Pentin pikkuniksit

MInä tein eilen ahaa-elämyksen kun olin heittämässä pesuainepulloa roskiin (Omo-nestemäinen pesuaine) Revin siististi siitä tarrat irti mietin että jos siitä leikkaa sievästi irti sen kaulaosan jossa on ne korkin kierteet niin saan kukkamaljakon pihapöydälle tai miksei vaikka sisällekin.
Ja ei kun tuumasta toimeen, nyt minulla on sievä ihan oikean kukkamaljakon näköinen muovimaljakko ja on vielä valkoinenkin. Oikeastaanhan se on kaunis.
Seuraavaksi keksin että jos sen vaikka maalaa vihreäksi niin sitä voi käyttää haudalla maljakkona koska ne kaupasta saatavat vihreät tötteröt on niin pieniä ettei niihin mahdu paljon kukkia. Hiekkaa tai pieniä kiviä tuon muovipullon pohjalle ja se pysyy hyvin pystyssä ja sen voi piilottaa vaikka upottamalla maahan jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja: hillasuo

Minun kukkamaljakko/ tuhkakuppiviritelmäni. Kuumaliimalla lasipurkin päälle pajuja ja nauha kylkeen, tuhkakuppina käytettynä kansi päälle. Ei näy tumpit läpi ja eikä haise.

(Täytyy jakaa muidenkin kanssa, jos ei vielä ole täällä ollut)

Niksivinkki pikkupikkutaimien kasteluun: Täytä tiskiainepullo vedellä! Tulee sopivan vähän luruttamalla vettä eikä pääse lömpsymään taimirukat hukuksiin. 

Lapsen nokkamukikin on mainio. Varsinkin ne isommat nokkamukit.

Myös se sellainen mehu- ja sporttijuomien korkki, joka avataan ylöspäin vetämällä, on kätevä. Korkin voi ruuvata myös isompaan pulloon.

Kasteluaika lähestyy ja kasteluvinkki tavallaan tämäkin.

Viime kesä kun oli niin kuiva, että kaivo, josta kasteluveden yleensä otamme, alkoi sekin kuivua + että kaivovesi on noin 4-asteista, eli pelottaa, että siitä kasvit suorastaan säikähtävät. Vesijohtovesi on kallista. Koko kesän siis kävimme suihkussa isossa muovisaavissa seisten ja suihkuvesi sitten käytettiin kasteluun. Samalla tulee kirvojen torjunta  ja ulkona tuoksuu suihkusaippua :)

Suihkusaippuasta tuli mieleeni, että aikoinaan Belgiassa asustaessani tapasin kastella kukat vedellä, jossa oli loraus tiskipesuainetta. Tiskiaine kun poistaa vedestä kalkkia ja kasvithan tykkää pehmeästä vedestä ja sitä paitsi, kaikenmaailman pesuaine-päästöthän rehevöittävät vesistöjä, joten mikseivät sitten samalla logiikalla mun ruukkukasvejani.

Ihmiset aina ihasteli mun kukkiani ja kyseli mun salaisuutta ja kun kerroin, niin ne eivät tahtoneet millään uskoa. Mutta, täytyy sanoa, että siellä vesi oli todella paljon kalkkisempaa kuin täällä Suomessa.

Jos multa, esim. turvemulta kuivuu korpuksi, sitä on vaikea saada enää kastumaan. Akkulin mainitsema loraus käsitiskiainetta veden sekaan on hyvä keino myös kuivuneen mullan kasteluun.

Ostin joskus 100 parin paketin ohuesta sairaalamuovista tehtyjä tutkimushanskoja muutamalla eurolla ja totesin, että ne ovat kevyissä istutus, koulinta, kitkentä jne puutarhatöissä kankaisia kätevämmät. Kädet ja kynnenaluset pysyy oikeasti puhtaana, tuntuma on parempi kuin kankaisilla ja ovat sen verran vaffat etteivät ihan heti reikiinny. Ja kun ovat aikansa palvelleet on helppo kieräyttää pari pieneksi nyytiksi. Vielä kun olisivat kompostoituvaa muovityyppiä....

Samoja olen itse käyttänyt, tosi hyviä ja käteviä. Myös leipomiseen ja ruuanlaitossakin, jos ei esim. halua että kädet tulevat punaisiksi punajuurien laitossa.

Näin muovipussit siististi pieneen tilaan,varastin naapurilta tämän vinkin,minusta oikeen hyvä vinkki.oli ihan pakko antaa teillekin tänne tämä,mulla oli itselläni aina hankaluuksia säilyttää niitä ,nyt ei ole enään.

Mie olen pari kertaa yrittänyt noin tehdä, muttei hermo kestä, kun ne on taas kaaoksessa.

Niin kävi mullekin alussa kun oli noita pusseja kertynyt vähän liika kerralla taitettavaksi,niin nykyään taitan aina samantien kun saan sen tyhjennettyä

Tuo on hyvä vinkki :slight_smile: Mulle äiti opetti sen. Tosin vielä kätevämpää on, kun jaksaa sitkeästi ottaa kaksi isoa, vahvasta kankaasta tehtyä kauppakassia mukaan kauppaan niin ei tarvitse ostaa muovipusseja juuri ollenkaan.

Yhdistin tänne Niksinarikkaan pentin pikkuniksit, myös äsken perustetun ketjun "niksi nurkka" viestit pääsivät tähän :slight_smile: Työkalut ja tarvikkeet-osiossa on myös niksiosuutensa, mutta se koskee siis nimenomaan työkaluja ja -tarvikkeita. Tämä taas on enemmänkin sellainen ns. "sukkahousu-niksi" -ketju hymy

Haluan jakaa kanssanne tämän niksin: Tiskiharja astianpesukoneeseen, ja simsalabim: harja on kuin uusi.

(Kaikki muut tämän varmaan tietävätkin, itse luin pirkasta allapäin)

Hyväksi havaittu niksi, kantsii koklata =D

käytössä:-) harja menee koneeseen joka käynnistyksellä.

Toimii myös hammasharjoille.