Piha- ja puutarhamessut ja -näyttelyt

Messut oli aika onnettomat, rehellisesti sanottuna :confused:

Minunkin mielestäni pieni pettymys. Mukaan tarttui vain kolme tuoksupelargonian pistokasta, dahlian ja kaunopunahatun juurakoita, istukassipuleita ja pieni pussillinen ryvässipuleita. Poikaystävä käytti enemmän rahaa pähkinöiden ja kuivattujen hedelmien ostoon...

anita/erica, samaa mieltä, köyhää oli tarjonta, mukaan tarttui vain iso ruukku rakuunaa ja yksi kukkiva hortensia, oliiveja ja tyrnimehua…

Todella onnetonta mut sen nyt olin arvannutkin…kaksi pussia herneitä ja yksi lakupussi oli päivän saldo, paitsi monta tuntia iloa ja naurua ihanien ihmisten kans…

Kävin messuilla tänään. Voi hyvät hyssykät, kun siellä tulee osteltua kaikenlaista. Mutta kasvit eivät mua erityisemmin houkutelleet. Kaksi aivan pienen pientä Tommolan tilan perennanalkua ostin. Paljon on leikkokukkia, yrttientaimia ja sipulikukkia. Yrtit kasvattelen itse ja sipulit ostan syksyisin. Jotenkin tuntuivat pienemmiltä nuo puutarhamessut kuin viime vuonna, vai olikohan vaan kuvitteluani.

Minä jäin kaipaamaan näyttävämpää yleiskoristelualuetta, olihan siellä hienoja tulppaaneja ja narsisseja, mutta siinäpä se taisi olla.

Tuomipihlaja, samaa mekin mietimme poikaystävän kanssa, tuntui pieneltä koko messu. Tosin meillä kesti ehkä tunti ennenkuin älysimme, että takaoikeassa nurkassa myydään myös juurakoita/sipuleita, jotenkin sen välimaaston välineurheiluosasto oli jotenkin niin kolkko ettei tehnyt mieli mennä siitä eteenpäin.

Samaa ajattelin tuosta koristelusta, että ei se kovin erityistä ollut. Onhan hyödetyt tulppaanit ja narsissit nättejä, mutta kumminkin tulppaani- ja narsissilaatikoita vierivieressä ja siinä se.

Varmaan osan pettymystä selittää se, että nämä olivat vain nimetty kevätmessuiksi. Varsinaisia puutarhamessuja ei ole Messukeskuksessa joka vuosi.

Minäkin kävin tänään Hesan messuilla. Valtavasti oli isoja polyrottinkisia huonekaluja, Nyt oli harmaa muotia. Sen sijaan ei yhtään köynnöstukea esimerkiksi. Paljon oli ihan asiaan kuulumatonta: käsilaukkuja, 10 sipsikauppaa, makkaroita ym. köyhää oli kasvien suhteen. Tosin itse löysin kauan etsimiäni siemeniä: piiankieli, pulskaneilikka…

Tänään tuli käytyä Tampereen supermessuilla. Ostettavaakin löytyi ja pojille ilmapallot.

Hei kaikki! Nyt jos täältä löytyisi pelastus ystävättärelle se olisi hienoa - hän järjesti matkan Türiin pikkubussille. Liput ja auto maksettuna 16 hengelle, mutta lähtijät pettivät lupauksensa. Kavereihin luottaen hänelle ei tullut mieleenkään vaatia maksuja etukäteen, joten hänen kontolleen uhkaa nyt kaatua koko keikan maksaminen omasta pussista. Kymmenkunta lähtijää mahtuisi vielä mukaan. Matkan hinta 170,- sisältää laivaliput ja majoituksen n. 10 km messupaikasta 4:n hengen siisteissä huoneissa uimahallin alakerrassa, joten uimahalli ja sauna käytössä. Keittiö on yhetiskäytössä, joten talon puolesta ei ole ruokaa mutta tilat ruokailuun asialliset. Bussi lähtee Mäntsälästä ja ottaa Keravalta matkustajia 13.15 ja seuraavat Espoon Ikealta, josta lähtö satamaan klo 14.00 jolloin ollaan satamassa tunti ennen lähtöä. Aikataulua ja reittiä voidaan muokata tarvittaessa uusien mukaan lähtijöiden mukaan reitille Mäntsälä -satama sopivaksi. Paluu sunnuntaina illalla. Laiva Eckrö Line. Hintaan sisältyy myös kuljetukset majapaikan ja messualueen välillä aamulla ja takaisin. Jos vain jollain teistä tilaisuus lähteä niin nyt mukaan! Asialla on KIIRE, koska lähtijöiden nimet on ilmoitettava viimeistään huomenna tiistaina. Jos lähtijöitä löytyy laittakaa viestiä pikaisesti. Kiitos kaikille ystävättäreni puolesta!

