Patio

Terassi vs. patio: ymmärtäisin että terassi on aina rakennuksen kylkeen rakennettu. Nuu, todella siisti on ulkoapäinkin. Minä olen keväästä saakka suunnitellut tuollaisia ritilöitä taloa ympäröivien pihalaattojen reunaan ja olen miettinyt eri kiinnitysvaihtoehtoja. Omilla pienillä tukijaloilla seisova hylätty, täällä tuulee välillä aika tavalla. Aidantolppajalat? Niissä aika pieni tukiosa. nParas mitä olen tähän asti keksinyt on hakata esim 0,5 m maan sisään metalliputkia, jonka sisään ritilän reunaan tehdyt pitemmät pystypuut uppoaisivat. Onko kellään muita luovia vaihtoehtoja? Siirrä viesti Nuu, jos sopii muualle paremmin.

Hau-Hau, säleiköt pelkästään varmaankin mieluummin tuonne: "Pihan rakenteet - Aidat, portit, tuet, säleiköt" -osioon. Olisiko ketju "Köynnöstuki, säleikkö" hyvä paikka ?  Mietin itsekin että siirränkö nuo pationi säleikköä koskevat viestit sinne, mutta kun se on kiinteä osa pation rakenteita niin en rikkonut asiakokonaisuutta.

Hau-Haun selvitys pation ja terassin erosta on minusta oikea.

Peesaan Hoyabellaa, perkola voi olla kattamatonkin mutta patiolla on usein ainakin osittain katto. Patioksi sanotaan myös rivitalojen pikkuruisia pihoja joissa on laudoitus / kiveys alla ja jonkinlainen katonjatke päällä.

Soitin  alan ystävälle ja kysyin mikä on patio ja hän sanoi että se on kiinni talon seinässä ja siihen tehdään lattia joka voi olla kivijalan korkeudella ja jos maahan on matkaa, siitä yleensä tehdään hulppeat portaat jossa voi kasvattaa vaikka köynnösruusua. Korkeampaan patioon voi tehdä pikku kaiteen ja matalampaan voi vieritellä vaikka kiviä tai laittaa isoja kukkaruukkuja. Ja että ennen sitä sanottiin terassiksi mutta se kai suomennettiin patioksi. Kiva kun ulkomaiset nimet saa oikeat suomalaiset nimet.

Kuukkeloimalla näyttää löytyvän monta eri näkemystä ja nimitystä, mutta kyllä me mielestämme puupation teimme ( patio )   Näyttää tuo linkin takaa löytyvä pation rakennusohjekin olevan lähellä samaa miten itse teimme.  Täytynee ehkä tehdä tutkimustyötä enemmän, mutta annetaan nyt olla tässä siirtämättä terasseihin kiireimmän ajan.

Ihan hyvä paikka tämä on, joskus myöhemmin varmaan kannattais miettiä terassin ja pation yhdistämistä kun ne on niin lähellä toisiaan. Niin ja nätin muuten teittekin. Kunnon suojakertoimet vaan naamalle ja ulos!

Nuu, onnea! Saitpas hienon pation, kelpaa köllötellä :slight_smile:

Hienot patiot Nuulla ja Hoyabellalla!

Hienot patiot tosiaan molemmilla ja kiitos Nuu, sain hyvän idean sun patiosta!

Hoyabellan hieno patiohan oli minulla mielessä kun lähdin omaa sovellustani miettimään 
Voi Veemusa, heräsi mieletön uteliaisuus ideastasi - jos se ei liity aiheeseen niin mites vaikka jos sitä sun tätä-ketjussa asiaa valaisisit ja päästäisit uteliaan piinasta

Kylläpä on hienot patiot Nuulla ja Hoyabellalla!

Saanen kysyä Nuulta mitä tuli sinun patiosi maksamaan kokonaisuudessaan?

Minä täällä kaavailen patiota etupihallemme ja jokin sen tyyppinen sinne siis tuleekin, budjetti vain ei ole kovin suuri… Olisi siis mukavaa tietää jotain hinta-arviota, jotten suunnittele ihan mahdottomia ja pety sitten kun en sitä saakkaan…

Olisi myös mukavaa tehdä kerralla se loppuun saakka, eikä pikkuhiljaa. Tietysti kukkalaatikoita tms. voi lisätä myöhemminkin, mutta ideana olisi että koko pohja tulisi kerralla valmiiksi.

