Istuttamisen jälkeen alkukesällä olin aika varma, ettei tuonnäköisistä keijunmekoista ja sammareista kyllä tuu yhtään mitään.
…mutta ei pidä heittää kirvestä kaivoon, ensin tulivat ryhmäsamettikukat…
…ja myöhemmin vanilla-sammarit ja keijut.
Tontinreuna on aina ollut "luonnontilassa", sillä siitä kerättiin lapsenakin metsämansikoita. Kuvassa taas kesäkuun alku ja mansikat alkavat kukkia.
Mansikat kypsymässä verkkojen alla. Kasvimaalla tuoksuu sipulin varret ja tilli
Vanha remusakki on palannut rikospaikalle.
Kippo on sellainen suurtalouskeittiöiden (5 litraa?) punajuuri-purkki, joka on puolillaan noita otuksia. Näin monta etanaa ei voi olla väärässä - huomenna oli pouta …erittäin lämmin sellainen. Se poutapäivä ei vain koittanut näille rassuille.
Ja mansikat kypsyvät…
Ihania kuvia, varsinkin se missä on kasvihuone ja iso ruukullinen sinisiä orvokkeja .
Lehtokotiloita tuntuu sulla piisaavan .
Meidän suht pienestä mansikkamaasta saa yhdellä keräämiskerralla aika runsaasti mansikkaa. Tässä erään iltapäivän saalis. Pienimmän kipot ovat 2 ja 3 litraa…isommista en tiedä.
Kiitos vain Viippu Kotiloita tosiaan riittää. Meillä on tontin vieressä niitty/koivikko-alue. Eli siellä kotiloiden on hyvä talvehtia. Ei auta pihan siistimiset. Ei sillä, että siistittäisiinkään Tuo edellisellä sivulla esiintyvä kukkamäki on kotiloiden suosimaa talvehtimisaluetta myös. Keväällä kun siitä kasvustoa raivaa niin voi kerätä jo ensimmäisen “kotilosadon”. Ja tontin rajoilla on puustoa ja syreenipöheikköä, joiden alustoja ei syksyisin putsata…siellä kääntää kotilo tyytyväisenä kylkeään. Ahkeralla keräämisellä ollaan kyllä saatu kotiloita vähennettyä, eikä istutukset oo kärsineet.
Sitten illan viimeinen kuva…pitää mennä nukkumaan, ettei puhu ihan höpöjä huomenna pikku-asiakkaiden vanhemmille
Kimppatilauksesta tulleet pelargonit viettivät kesän kasvarissa ja kukkivat. Kovin olen huolissani näistä kavereista. Ne kun jäivät Pohjanmaalla talvehtimaan autotallin ikkunalle ja pelkään, ettei talonväki ole muistanut käydä kastelemassa.
Tai jospa laitan vielä yhden kuvan…kun tuli mieleen noista sinisistä orvokeista. Meillä tosiaan oli kaksi tuommosta kasvari-kuvassa näkynyttä isoa ruukkua, jotka oli täynnä sinisiä orvokkeja. Istutettiin ne äidin kanssa isän 60-vuotispäiväksi…yksi ruukku terassin kummpaankin nurkkaan. Myöhemmin siirtäessä toinen ruukuista halkesi ja orvokit piti hätäistuttaa laatikkoihin. Ei vain näytä niin hienolta laatikoissa…mutta saivatpahan elää vielä pari viikkoa lisää
Tässä kuvassa on noissa neljässä ruskeassa ruukussa pionintaimet, jotka kasvatin kevään puutarhamessuilta ostamistani taimista. Tässä siis kesäkuun alku. Taimia ehti ulkona puraista pakkanen yhtenä yönä ja pari taimea vähän ruskettui, kuten näkyy. Taustalla ruukussa ohikukkineita tulppaaneja - vain kaksi mustaa jäljellä. Lisäksi pikkiriikkinen parsan alku joka kasvoi pieneksi pilveksi kesän kuluessa. Odotan jännityksellä seuraavaa kesää ja sitä miten suureksi se ehtii ensi kesän aikana. Näille kavereille perustettiin syksymmällä penkki tuohon ruukkujen ja kottikärryjen kohtaan. En nyt löydä siitä mitään kuvaa. Penkki oli sen verran iso, että sinne mahtui myös ruohosipuli ja lipstikka joukkoon. Saa nähdä onko tullut arvioitua tilantarve alakanttiin. Syksyllä se näytti vielä kovin autiolta ja äitimuori laittoi sinne tänne koristekaaleja sinne silmän iloksi.
Tuossa orvokkilaatikko-kuvassakin näkyy talonnurkalla oleva sorakuorma. Soraa tuotiin kasvihuoneen pohjaksi lasti, mutta siitä jäi noin paljon yli. Tiedä sitten mihin sitä lykätään keväällä. Ko. kaupungissa tontti rajoittuu tiestä semmosen sora-alueella (semmonen jalkakäytävän levyinen sora-alue), joten jos ei muuta käyttöä keksitä, niin varmaan levitetään sitten tien vierustalle. Sekin muuten jokakesäinen/keväinen duuni - putsata se sora-alue rikkaruohoista ja pitää se sellaisena. Onneksi ei ole mun homma
Minä tulen ihan kateelliseksi, sinulla on niin hieno kasvihuone! Minulla on kauhea kasvihuonekuume.
No periaatteessahan se ei ole mun kasvihuone, kun en tuolla edes asu…mutta täytyy myöntää, että suurin osa siellä on mun ostamaa tai idättämää Isä tykkää kasvatella tomaatteja ja äiti tykkää ehkä enemmän tuosta mauste/yrtti-puolesta. Isä innostui tompsunkasvatuksesta, kun -09 kesällä saatiin niin hyviä tomaatteja parista runkotomaatista ja yhdestä amppelista “harjoituskasvarissa”…eli sillä lidlin-hökötyksellä koitettiin ensin. Itseasiassa -10 tompsut ei olleet niin hyviä kuin viimeksi…jotenkin puisevampia. Luulen, että isipapan lannoiteannostukset oli aivan liian runsaskätisiä…ottaen huomioon, että tomaatit istutettiin kasvusäkkiin.
Minullla on se Lidlin häkkyrä, se on mainio peli!
Ja jos hankkii oikean kasvarin, niin noista lilli-häkkyrän hyllyistä saa mainiot siistit hyllyt sinne kasvariin Tuossa pelargonikuvassa edempänä näkyikin ne hyllyt. Vähän funtsin, että laittaiskko sen lidl-hökötyksen nyt keväällä kasvihuoneen sisälle…suojaisi paremmin yölämpötilan laskuilta ja ehkä vois laittaa taimia kasvariin jo hieman varemmin
Lisää sammareita…tässä kuvassa viime kesän kääpiösammari-kasvatuksiani kasvimaan laidalla. Kiitos siemeniä laittaneille
Edellisessä kuvassa näyttää siltä, että niitä on vain tuossa etualalla, mutta sammareita löytyy myös vähän muiden kasvien seasta.