laita vain vettä tuplasti enemmän, ja valoisaan paikkaan. Minä kidutan joskus pelargoninpistokkaitani koko talven, koska kylmään multaan (kosteuden haihdunta jäähdyttää) laittaminen saattaa kuihduttaa ne.
Mä hain eilen kolme riippapelargonia talviteloituksesta sisälle, kun alkoivat kuivattaa varsia kiihtyvään tahtiin. Leikkelin kuolleet osat pois, ja pienimpään jäi semmoiset kolmen sentin tököt. Kahdessa isommassa on sentään kymmenen senttiä elävää vartta. Saa nähdä kuin käy, luulisi ainakin noiden kahden vielä piristyvän.
Samalla purkitin viimesyksyisiä pistokkaita isompiin purkkeihin, siis ne harvat mitkä nyt ylipäänsä sain talvea vasten juurtumaan. Vähän hassu aika toki, mutta ne alkoivat olla niin suuria että olivat jatkuvasti rutikuivia miniminipurkeissaan.
Olipas nopeita siemeniä minulla. Laitoin siemenet 2 päivää sitten veteen likoamaan ilman raaputuksia ynm. Tässä juuri istutin ne ja kaikissa miltei jo itujuuri tullut eli liotus auttoi ja nopeutti itämistä. Tarkoitus oli liottaa vain 1vrk mutta unohdin ne 2 yöksi tiskikoneen päälle viilipurkkiin. Siinä oli ilmeisen hyvä pohjalämpö:)
Ovat nyt minikasvihuoneessa turvepelletteihin istutettuna lattialämmön päällä jotta lopu 4 siementäkin itäisi( jos itävät)… Sitten siirrän valoon kun alkaa kasvua tulemaan pintaan.
Kiitos neuvosta, annaw!
Onko pelargonien risteyttäminen kuinka hankalaa? Onko pistokkaat parasta laittaa aluksi veteen vai suoraan multaan? Varastosta löytyisi myös juurrutushormonia.
Risteyttäminen on helppoa, jos on suti ja kaksi kukkivaa pelargonia.
Talvella laitan pistokkaat veteen, mutta kun ilmat lämpenee (tai aluslämpömatolla) onnistuu pistokkaiden juurtuminen myös suoraan puhtaaseen kylvömultaan, mahdollisesti perliitillä kevennettyyn, jolloin tarvitaan myös haihdunnanestosuojaa.
Tavalliseen tai peräti käytettyyn multaan ei pistokkaita kannata laittaa mätänemään.
Onko teillä jotain suosikkimultaa, jota käyttää juurtuneille pelargoneille kylvö-/taimimullan tai turvepotin jälkeen?
Pitäisi löytää sellaista multaa, joka ei niin kovasti kasvattaisi lehtiä. Siihen virheeseen olen usein sortunut tai sitten olen lannoittanut taimia liikaa tietämättäni.
Voi kai multamerkkiä täällä mainostaa…
Hei Kukkakuisti! Kokeile Biolanin-turvemultaa.Olen saanut sillä tosi hyviä tuloksia;Hyvän kasvun ja hyvän kukinnon ilman rehevöitymisvaaraa. Mulla lannoite tuntuu riittävän tosi pitkään ilman lisäravinteita,jopa koko kesän :D!
Aurinkomulta oli kyllä ihan lokaa, vaikka sitä kehuttiinkin jossain ketjussa, siihen oli pakko laittaa paljon lannoitettua turvetta joukkoon. Mikään ei kasvanut viime vuonna…
no mitä väliä sillä on mitä käyttää, jos on normaali lannoittaja, mut ku mää en muista koskaan lannoittaa. Ei ole rehevöitymisongelmiakaan sen puoleen, kasvit on rumia roikkoja, mutta hengissä, hehe.
AnnaW,onko Sutarvella,vyöhykepelargonilistalla oleva "Kreikan jättiläinen" joku "Kypros" samaa kuin se sinun Kypros,oletko huomannut.Seikkailin niillä sivuilla,kiinnostaisi tilata,mutta kun ei ole kielitaitoa,no kyllä kääntäjä suomentaa,mutta kustannukset ovat hebreaa.
Mutta osui tuo silmiini.katsopa.
Siis tämä?
Minäkin kokeilin viime vuonna Aurinko-multaa, kun huomasin sitä kiitettävän. Vaan ei tykännyt minun pelakuuni siitä. Nyt minäkin mietin, että mitä tilalle.
Tänään leikkasin osan pelargoneista ja kokeilen nyt turvenapeissa juurruttamista. Niissähän ne tarhoillakin juurruttaa. Pistokkaat ovat nyt pesuhuoneen lattialla lämmittelemässä kun ei viel ole tullut lämpömattoa hankittua… kehittelen huomena vielä valoa niille niin ei tarvitse kurkotella kattoon saakka valoa kohti.
Huitukka hei ,siellä P-Puskassa on aika hyvä multavalikoima,mutta vasta keväämmällä.Sieltä ostan pihaan tarvittavat.Muillekin.
Tourangelle, kovin on samannäköinen!
HÖH, sen nimi on samoin Grekisk jättepelargon/Cypern/Gigant
Kyprokselta siis tämäkin…
ja KÄÄK kun piti mennä tuonne sivuille… miniatyyrit on niin ihkuja - pieni kasvi mutta normaalin kokoiset kukat…
Pelargoner online Sutarve handelsträdgård Stånga Gotland
Pitänee alkaa valmistautua Nordiskan messuille http://www.nordiskatradgardar.se/for-besokare/nyheter/harmed-presenteras-2013-ars-tema-for-tradgardsmassan
Tuota väriä minä aattelin,että samaa taitaa olla.Minulla kukki hienosti ja ovat yläkerran ikkunalla elossa,taidan saada lisättyäkin.Nykyään arvostan sellaisia jotka talvehtii,vanhat vaaleanpunaiset ovat niitä,aina joku onnistuu,mutta nuo uutuudet joita lankean ostamaan vaikka Viherlandiasta,kauniita ovat ,mutta en saa talven yli.
Sanos annaw muuta…sieltä katselin kans yhtenä päivänä että on monta käppänää ja miniä jotka halusaisin tilata. mites tuolle rakkaalle miehelle saisi läpi että on ihan pakko saada lisää pelargomioita ja sitämyöten lisää kukkapöytiä lasiverannalle talvea vasten:)??
Toin Akos Farmorin ja P.caffrum x Dianan pois talviteloilta. Ovat aika heikossa hapessa, mutta ehkä pelastettavissa.