Kannattaako Tukholman messuille mennä, onko erilaista näkemistä kun meillä?

Tukholmassa käynyt useana vuonna mutta laskusuunta koossa ja laadussa joten nyt jätin suosiolla viime vuoden väliin :frowning: Harmin paikka vaan. Siellä on kyllä aina ollut ihan hullusti pelargoneita jos niiden perään on (kuten ruåtsalaiset ;D )

Mitä Messuja suosittelisitte ihan kotimaassa? eli mitkä on ne Must jutut teillä?

Ta-daa! Varasin matkan Türin markkinoille. Vaikka kipsi koivessa mutta sinne on päästävä.

Onko täällä kevätmessuille menijöitä? Mitä olette tykänneet Hesan messuista? Itse en ole siellä käynyt. Hipattais aika lujasti lähteä, se voi olla että suunta on etelä-Suomeen viikonloppuna…

Joka vuosi olen käynyt, kun ei sitä vaan voi jättää väliin. Aina sieltä jotain uutta löytää (mm. siemeniä, kasveja, säilykkeitä, ym. herkkuja sekä asiantuntijoiden hyviä neuvoja), joka vuosi ostan sieltä kevään ensimmäiset orvokkiamppelit. Viikonloppuna saa kyllä varautua ruuhkaan, perjantai on parempi.

Helsingin messut on käyty kahdesti ja toinen kerta johtui siitä et sain vaparit. Jyväskylän viherlandiassakin on enemmän katsottavaa ja ei maksa mitään :slight_smile: Taikka tuusulan puutarhaliikkeessä ( KUKKATALO) toki pitää odottaa et tarjonta runsastuu.

Kävin eilisiltana puutarhamessuilla, ei mielestäni ole ainakaan kokeneemmalle harvinaisuuksien etsijälle tänä vuonna pääsymaksun väärti. Muistaakseni toissavuona oli paremmin valikoimaa ja myyjiä varsinkin taimille, mutta tänä vuonna enemmänkin pussitavaraa, juurakoita ja mukuloita ja siemeniä. Enkä tajua, minkä takia puutarhaosastolla kaupataan pecorino-juustoa, teetä ja salamia. Ym. snaksia. Raimo Flink oli paikalla ja häneltä ostin kirjan, niksibetoni ja muut keksinnöt kiinnostaa. Maatiainen oli paikalla, mutta esim. arboretum Mustila ja Tommilan tila puuttui. Yhdellä oli myynnissä mielenkiintoinen esine, aurinkovoimalla toimiva kasvihuoneen tuuletin, mutta esitettä siitä ei ollut.

Kävin tänään Kevätpuutarha-messuilla. Ostin muutaman siemenpussin. Pretty Ellen-jouluruusun sain kympillä. Mielenkiintoisia esitelmiä olisi ollut. Kun satuimme kohdalle, oli aiheena ötökät, muurahaiset, etanat... Istumapaikkoja ei ollut vapaana emmekä jaksaneet jäädä seisomaan.Onneksi eläkeläishinta on vähän kohtuullisempi. Ainoa, mistä etukäteen olin kiinnostunut, oli Viherpiha-lehden messuekstrassa kuvatut köynnöstuet hintaan 13-21 euroa koosta riippuen. Myyjän piti olla Shetelig. Löysimme messuosaston numeron, mutta siellä, eikä lähimainkaan ollut köynnöstukia. Viime vuonnakin etsin messuilta yksinkertaisia kevyitä, kohtuuhintaisia köynnöstukia esim. elämänlangoille, tuksuherneille, mutta ainuttakaan ei löytynyt.