Piha Ennen - jälkeen

Vaaleanpunaista palavaarakkautta, rönsytiarellaa, balkaninkohokkia, tellimaa, rotkolemmikkiä, ketoneilikkaa, kissanminttua, kollinminttua, maksaruohoa, laventelia, keijunkukkaa, akileijaa, valkoista peurankelloa, lemmikkiä, sinilatvaa, sitruunamelissaa, timjamia, rosmariinia, tuija, suklaaminttua, salviaa, valkotäpläpeippiä, purppuraorvokki, jokin kellokukka, kurjennokka, bellista, patjarikkoa ja kuunliljoja. Joku saattoi jäädä listasta pois=)

80% omia siemenkasvatuksia.

Tulipas hieno ilta-aurinkopaikka. Paljon mielenkiintoisemmaksi tuli sivupiha. Mihinkäs romut ? :smiley:

Heh heh, romut siirtyi kohdasta A kohtaan B. Tällä kertaa kohta B on oven vierusta, ja suoraan naapurin näkökenttään. Pitänee keksiä niille jotain myöhemmin.

Hieno tuli, moonriver! Minä oon tekemässä ihan samaa hommaa, mutta tosi hitaasti tulee valmista näin kuumalla. Muuten alkaa olla valmista, mutta sora puuttuu. Hieno tuo kaarikin, kun oot laittanut siihen pajua.

-Mitäs sorakokoa sulla on tuo?

Onko tuo sora millaista kävellä pidemmän päälle? Meillä olisi myös ruohikko katoamassa pihasta ja polkujen materiaali on vielä kovasti hakusessa.

Se on sitä kalkkimursketta/kalkkikivimursketta mitä minä käytän joka paikassa. Jos ei ole kalkkimurskekaivosta lähellä, niin saattaa olla kallista hankkia. Meillä Kalkkimaan kaivos on niin lähellä, että tuota saa tosi halvalla. Ja sen etu on siis se, että se kovettuu samalla lailla kuin kivituhka, eikä jää elämään jalan alla yhtään, eikä roska tartu. Raekoko on 0-16.

Oi, kuulostaa hyvältä. Pitää tutkia mistä sitä saisi.

Sama paikka toisesta suunnasta. 

Eli tämä kuva on otettu 6. toukokuuta.

Ja sama kohta tänään.

Muutoksen kustannukset ovat siis todella pienet. 80 % kasveista on siemenkasvatuksia, ja jakopaloja omalta pihalta. Tiilet ikivanhoja, kivet pihalta. Ruukut vanhoja, penkki toiselta puolen pihaa. Lidlin köynnöstuet tuunattuna (n. 6 euroa kpl). Multa kompostista. Oikeastaan vain kalkkimurske maksoi, muuten muutokselle käytännössä tuli hintaa muutama hullu euro.

Tätä ihailin jo aikaisemminkin, mutta edelleen huokailen, kun muutosta katson. Olet saanut kaunista aikaan!

Tuo on kyllä niin hieno. Paljon vain tapahtuu reilussa kuukaudessa. Innolla odotan, miltä näyttää ensi kuussa.

Kiitos kiitos. Minäkin odotan mielenkiinnolla miltä näyttää myöhemmin kesällä, kun kasvit on toivottavasti kasvaneet täyteen mittaansa.

Upea jo nyt. Miltä sitten näyttääkään kun köynnökset ja muutkin kasvit ovat kasvaneet!

Mulla on varpaatkin ristissa, että köynnökset ynnä muut kasvaisivat ja kukkisivat =) Noissa köynnöstiiliastioissa on kanariankrassia, paljon hajuherneitä, ja perhoskukkaa.

Hieno! Ovatko nuo köynnösastiat muurattu vaiko ihan vain ladottu?

Hieno muutos! Olen miettinyt reikätiilien latomista ilman laastia ja että pujottaisin reijistä jotain rautapuikkoja tms maahan(eli olisi kaikissa tiilissä ja maassakin)asti, pysyisikö viitisen kerrosta?

Saattaahan se pysyäkkin, ainahan voi kokeilla. Mietin muuten tipilintu ihan samaa aikaisemmin. Mullakaan ei ole laastia, kun mieli voi aina muuttua nopeasti ja haluaakin siirtää tiilirakennelman tms, ja silloin pitäisi rikkoa jytympi rakennelma.

Eli siis ladottu (ei mulle voi mitään pysyvää laittaa =))

Ok, mikäpä ettei se noinkin kestäisi ja kevythän tuota on suoraan potkaista jos ei. Katsotaan tikut ja tiilet ja ei kun kokeilemaan…

Täytyy tämä reikätiili-ideakin laittaa korvan taa, kun meillä on kanssa noita reikätiiliä jäänyt rakennusajalta aika läjä. Olen tähän mennessä käyttänyt niitä terassilla ruukkujen alla korokkeena + tuomaan ilmaa ruukun ja terassilautojen väliin, jotta kastelu ei niin tummentaisi lautoja.

Piti vielä sanomani, että köynnöskaaret molemmin puolin sivupihaa, on tosi kiva juttu.

Hitsin nätti tuo uusi alue. Noi kaaret on kyllä kivat tossa ja varsinkin tuo keskellä oleva jotenkin kivasti “katkaisee” tuon sivustan. Minä alan nyt lämpenemään noille lidlin halpakaarille, viimeksi käydessäni siellä en vaan niitä nähnyt.

Ittekseni ihmmettelin myös tuon soran kauneutta, mutta nyt se selvisi, että on kalkkimursketta. Mulla ei oo mitään käsitystä, mitä kalkkimurske on. Löytäsinkös googlettamalla…? -nätin näköistä ainakin.

Nyt onkin hyvä verrata eroa toukokuun ja elokuun kuvilla uudesta alueesta.

Toukokuussa

Elokuussa