Minkäs kokoisena ne salkopavut pitäs poimia, kun täällä puhutaan "ettei kasvais liian isoks"?
Tänään keräsin pensaspavuistani palkoja, ryöppäsin ja laitoin pakkaseen talven herkutteluja varten. Varmaan salkopavuissa on sama kuin pensaspavuissakin, eli sellaisena "mediumina". Papupallukat tuntuvat/näkyvät siellä sisällä jo, mutta ovat pienehköjä. Tällöin se palkokin on vielä pienen keittämisen jälkeen suun makuinen eli voi pistellä hela hoidon nautinnolla suuhunsa
Tattista. Jaa, täytyy seurata tilannetta. Mä en ees tiedä onko mun salkkarit säikeettömiä vai ei. :-) [Ja osan pitäs olla ruusupapuakin.]
Ruusupapuihin tutustuin Briteissä ollessani (Runner bean)ja ne myydään kaupassa huomattavasti suurempina kuin nämä muut pavut. Naapurini kiikutti myös minulle kerran Runner beaneja, ja kysymykseeni kuinka ne valmistetaan sanoi että keitetään ja syödään sellaisenaan. Hyvää oli, vaikka oivatkin huomattavan kookkaita
Mä en tiiä ruusupavuistani muuta kuin että pitäs olla punakukkaisia. Suunnittelen syömistä sitten, jos saan satoa. Mutta salkkareista näyttää tulevan ihan hyvin. Tarttee vaan hankkia ens vuodeks ne 3 metriset salot.
Moikka!
Olen saanut syötäväksi keltaisia vahapapuja sekä ruusupapuja.Vihannes-papuwokki on ollut suosikki ruokani lähiaikoina.Purple King papua kylvin 26.06 ja itämisprosentti oli varmaan 100%. Nyt alkaa niihinkin tulemaan pieniä pavunalkuja.Todella kauniin väriset kukat!Tuossa ylempänä keskustelitte milloin pavut ovat parhaimmillaan.Itse olen noita ruusupapuja kerätessäni miettinyt,että onko haittaa jos niitä syö liian pieninä?En ole uskaltanut pienempiä enkä liian suuria syödä.Ja vielä yksi kysymys vaivaisi,osaisiko kukaan kertoa ,että onko Romanopapu sama asia kuin ruusupapu?Romanopapua on usein pakastevihannessekoituksissa.Kasvissyöjänä sekä keittiöalan ihmisenä tunnen itseni hiukan tyhmäksi...
Minkäs kokoisiksi teidän salkopavun palot ovat kasvaneet?????
Terve Weikko!
Mulla siis kasvamassa keltainen vahapapu(mielestäni pensaspapu), purple King(luulisin salkopavuksi) ja ruusupapua(köynnös?). Keltaisen vahapavun pavut ovat venähtäneet aina hetkessä n.20cm pitkiksi. Nyt ei tee satoa enää niin innokkaasti ja tuntuu ettei pavut ole enää niin kookkaita kuin aluksi. Purple King:stä alan juuri saamaan satoa. Näyttäisi,että jäävät hieman lyhyemmiksi. Siemenpussissakin luki n.12-16cm. Purple King papuni tosin kasvavat myös ahtaammin kuin keltaiset kaverinsa.
Ruusupavut ovat massiivisia... Tässä fiilistelykuva,eksynyt mukaan myös avomaankurkku ja parsasalaattia...
Mun ruusupapu paleltui muutama viikko sitten kun oli muutama yö nollassa. Että harmitti…ei tullut satoa tänä vuonna. Kasvoi ja kukki komeasti. Ens vuonna yritän uudestaan, vaikkei satoa tulisikaan.
Poffo, oliko siis tuo tuossa etualalla ruusupapua? Kitikatin ruusupavut harmittaa. Mulla ruusupavut aloittivat kukkimisen vasta tällä viikolla. Upea on punainen väri. Tällaset salkkarit korjasin tänään. En tiiä vastaako nää Nuun mainitsemaa mediumia. Toi yks on ihan järjettömän kokoinen.
lehmänpapu eli pitkäpapu eli mustasilmäpapu. raholan syötävistä sanoista taidan uskaltaa kopioida tämän, kun se on vain pieni osa papujen osuuttakin-> "Pitkäpapu, lehmänpapu eli mustasilmäpapu (Vigna unguiculata tai V. sinensis)
Kuivattujen papujen keittoaika 30 minuuttia
Luontaistuotekaupan papuhyllyssä on joskus pieniä, valkoisia papuja,
joilla on musta "silmä". Meillä ne myydään mustasilmäpapuina ja
englanniksi ne ovat black-eyed beans, black-eye peas tai cowpeas.
