Perhoangervo, Gillenia

Minnekähän teksti on jäänyt, no perhoangervo siinä kukkii…

Kysymys perhoangervosta: onko se kalkinkarttaja vai -suosija?

Ahdekaunokki, minä olen kyllä antanut kalkkia,eikä ole kuollut. Sitä en tiedä eikö saisi, mutta tuo on toiminut :wink:

Katso tuo linkki, siinä on joitain,ei kuitenkaan juuri tuota.

http://www.villamussalo.com/plantpot/multa.html

Minäkin ostin ale-perhoangervon muutama päivä sitten. Ihmettelen, kun se on niin lamoava, johtuuko vain huonoista olosuhteista ruukussa vai onko jotkut lajikkeet sellaisia? Satuesilla on niin komea pystykaisvuinen yksilö! Onko se tuettu?

Mistä Tuulia-tuu löysit perhoangervon?

Eija Tommola sanoi viime syksynä, että kestää pari vuotta ennen kun se on kunnon pystykasvuinen pensas

Kiitos arvioista, odotellaan ja katsellaan mihin muotoon asettuu hän, kunhan saa ensin paikan. Lapiolle töitä sitä ennen, taponlehtimatto pitää saada puolta pienemmäksi. Kurjenmiekka, luulisin perhon olleen lähtöisin Viherlassilasta, mutta kun tuli vähän käytyä sielläsuntäällä niin tiedäthän, kasa taimia sikin sokin, mikä mistäkin…

Laittakaahan liljoja siihen ympyräksi ympärille. Ne tukevat gillenian ja kukkivat samaan aikaan. Tosi bueno yhdistelmä! Kaksoishyöty tukemisen muodossa.

Minullakin toissavuonna hankittu perhoangervo makaa pitkin pituuttaan maassa kuin kaljun yli vedetyt hiussuortuvat (anteeksi vertaus, mutta siltä se näyttää!). Se on siis vielä tosi "vauva", eikä ole korkeudeltaan- pystyyn nostettuna, siis - varmaan kahtakymmentä senttiä. Se kuitenkin KASVAA, mistä olen iloinen.

Ny kun sain noita perhoangervon siemeniä kokeiltavaksi, niin aloin tässä pähkimään, että olisiko varminta laittaa ne saman tein kylmäkäsittelyyn? Multaan, vähän aikaa sisällä ja sitten purkki ulos. Ilmeisesti perhoangervon siemenet ei ole sieltä reippaimmasta päästä itämään ja jos syyskylvöllä ja tuoreilla siemenillä saisi paremmin taimia aikaiseksi? Ja sitten se ainainen ihmettely, että kannattaako peittää vai jättää mullan pintaan?

kylvöraamattuani taas lunttasin-> "Gillenia trifoliata , Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination"
peittämisestä ei sano mitään:-( onko ne siemenet ihan pieniä? semmoisia ei kai peitellä yleensä. vaikka olen minä niillekin vähän hiekkaa ripotellut päälle, että paremmin pysyvät mullassa kiinni.

Kiitos mai-lee. Ei ne mitään ihan pikkiriikkisiä, vähän siltä väliltä. Taidan kevyesti peitellä ja muuten toimia ohjeiden mukaan.

Perhoangervon nimi kertoo paljon - kukka on kuin perhonen ja lehti kuin angervon

Heksu, yksitoista "Heksulan" siementä on jo itänyt! Ja juurakkokin on lähtenyt hurjaan kasvuun

Löysin 2 perhoangervoa penkistä tänään. Luulin niiden kadonneen viime kesänä. Taisivat vain jäädä isompien kasvien jalkoihin.

Vilpulle rutkasti onnea löydösten johdosta.

Minun kolme vuotta vanha angervoni näyttää tänä vuonna ensimmäistä kertaa sellaisia elkeitä kuin se aikoisi kasvaa isoksi. Ah… rakastan näitä kasveja!

Jes, hyvä juttu välke! Toivotaan, että juurakollakin virtaa riittää, täälläkin on ihan pörhäkkäänä “lievästi” runneltu emokasvi :smiley:

Ja Viippu, minulla oli aiemmin vähän huonossa paikassa, ei sieltä saanut kuroteltua valoon ja olivat tosi rääpäleitä lerppuja siellä muiden jaloissa. Nyt toinen kesä paremmassa paikassa, jo pörhäköityy :slight_smile:

Nämä sinulta saadut perhoangervon siemenet saivatkin erikoiskohtelun koska olin päättänyt, että ne on saatava itämään :slight_smile:

Myhäilen täällä tyytyväisenä vaikka kunnia kuuluukin sinulle, tosi hieno homma, että niistä tuli sitten jotain :slight_smile: