Pelargoni (pelakuu), Pelargonium, Osa 1, Suljettu

Ihana juttu! kieli ulkoa Nyt sitten peukut pystyyn. Minulla olisi vaihtariksi yksi ylimääräinen Kaisan pistokas juurrutettuna, joko sinulla on sellainen?

Ei ole Kaisaa, ja Revonkylän Helmi on yhä hakusessa! Kaisan otan kyllä mielelläni.

tarkemmin ,millainen on Revonkylän Helmi?

Olen nähnyt vain kuvassa kyseisen pelargonin. Se on mielestäni punainen ruusunnuppupelargoni. Sattumoisin löysin sen googlella. ( hakuna esim, Monas pelargoneria ) . Haluan sen siksi kun se on läheltä synnyinseutuani. "Nostalgiaa " .

Eijanita,laita Maijuinkerille yksityisviesti,hänellä saattaa olla tietoa :)

Kysytty on. Valitettavasti häneltä menehtyi suuri osa pelakuita ja Helmi kyllä säilyi mutta ei vielä saa pistokasta. ( ps, maijuinkeri kirjoittaa nykyään toisella nimimerkillä. silmän isku Tein itse salapoliisityötä ja selvitin uuden nimimerkin, kuka löytää uuden ekana? )

(jonkin sortin rukkaus menossa sivuilla vissiinkin taas?)

meni lyhentämään nimimerkkinsä :)
tänään pelakuupiirissä sivuttiin noiden ruusunnuppujen nimiä,niitä on aina nimetty kotipaikkakunnan nimisiksi...tunnetaan säkkijärvisenä,lieksan likkana,kirstinä...ym

niitä on ihan yleisesti olemassa,vähemmän vaan Revonkylän Helminä

Minulla ei ole liiemmin tätä pelakuu tietoutta vielä, ihan alkutaipaleella vasta. Innostus kasvaa hurjasti kun sain jo toisen talven yli nuo toripelakuut säilymään . Pelargoni on nyt ehdottomasti lempikukkani lähes ympärivuotisen kukintansa vuoksi. Syksyllä ennen pakkasia siirsin pelargonit kukkivina viileimmän huoneen ikkunalle jossa ne jatkoivat kukintaansa pitkälle talveen. Parin kuukauden levon jälkeen ne tekevät kukkia taas. Uusin kyllä reippaasti, jätin vain pari oksaa kukkimaan ilokseni, loput laitoin pistokkaiksi ja vanhoissa on jo uutta kasvua tulossa.

Nyt tulee katseltua kuvia ja lueskeltua aiheesta sieltä täältä. Lajejakin on tullut lisää. Mutta, mutta se kaikille tuttu tilan puutesurullinen .

Dr Livingstone yllätti minut, kukki siellä toisten takana pelargonihyllyllä.

Sen reitti meille kuvaa aika hyvin tätä Penttiä. Viime kesänä meille tuli kylään Multamanta ja Tanu porukoineen ja tulaisena mm. oli tämä ihana pelargoni. Kun katson sen juureen siellä lukee:

"Dr Livingstone, 22.4.04, Maiju-Inkeri, pist. 8.3.06"

Aivan ihanaa hymy

Mie sain tänään lahjakasi ystävältä "Ihanat pelargonit"-kirjansydän

Temskukalle, pistetähän vahinko, eikus Livingstone kiertämähä . Minulla se kukkii vain pihalla kesäisin. Nyt meillä on kukinnan aloittanut '' Kaisa ''.

Tuon pelargoni-kirjan sain minäkin lahjaksi, no keneltäpä muulta kuin Tanultasilmän isku. Kiitos Tanu, luettu ja kuolattu on.

Ole hyvä vain, multamanta. :slight_smile:

Hmm… luulin tappaneeni oman Livingstoneni - multamantalta sekin :wink: - mutta tuota Temskun kuvaa katsoessa huomaan, että siinä kuolleessa oli sellaiset perinteiset pyöreät lehdet! ??? Hmph. Olen sekoittanut laput (isännän kuljetuksessa muutama oli pudonnut laatikon pohjalle…)

Temsku, eikös olekin kadehdittavan siistit ja tarkat laput multamantan taimissa. :slight_smile: Temskulle menneet tuliaiset olivat kaikki multamantan aarteistosta, minä lähdin kylälle anoppilasta ja pyysin multista että kai sulta löytyy jotain viemisiä… Löytyi niitä, paffilaatikollinen!!! :DD

naurua aa vihdoinkin minulla on omat ensimmäiset pelargonit, sellaiset ostin puutarha kaupasta 5e kpl.

pnainen on aivan ihana, onko se ruusu-pelargoni vai ei? ei varmaan, koska ne aukevat ja ei näytävät ruusuilta niin ?

Muutama pistokas on hyvin juurtuneena odottamassa sinua

Kurpitsa, aaaa ihanaa! naurua Kiitos! Sinua myös odota santut!

Täältä on myös Sashalle tulossa juurutneita pistokkaita. Toivottavasti jo huomenna ovat perillä.

Pelargonioiden(kaan) kasvatuksesta en mitään ymmärrä mutta nämä sain toissa syksynä puutarhaliikkeen kaatis kuormasta ja kun ilmaiseksi saa on pakko ottaa.

Samaan ruukkuun kaikki ronttasin, talven kituuttivat autotallissa ja kesän sitten kuistilla ja yllätys,yllätys niistähän tuli ihan nättejä

Nyt ovat tässä vaiheessa, aneemisen ja hontelon näköisiä, ulkoilivat tossa lämpiminä päivinä nyt on ollut sisäpäiviä. Pitäiskös näitä jotenkin leikata siistimpään muotoon vai antaa vaan kasvaa?

Hups, hosuin tuli tuplana, anteeksi nyt vain

Onpas kauniitasydän
Kiurunkannus, kasvaako tuo siun vaaleenpunainen silleen matalana? Näyttää ainaki hyvin paljon samanlaiselta, minkä mie viime vuonna sain äitienpäiväks pennuilta. Sekin kukki aivan älyttömästi.
Eikähän sille tietenkään mitään nimeä oleapea harmittaa kun noissa puutarhalta ostetuissa ei yleensä ole kukalle nimeä
Niin ja nyt se samainen tekee nuppuja, näinköhän ehtii avata äitienpäiväkssydän

Ei se kovin korkeaksi tule siinä 40 cm tiedä sitten jatkossa, kukkavanojen kanssa tietty korkeampi mutta en hojoksi luokittelisi.

Kiurunkannus, nuo pelargonit olisi voinut siistiä aikaisemmin kevättalvella. Nyt on varmaan kukintaa ajatellen ehkä hieman myöhäistä? Olen antanut talvetettavien pelargonien ränsistyä rauhassa kun olen ne syksyllä viileään vienyt, leikellyt sitten joskus helmikuussa.

Kuvassa oleva on siis yksi alkujaan onneton taimi, tuuhistunut vuosien aikaan tuommoiseksi. Siirsin syksyllä sen pelargonioiden taivaaseen talvetustilojen loppumisen vuoksi....