Olen yrittänyt etsiä netistä jotain joka myy näitä valmiita ns. puulaattoja, joista saa tehtyä jonkilaisen alustan patiolla, mutten löydä.

Osaako joku kenties kertoa mistä näitä löytää ja millä nimellä niitä ylipäänsä kutsutaan?

Indy, muistelen että 500-600 euroa siihen meni. Puutavara ei ole kovin halpaa, mutta lopputulos oli oikein hyvä. Patio on tukeva ja tarpeeksi iso. Ne betonilaatat jotka tulivat maata vasten olivat mielestäni yllättävän halpoja, halvin K-raudan malli. Hintaa en muista mutta ei ne paljoa maksaneet, ja eihän niitä hirveän paljoa edes tarvinnut ostaakaan. Meillä on savimaa (savi routii helposti) , voi olla että hiekkamaalle ei tarvitsisi niitä laattoja laittaa ollenkaan? Onnea patiohankkeelle, se on ihana osa pihaa :slight_smile:

Kiitos Nuu vastauksesta!

Puutavara tosiaan on järjettömän hintaista… Me saadaan omasta metsästä puuta kyllä, mutta kun miettii että se tarvii painekyllästää niin mahtaakohan se enää niin edullista ollakaan. Voi olla että kaupasta tulee pienemmällä vaivalla ainakin :wink:

Mut tuo laittamasi hinta nyt ei niin pahalta kuulosta. Oma patiosi taitaa olla aika isokin vielä kaiken lisäksi (en muista olitko laittanut siitä mitat)? Mä en mitään ihan hirveen isoa tahdo, mutta sellaisen, että mahtuu olemaan ja sinne saa pöydän ja kuusi tuolia. Koska etupihamme on pitkän mallinen ja kapea, tahtoisin patiostakin sen mallisen jotta saan etuovelta tehtyä sellaisen ihanan kivilaatta polun patiolle :))

Mutta tuon köynnöskehikko idean joudun varmaan sinulta Nuu varastamaan :wink: Tosi ihana yksityiskohta patiossa! Ja kun patioon ei tule kattoa tai laitojakaan niin tuo köynnöskehikko tuo sellaista seinämäisyyttä siihen. Näkösuojaakin tietysti vaikka me nyt aika syrjässä asutaankin.

TULIS JO SE KEVÄT jotta pääsis paremmin suunnittelemaan :smiley:

Se pation koko meillä määriytyi pitkälti just noilla samoilla määreillä - pitää mahtua pöytä ja tuolit, lisäksi lepotuoli siten että riittää tilaa senkin ympärillä. Ettei tarvi liikkuessaan väistellä ja kiertää mitään vaan on helppo olla ja liikkua. Me ostettiin kaikkein pisintä valmista painekyllästettyä lautaa. Se riitti täyttämään noi kriteerit, ja oli myös helppo rakentaa kun yhdellä laudalla sai katettua koko pituuden.
Se köynnöskehikko tosiaan on mainio siinä. Minulla oli myös mm. matalakasvuista tomaattia siinä kasvamassa, ajatuksena että voi suoraan pöytään napsaista tomaattia jos mieli tekee.

Muoks, painekyllästyksen lisäksi täytyy muistaa että ne laudat täytyy olla myös höylätyt, tikku jalassa ei ole yhtään kiva, ja menee osa nautinnosta jos täytyy koko ajan varoa.

Noniin, nyt sitten vielä malttamattomampana (siis onko tällästä sanaa olemassa??) kevättä odotellessa…

Voin vaan kuvitella istuvani siellä patiossa ja tekeväni salaattia, jonka ainesosat voi ottaa tuoreena ruukusta!

Nuu, saanko “lainata” siun noita siun kuvia pation rakentamisesta? Laittaisin äidille, kun niitten takapihalle pitäis saada jonkinlainen patio ja noista kuvista selviää homma niin hyvin!

leija, ilman muuta saat. Sen takiahan ne kuvat sinne laitoinkin että niistä voisi olla jollekin hyötyä :slight_smile: Laita kuvaa sitten näytille :slight_smile:

Kiitti Nuu:) Kunhan saadaan jotain joskus aikaiseks, niin varmasti laitan sitten kuvia. Paino sanalla kunhan… :))

Joko, Nuu, olet patiosi käsitellyt?

Jo toki, heti kesäkauden alussa siveltimellä ja ruskeaksi sävytetyllä puuöljyllä kävin läpi :slight_smile: