No on upea!
Myskimalvallako tuossa yksi ainoa taimi? Kyllä osaa olla upea!
Kertokaapa, millaiset on hyvät talvetusolosuhteet pelargoneille (tässä jo talvea suunnittelen, vaikka ei ole kevätkään vielä kauhean pitkällä). Mulla kun ei tule olemaan kuin huoneenlämpö tai ulkovarasto, joka menee aivan varmasti pakkasen puolelle, mutta ajattelin, että voisko styrox-laatikoita jotenkin hyödyntää.
anita, kyllä silloin on parempi paikka honeen ikkunalla.
Heips!
Minäkin sitten tulla tupsahdin tänne sen takia, kun sain tänään pari "upeaa" vanhaa pelargoniaa (onkohan nyt oikein taivutettu..? ..heh..), mutta ei kyllä hajuakaan mikä niiden nimi mahtaa olla.. Saati, että minkä värisiä niistä tulee. Ne ovat varmaan jotain vanhaa kantaa, mutta eikös ne sitten tunnista joskus kukista, vai näkeekö sen jo lehdistäkin? Nämä kun ovat muutenkin minulle aikast'' vieraita.
Minä kun olen pitänyt niitä yksivuotisina kesäkukkina, mutta vasta täällä tajunnut, että nehän ovat monivuotisia..
Ohjeeksi siis sain leikata ne "alas", ettei niistä tule mitään hujoppeja, joten sen myös tein. Yhdessä oli muuten nuppukin, mutta sen nappasin pois, kun tein siitä latvuksesta pistokkaan. Nyt minulla on muutama pistokas odottamassa vesilasissa, että niihin tulee juuret, joista sitten saan lisää näitä.
Ans kattoo, mitä tästäkin kokeilusta tulee. Toivottavasti en vain nyt sitten tapa niitä.
No myöhäistä, mikä myöhäistä ei mahda enää mitään, täytyy vain hyväksyä että harjoitus kappaleita tulee, sinäänsä sääli viehkoonnuin tuohon hempeään vaaleanpunaiseen väriin olisi se nyt saanut kunnon pehkoksi kasvaa
Myskimalvalla tosi kaunis pelargonia.
Voithan tuon pisimmän latvan leikata pistokkaaksi ja tökätä sen siihen viereen. Niin minäkin teen pitkin kesää, on sitten syksyllä reippaita alkuja talvehtimaan. Muutenkin pari-kolme alkua mahtuu samaan ruukkuun kun ovat pieniä, niin on tuuheampi heti alkuun.
*tulevaa kevättä suunnitellen jo *
Sunnuntaina kylvin Horizon Star`in siemenet ja nyt kolme pientä alkua jo näkyvissä.
Kaksi kylmänkukkaa vaihtui tällaiseen
Meadowside Fancy
Etsin kyllä jotain pientä orkideaa, mutta tämä tuli kyytiin:
Pulisen vielä tässä itsekseni. Tämä on kai englantilainen pelargoni. Mittasin eilen että on mullan pinnasta noin 75 senttiä korkea. Samalla katkaisin siitä yhden nuppuisen oksan jonka tökkäsin vesilasiin. Voiko se juurtua? Nostin koko kasvin äsken sisään eteiseen koska ensi yönä pitäisi olla pakkasta. Olisi sääli palelluttaa se, en raaskisi ostaa toista samanlaista.
Auts, tarleena, onpas se kaunis. En ole noin isoa nähnytkään....maksoi varmaan enemmän kuin pari euroa.
mitä nämä keltaiset lehdet tarkoitavat? Onko kylmä, vai liika vettä vai vähän vettä?
senkun tietäis! alimmille lehdille näkyy usein noin käyvän, pitää vaa nyppästä ne pois.tuli vaan mieleen että voiskos se olla normaalia lehtien vanhenemista? monestakii kasvista kun näkyy alimmat lehdet kuihtuvan pois. oikeesti, ei hajuakaan
Kuule Hillasuo, maksoi se vähemmän kuin orkidea!
tötterö, kiitos vastauksesta . Toivottavasti ovat vain vanhoja lehtia . Leikasin ne pois.
tarleena, kyllä se voi juurtua mutta ota nuput pois. Yleensä nuppuinen oksa juurtuu huonommin kuin nuputon. Ja minä laittaisin sen oksan kyllä multaan.
Moi, noista keltaisiksi muuttuvista lehdistä - olen ajatellut että se on kasvin reaktio kasvavaan valon määrään; kun valon määrä kasvaa merkittävästi kuten keväällä näillä korkeuksilla, tai kun kasvin siirtää varjoisammasta valoisampaan (esim kaupasta kotiin), kasvi saattaa kasvattaa uudet voimakkaammat lehdet ja vanhat ''''heikommat'''' kuivuvat pois. -- En tiedä kuinka tieteellistä tämä on, mutta noin on käynyt minusta useille kasveille, jotka ovat olleet hyvässä kunnossa.
Tänä keväänä olen kasvatellut Black Magic Rose hybridejä, ja vasta tämän kuun aikana ne ovat alkaneet kasvattaa niitä todella ''''mustia'''' lehtiä.... vanhat kellastuvat pois. Kukintaakin alkaa tulla:
(Lehtien tummuus ei näy kunnolla tuossa kuvassa.)
...mutta kukan kaunis väri kyllä. Ihan namu väri!
Yksi suosikeistani Diane L
ouise