Tohtisinko kysyä aivan alkeis-tasoisen kysymyksen...?
Ostin Tukholman puutarhamessuilta muutamien pelargonien pistokkaita ja ne ruukut on ehkä 3-4cm kanttinsa, 6cm korkeita. Pistokkaat voivat hyvin ikkunalla, juuria jo hiukan pursuaa ruukun raoista. Yksi niistä tekee jo kukkaakin...
Pitääkö minun nyt latvoa niitä ja kenties siirtää isompiin ruukkuihin? Milloin? Ja pitääkö tämä sama sitten toistaa vielä uudelleen jonkin ajan kuluttua??
(ja samalla mukaan tarttui muutama fuchsian pistokaskin, niille lienee samat ohjeet??)
Toisaalta, minulla on ollut monta vuotta pelargoni varsin tyytyväisenä noin viiden litran saviruukussa. Tai oliko se viime kevät kun jaoin sen. Suhteellisen pienissä ruukuissa pelargonit kukoistavat, ainakin oman kokemuksen mukaan. Kunhan ei kastele hengiltä.
No olisiko se lannoitus se homman juju kun mielestäni suhteellisen pienissä ruukuissa kukoistavat...tai mikä on kenenkäkin pieni ruukku. Onko viiden litran ruukku pieni?
Pelakuupistokkaat eivät ole minulla tehneet sellaista yhtä varrensojoa vaan ne haarovat aika pieninä, joten en ole latvonut. Jos pelakuupehko ei ole kauniin muotoinen, sitä voi muotoilla leikkaamalla. Monet varmaan leikkaavat pelakuut aina keväällä? Minä en silloinkaan leikkaa kuin rumat pois.
Etsin vimmatusti kuvia viimekeväisistä pelakuupistokkaistani mutta en löytänyt.
Voi, voi, sain maaliskuulla täältä pelargonian oksia, mutta ovat nyt kuolleet kaikki Saattoi olla liian viileä lähetyskelikin..mutta eivät juurtuneet vedessä eivätkä mullassa..Tänään nuupahti viimeinen sitkeä sissi..
Minun taas on jo muutama istutettukin, samalta saajalta saatu pistokkaat. Oli jo niin hyvät juuretkin. Katsotaas miten käy toisten ja näiden multaan laitettujen. Olen hyvä tappamaan huonekasveja.
Ramondalta saadut p.tomentosumit kukoistaa,sitruunantuoksuiset valitettavasti eivät juurtuneet. Onneksi kukkakaupoista löytyy helposti sitruunantuoksuisia.
Lynkatkaa jos olen väärällä palstalla mutta sain tänään ostettua vantaalaiselta puutarhalta isohkon Mårbackan. Olen aivan onnesta soikeana... Vielä en ole sitä toiseen ruukkuun istuttanut enkä juuria tutkinut mutta vielähän tänään ehtii.
Heipsan! Tuosta istutusruukun koosta vielä sananen; Pelargoni pyrkii ensisijaisesti täyttämään kasvutilansa juurilla, joten suureen ruukkuun istutettaessa joutuu odottelemaan minusta pidempään kunnon kasvua ja kukintoa. Suuressa ruukussa myös talvisäilytys ja salaojitus on hankalaa. Suuren ruukun etuja taasen on minusta pelargonilajikkeen luonnonmukaisen,vapaan, kasvun takaaminen ja komean kasvin aikaansaaminen. Joten ruukun koolla ei välttämättä ole väliä, mutta ilmavalla ja läpäisevällä kasvualustalla sitäkin enemmän.
Ehkä se oli sitten niin päin, että minulla oli pienet ruukut. Joka tapauksessa esittelin pelargoneideni kuvaa pt-netissä ja ruukkuja pieneksyttiin. Mutta olin varmaan tapani mukaan mennyt äärimmäisyyksiin kun olin lukenut juuri tuota mistä Bonitokin puhuu: että isossa ruukussa voima menee ison juuriston kasvattamiseen ja ruukkukasvi saattaa kukkiakin paremmin ahtaassa ruukussa.
Mulla on pieni dilemma noiden tämän kevään siementaimien kanssa. Ne on kerran koulittu yksittäisiin ruukuihinsa, ja nyt näyttää että sekin ruukku on käynyt pieneksi. Kasvit ovat kuitenkin alkamassa kukkimaan enkä haluaisi häiritä sitä uudelleen istutuksella mutta toisaalta kesään ja ulosistutukseen on pitkä aika.... Ilmeisesti pitää kasvattaa ruukun kokoa ja toivoa että kasvu ei siitä liikaa häiriinny. Toisaalta juuripaakku taitaa olla jo niin tiukilla että pelkoa sen hajoamisesta ei taida olla.
Tuommoinen pallero oli kuolleen verenpisarani juuristo ja näkyy viime kesänä ostetun kituvan pelakuunkin juurella olevan. Kyllä minä ainakin taidan alkaa noita pussukoita rikkoa - ehkä ruukussa on niin tiivistä ettei ne pussit maadukaan?
Juuri tuollainen tiuha harso oli myös minun riippapelargonien pistokkaiden ympärillä jotka kuukausi sitten ostin. Pienen harkinnan jälkeen poistin harsot vaikka oletinkin ettei niistä haittaa olisi, ehkäpä oli hyväksikin.