Peruna, Solanum tuberosum

Peruna on kyllä aika täyttävää. Onneksi on 90 kiloa porkkanaa.

1 tykkäys

Mä olen istuttanut perunat syvään, kasvaa paremmin vaikka onkin kuivaa eikä tule rupia.

Meillä potut vuokraplantulla,sielä savimaa,hyvin kasvavat.
Puikulat kotipihalla,on herkkä rutolle ja vuokraplantulla joka vuosi yhellä palstalla ruttoa joka pikkuhilijas leviää jokapuolelle.

Kokeilin tuota syväistutusta ja en havainnut sillä mitään vaikutusta. Tuli mieleen että voi jopa pahentaa tilannetta kun kerran se maa kostuu vaan pinnalta enimmäkseen.
Se tässä on toki että koska palstalla on kova savi alla ja päällä hiekkamultaa niin kuulemma tuo savi syö tuon hiekkamullan vuosien kuluessa. Joten tuo maaperä muuttuu paremmin kosteutta pidättäväksi. Hyvä vai huono, kun kuitenkin porkkana viihtyy tuossa nyt erittäin hyvin.
Sitten tässä on sekin vielä että kaikki on suhteellista. Minulla vaan on tapana kehittää toimintaa. Ilman pottuja en tosiaankaan joudu olemaan:)

Liian pintaan ei kannata istuttaa, tulee vihreitä perunoita. Mulla kävi kerran huonosti kun laitoin vain olkia peitoksi, eipä ollut paljon syötävää sinä vuonna. Kaikkea on tullut kokeiltua :smiling_face:

Kasvatin viime vuonna jenkeistä tuotua perunalajiketta Kondor. Sain muutamia perunoita itselleni ja pilkoin niitä sitten maahan laittaessa palasiksi jotta onnistuin satoakin saamaan.

Oli hyvän makuinen pottu. Se on lajike joka kasvattaa isoja mukuloita. Mm. maailmanennätysperuna (paino) on tätä lajiketta.

4 tykkäystä

Oliko maku kelvollinen…

1 tykkäys

Hyvän makuinen oli. Sellanen punakuorinen, malto vaaleaa. Positiivinen yllätys. En oottanut ihmeitä kun aattelin että mahtavan kokoiseksi kasvavassa on keskitytty massaan eikä makuun. Olin onneks väärässä.

Tää pottu oli meillä Iitin Kurpitsakisan Peruna-bonussarjassa yhtenä vaihtoehtona kasvattajille. Jokaiselle annettiin yks pottu ja sillä sitten lähtivät kokeilemaan. Pikkusen vaille kilon painoinen oli voittajapottu.

4 tykkäystä

Istutin tänään kahteen perunaruukkuun Annabellaa.

Pienet itujen alut Annabelleissa.

3 tykkäystä

Meilläki Annabellet itämässä.

1 tykkäys

Istutin tänään ruukkuperunat ja vein autotalliin juurtumaan suojaan yöpakkasilta.

6 tykkäystä

Tänään meilläki Annabellet pääs multiin.

2 tykkäystä

Annabellet pääsi täälläkin multiin. Istutan kasvariin kunhan lämpiää.

Käyn huomenna ostamassa Prismasta siemenperunat.

Kannattaisko nuo sisällä kasvavat ämpäriperunat latvoa? Onko kokemusta? Hoikkia roikkia ovat?

Tokmanissa oli myynnissä monenlaisia perunoita. Ostin pussi Siikliä. En oo koskaan latvonut niin en osaa sanoa miten tehdä.

Hmm,voihan sitä kokeill vaikka yhellä tai kahella versolla :thinking:

Enkä aio yrittää juurruttaa niitä :joy:

1 tykkäys

Toivottavasti saisin ensi viikolla kasvariin.

3 tykkäystä