Minä toisin just mullanvaihdon aikaan lämpimämpään. Silloin valo alkaa riittää, ja ehtivät tehdä hyvin kukkavartta jo keväällä. Mullanvaihdon yhteydessä leikkaus ja pistokkaiden otto.
Jos vain valoa on riittävästi, tuo ajoissa sisälle. Pelargoni kun kasvaa yli 15 lämpötilassa. Saat sitten kukinnankin aikaisemmin ![]()
JOS toisin pelargoniat sisään jo nyt, niin tarjoisin runsaasti lisä valoa!!! Uudelleenistuttamisenkin teen vasta aikaisintaan kuukauden kuluttua!
Juu, ei vielä hetkeen. Loppuu tila kesken, kun ennen huhtikuuta en ainakaan itse saa niitä kasvariin…
Minä tuon omani sisälle vasta kun uusi kasvu alkaa tomerasti pönkäämään päälle. Hometuhot lisääntyy kesää kohti.
Kiitos neuvoista, niin teen! 
Kyselin 11 vrk sitten (s.241)
"Kummassakohan kannattaisi nyt yrittää juurruttaa yhtä katkennutta riippapelargonin oksaa, turvepotissa vai vesilasissa?"
Annaw ehdotti vesilasia. Kiitos neuvosta!
Tässä näkyy tulos vesilasista ja kukkalampusta.
Minulla ei taida montaa pelargonia olla huollettavana tänä keväänä. Olivat vielä verannalla kun lähdettiin syyslomareissuun, ja sillaikaa tulikin pakkaset ja lunta… sen jälkeenhän olisi ollut sitten taas lauhaa. Nostelin roiskoista osan kylmäkomeron pohjalle, mutta jotenkin vaikuttivat entisiltä, enkä sittemmin ole halunnut niitä katsoa. Yksi ainut pelakuu sinnittelee ikkunalaudalla,vaalealehtinen jonka nimi ei nyt just tule mieleen. Harmittaa.
Talvikukka
Muutoin talvetetut näyttävät tältä

Hyvinvoivilta näyttävät.
Megamanit on poikaa :). Ei oo koskaan ennen olleet noin tuuheita ja vihreitä. Toinenkin lykkää kukkaa. Mut en ymmärrä, miks valkoisen pelargonin siemenet ei idä. Olleet mullassa jo pari kolme viikkoa.
Mulla ei taida olla juur yhtään hengissä, no, tutkin ja ihmettelen.
Juuri tarkistin että Tammikuun alussa multaan törkityissä pistokkaissa on hyvät juuret. Pitäisi varmaan vielä muutamia ottaa.
Mie aattelin ottaa pistokkaat vasta helmikuussa mullanvaihdon yhteydessä. Tilakysymys.
Minä kävin omistani 13 kpl isointa lajiketta eilen kellarissa tsekkaamassa, ja varoiksi otin 3 kuolleimman näköistä viileään eteiseen virkistymään… jos edes virkistyvät. Muut olivat heittäneet kaikki lehtensä pois, paitsi latvassa ja muutamassa haarassa oli vihreitä alkuja. Ihan elossa siis.
Loput satakunta on viipyilleet lisävalon alla eteisen viileydessä, osa kukkiikin…
Mun pelargonit on jotenkin onnistuneet tekemään joitain pieniä kukkia ihan salaa, vaikkei ole edes lisävaloa. Nuo tavalliset ovat aika hyvässä kunnossa, mutta nuo tuoksut näyttävät kurjilta edelleen. Niiden hengissä pysyminen alkaa näyttämään vähän vaikealta.
Minäkin huomasin juuri että yksi pelargoni on innostunut muutaman päivän auringonpaisteesta ja pykännyt kukkasen. oOlen juuri alkamassa kylvämään pelargonioita ja siemenet ovat nyt 2vrk olleet liossa. Ulkomaisissa ohjeissa neuvotaan hiomaan tai viiltämään puukolla mutta mites nuita pieniä hioo tai viiltelee. Mites te muut jotka olette siemistä kasvattaneet teittekö liotuksen lisäksi mitään muuta kuin kylvitte?
asiasta toiseen mikä tai minkälainen on megaman lamppu/valaisin?
Minä en ole pelargonin siemeniä liottanut. Tuo liotus ja kuoren raaputtaminen on kyllä tuttua puuhaa tuoksuherneiden kylvössä.
Pelargoni itää usein aika hitaasti (ei välttämättä) ja minulla on esim. nyt purkissa 9. tammikuuta kylvettyjä, eikä siemenet lupaa vielä mitään.
Aina kuitenkin tuo siemenkylvö on onnistunut
Ne pelargoninsiemenet, joissa on se “ropellihäntä” mukana kannattaa joko liottaa 1 vrk tai varovasti murtaa se ropellin päässä oleva siemenkuori kärjestä, niin että itse siemen paljastuu sen sisältä ja kylvää sitten se. Nopeuttaa itämistä.
Jotkut pelargoninsiemenet on jo ostaessa kaivettu kuorestaan, eli ne kylvetään normaalisti, pintaan ja peitetään vermikuliitilla.
Hyvin on toistaiseksi onnistunut, jotkut hitaammin, jotkut nopeammin, lajikkeesta riippuen.

Uskaltaakohan nämä enkelipelargonin oksat jättää veteen vielä kolmeksi viikoksi? Ne joutuvat jäämään nyt huonommin valvotuiksi ja tuntuisi, että veteen jättäminen olisi turvallisempaa kuin multaan istuttaminen. Yksi oksa taitaa olla ilman juuria ja täytyy poistaa joukosta, muut ovat kasvattaneet monen sentin juuret.