Mä en tykkää mistään pionista, kun ne ei koskaan kuki. Siis tekee vaan nuput joissa on miljoona muurahaista(mistä moinen johtuu) jotka sitten kuivuu pois. Näin vaikka on aurinkoinen paikka ja ei liian syvällä ja lannoituista kastelua…toisaalta siirsin ne aika äskettäin ehkä vähän huonommasta paikasta parempaan, jos ne nyt joskus siinä kukkisivat. huokaus
Temes, kyllä ne kukkii, kunhan vähän varttuvat, pioni odotuttaa. Ehkä ensi- tai seuraavana vuonna kukkivat. Pionien kasvattelu on kärsivällisyyttä kasvattavaa hommaa.
Hoyabella -onko se minigripppi kiinni? Kuinka märkää sammal on -tippuuko siitä vesi…? Sillon varmaan mätänesivät nuo siemenet ![]()
Vielä tuosta kartanonpionista: Kirjassa väitettiin, että se olisi niitä kestävimpiä ja menee vaikka nurmikossa, pitääkö paikkansa, eli voinko ruveta haaveilemaan siitä enemmänkin ennen kuin saan lisää penkkiä valmiiksi ![]()
Kestävä se on, mutta en kuitenkaan laittaisi nurmikolle.
Pionin jakamisesta, kävin lohkomassa äidin pioneita.
Osasta säilyi varsi+ mukulat toisista irtosi varsi ja lapiolla kuin jakoi niin tuli irtonaisia juurimukuloita. Pitäisikö varret laittaa veteen ja odottaa että kasvattavat juuria vai onko se mukulat jotka tuottavat uusia varsia? Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon.
Argh ja nyt sattui silmään asiantuntijan kirjoitus vuosi sitten (häneellä monta sataa pionia minulla vaan 2)
että jatko vasta syksyllä. Onneksi äipällä on isot puskat jos tämä nyt meni ihan plörinäksi.
Nyt pitäisi varmaan menää ärsyttää palstalle ja kirota tämä oma malttamattomuus, miks aina pitää rynnätä tekemään jotain ja sitten vasta ottaa asioista selvää. No ehkä se sitten jäisi minulta kokonaan tekemättä.
Mäntykukka, mulle kävi samoin vanhan pionin kanssa viime KEVÄÄNÄ. Laitoin kaikki kunnolliset juurenpalat purkkiin, lähtivät pikku hiljaa kasvuun. Muutaman varren koitin juurruttaa, sellainen lähti, jossa oli ihan murunen juurenniskaa mukana.

Tuossa tuo nimetön, tuoksuu ruusuiselta. Kurjat 2 nuppua, syy varmasti penkin valloittanut syysasteri. Kun vain sais tehdä tilanteelle jotain kun Pionia ei saa Häiritä- ulottuu koko penkkiin. Ei saa siirtää ei perata ku juuret mennöö… Toisen erilaisen pionin turmaksi ilmestynyt lupiini joka syö kaiken. No apuja mulle saa antaa miten pelastaa pioni sitten syksyllä…
Minä olen omia ponikasvustojani perannut rikkiksistä, jakanut ja siirrellyt fiilisten, en kalenterin mukaan. Kaikki on aina selvinneet hoitotoimenpiteistä ja muusta vouhotuksesta. Kukintaa ei ole isot jättäneet koskaan väliin ja siirretyt/jakopalatkin kukkineet heti seuraavana kesänä.
Ei siis huolta!
syysistutusta suositellaan kovasti pionille, koska hiusjuurten muodostuminen keskittynyt loppukesään ja syksyyn…
Mulla ne huonosta paikasta parempaan siirretyt kukkimattomat ovat suorastaan suuresti iilahtuneet muutosta ja alkaneet heti kukkia oikein urakalla. Jos joku pioni on jo sille sopivalla paikalla, noudattaisin kyllä kaikkia sääntöjä sen siirtämisessä, mutta pikaiset pelastusoperaatiot ovat sitten vähän eri asia.
Siirsin viime vuonna pionin paikasta toiseen ja paalumainen juuri katkesi. Nyt molemmissa paikoissa on kukkivat pionit ja tässä on kuva toisesta. Mahtaako kukaan tietää mikä on hänen nimensä? Kun se on kokonaan auki, se näyttää yksinkertaiselta ja siinä on keltainen euron kokoinen "nappi" keskellä. Lehdet on aika harmaat, ihan eri väriset kuin muilla pioneillani, kokeus on noin 35-40 senttiä.
Ei ihan vielä osunut, kukat on siis ei-kerrotut kun koko nuppu aukeaa eli näyttää enemmän yksinkertaiselta. Ne nyt keskellä näkyvät härpäkkeet nenee sinne reunoille ja keskelle jää vähän kuin kuppi. Lehdetkin on harmaat. Korkeus on aika matala. Googletin että tuo ei ole oikea nimi. Lisää veikkauksia että pääsisi kaivelemaan ![]()
Olen selaillut pionikirjaani, että löytäisin nimen pionille, jonka näin tänään kasvitieteellisessä. Semmonen ihana puska (kuolanpionilla samantyyppiset lehdet) jossa pieniä valkoisia kukkia…yksinkertaisia, ei kerrottuja. Keltainen keskus. Pengoin puskan helmoja, että löytyis nimikyltti, mutta en löytänyt. Olin niin tohinoissani, etten pahvi ottanut siitä kuvaa!! Oisin voinut kysyä täällä.
Olisko juhannuspioni tuo kastehelmen pioni.

Yksi varmimmista pioneista täällä pohjolan perukoilla, kuolanpioni. On tainnut tulla kuvattua nurmikkoa, eikä pionin kukkia.
Pikkupioni, olisiko samanlaisen kuin ketjussa (sivu kolme):
Puutarha - Perennat - Asiaa lajeittain - lajeittain P – Ö - Pionigalleria: Kuva / lyhyt kuvaus pioneista.
Hei Teemaa! Mitä sulla kasvaa noiden Kuolanpionien tilalle myöhemmin kesällä? Meillä ne ainakin lakastuvat aika aikaisin syksyllä. Olen tunkenut niitä muiden, myöhemmin kukkivien pionien väliin. Silti tuppaa tulemaan vähän “aukkoista” syysmyöhällä.
Nobile
kastehelmen pioni kuvan pohjalta ja myös tuon vanhasta juuresta kasvuun lähtemisen pohjalta kuulostaa ihan oikealle juhannuspionille… :O)