Ne ovat ohutkuorisia ja nopeasti kypsyviä. Erään lajikkeen muodostavat
aasialaisten kaupoissa joskus tuoreena saatavat "metrin pavut" eli yard-long beans, Englannissa usein snake beans,
joiden palot ovat todella jopa metrin pituisia, mutta tavallisen
pensaspavun palkojen paksuisia, hiukan alapäätä kohti kapenevia. Ne
korjataan aivan nuorina, ennen papujen muodostumista palkojen sisään.
Joidenkin lähteiden mukaan ne ovat eri laji, V. sesquipedalis, tai muunnos V. sinensis var. sesquipedalis. Ne maistuvat yhtä herkullisilta kuin tavalliset leikkopavut; suosittelen! Niistä käytetään joskus nimitystä Japonica beans tai asparagus beans, parsapavut, joita ei pidä sekoittaa meillä joskus nähtyyn parsaherneeseen Tetragonolobulus purpureus tai Lotus tetragonolobus, toiselta nimeltään siipipapu (winged bean), joka on meillä melko harvinainen eteläeurooppalainen kasvis – sen siemeniä kyllä löytyy."
ei paha vaihtoehto minun tähän asti viljelemilleni salkopavuille. taidanpa *lisätä koriin*
Kiitos sivistyksestä mai…lee Meilläkin mustasilmäpapuja syöty useinkin, ei ole missään tuo lehmäpapu -nimitys osunut silmään tai ainakaan jäänyt korvan taakse.
Ihan just luen tämän koko ketjun, mutta silti kysyn heti, että onko härkäpavun maatiaislajikkeilla ja muilla maku-, kasvatus-, ym. eroja. Oma suosikki?
lehmäNpapu. sekä sillä että pitkäpapu sanalla löytyy googlella vaikka mitä tietoa. minä kun olen ihastunut noihin syötäviin sanoihin, otin esimerkin sieltä
kreeta-eulaalia, härkäpavulla on ihan oma ketjunsa täällä : Härkäpapu, Vicia faba
siellä on hyvä jatkaa juttua härkäpavusta
Kiitoksia, olen eksynyt ja sokea. Konekin välillä väittää, että pitää rekisteröityä jos haluaa lukea. Ehkä se piilottelee otsikoitakin.
Tästä ketjusta kyllä selviää miksi en ole koskaan saanut salkopavuista satoa. Kerran vielä kokeilen, kun on nyt kasvihuonekin. Kun pitää isännän ravitsemuksesta pitää huoli. Mutta jos tulee teille vielä jotain tähdellistä mieleen nimenomaan salkopavun kasvihuoneessa kasvattamisen suhteen, niin mielelläni ottaisin tietoa vastaan.
…kestätkö lisää neuvoja? pensaspapuja ei mielestäni kannata esikasvattaa. suorakylvö, kunhan maa on kunnolla lämmennyt. muovilla voi avittaa lämpenemistä, jos haluaa. - salkopapua voi esikasvattaa mutta sitäkin vain lyhyen aikaa ja lyhyen varren verran. tahtoo juroa uudelleenistutuksen jälkeen ja pitkä varsi on tuettava hyvin, ettei heilu tuulessa (juuret ei pysty kiinnittymään, kun verso on liikkeessä). sillekin on parempi tehdä suorakylvö hyvin lämmitettyyn maahan. - itse asiassa siitähän sanotaan, että vaatii kasvihuoneen mutta kyllä II:lla tuottaa satoa ihan avomaallakin.
antaa tulla vaan…! Lämmennyt / lämmitetty maa, sitä olen kans miettinyt - teetkö harjuja pavuille? Voisiko niihin laittaa pollen parasta lämmikkeeksi, vai onko se liian vahvaa? Täällä kolmosella kun toiminta on hitaampaa, ja ihan kypsät pavut palkojen lisäksi kiinnostaisivat, niin kaikki neuvot ovat tarpeen! Niin ja ulkoviljely-tomaattiketjussa puhuttiin suojaavasta muoviseinämästä: tukien varaan niitataan rakennusmuovia 1-3 puolelle, niin tomaatit kasvavat tuulen suojassa ulkosalla paremmin; olisikohan siitä iloa pavuille kans?
jos minulta kysyt, niin hevonhyvä kelpaa mihin vaan. (papuja varten muista lisätä kalkkia) - ihan hyvä on hevonhyvällä pohjustettu harju. levitä siihen kirkas tai musta muovi lisälämmikkeeksi, niin saat mukavan petin pavuille (samalla systeemillä kurkuille ja kurpitsoille ja vaikka tomaateille myös)
lämpöpyydys, niin kuin tuommoista muoviseinämääkin kutsutaan, on vallan hyvä sekin pidentämään kasvukautta.
Kiitos neuvoista, tämä vahvisti uskoa & toivoa!