä. Ei oo kiinnostanu lintuja eikä mitään muutakaan yhtään. Hitaasti kyllä itävät ja kasvavat. Itävyyskin tosi heikko.

Täytyy verrata nyt noihin liotettuihin ja talouspaperilla idätettyihin. Tosin nää siemenpensaspavut on tosi vanhoja.

Heippa!

Oletteko tukeneet pensaspapujanne jollakin tavoin?

Toiveikkaasti laitoin kostean talouspaperin väliin nopsikselta viime vuonna saamani pari salkopavun siementä. Viime vuoden kokeiluerä kuoli kylmään kasvimaahan, joten tänä vuonna ajattelin laittaa kasvihuoneeseen. Mutta mitenkäs on sen pölytyksen laita? Löysin netistä pari artikkelia, joissa salkopavun sanottiin sopivan kasvihuoneeseen, mutta pölytystavasta ei mainittu mitään.