Varjossakin värit hehkuvat niin, ettei kamera osaa toistaa. Siemenkasvatuksia arvostetulta puutarhaystävältä.
Voi näitä helteitä. 9-vuotiaskin jo kysyi. että kuka nämä kukat on syönyt. Kuolanpionin terälehdet ovat lentäneet taivaan tuuliin. Eipä kestänyt kukinta montaa päivää.
Nobile1, meillä on lyhyenpi kesä kuin Teillä, pionit kukkivat myöhemmin ja syksy vie kaikki kukat aikaisemmin. Minusta nuo pysyvät kauniina syksyyn, lehtien väri muuttuu punaisemmaksi vain. Olen joskus istuttanut keväällä muita kukkia noiden alle, mutta ne ovat sinne peittyneet, kun pionit kasvavat kesän mittaan. Toisella reunalla on päivänliljoja ja pikkusydämiä, joita minulla on jo liikaakin.
Niinpä tietenkin Teemaa, en katsonut vyöhykettäsi. On siitä lyhyestä kesästä etunsakin.
Ja Kreeta Eulaalia, meillä kävi ihan samoin. Kuola kukki kolmisen päivää näillä helteillä. Ja nyt kukkii jo monet muutkin pionit ja ruusupensaat ihan humps vaan. Vähän tässä jo katselen sillä silmällä, että mitäköhän meillä muka kukkii enää juhannuksena…???
Onneksi on edes muutama noita jatkuvakukintaisia runko- ja ryhmäruusuja.
(Mutta en minä valita. Tykkäsin kyllä lämpimistä keleistä. Toivottavasti saadaan lisääkin hellepäiviä.)
Nobile
Tämän päivän ihastuttaja, P. villosa ‘‘Mollis’’ (luki purkin kyljessä aikanaan tois’'puolella Suomenlahtea, ilmeisesti sangen kiistelty laji/lajike).
Jos haette upeaa, henkeä salpaavan kaunista pionia yksinkertaiset kukat, poikkeuksellisen rehevät lehdet ja valtavan suuret kukat… tutustukaa ja hankkikaa tämä Paeonia ‘Mai Fleuri’ (Lemoine 1905) P.lactiflora x P.wittmanniana var.nudicarpa!!! Ei voi muuta sanoa kuin, että onhan kerrankin onnistuttu risteytyksessä :O))… Paeonia 'Mai Fleuri'
Hieno pioni. Täytyy vain etsiä mistä moisen saisi hankittua.
nuo wittmannianat ovat noin yleensäkin hienoja! Ihan suosikkeja
Olen yrittänyt siemenestä laittaa kun muuten en niitä ole oikein myynnissä nähnyt mutta ei ole kiire siemenillä itää…
Vinkkjeä kaipailisin :). Vihdoin keksin paikan pionille ja penkkiin mahtuu kaksi pionia. Penkin lähellä on ruusupensaita, jotka kukkivat kesäkuussa. Haluaisin pioneiksi siis joko ennen tai tämän jälkeen kukkivia ja tietenkin mielellään niin, että pionitkin kukkisivat eri aikaan. Väreiksi pinkki, vaaleanpunainen tai valkoinen. Onko ideoita parivaljakoksi? Penkki on siis aurinkoinen ja aika suojainen, länteen/etelään ja kakkosvyöhykkeellä.
En taida tohtia ehdotella Finnille pioneja, mutta jossain on vincan lista suositeltavista pioneista ja niiden kukkimisajankohdasta. Kuka löytää listan?
Meillä tänään uutena kukassa Buckeye Belle.
HerreGud - ihan syötävä tuo Merlinin suklainen Buckeye Belle -pioni. Mistä noita saa? Ihana!
buckeye belle on saatavilla suomessa…http://www.pioni.fi/
Kiitos vinkistä Merlin! Ainakin sivulta 254 löytyy yksi :).
Red Charm
Sadepäivän sulostuttaja, Festiva Maxima.
Huomisellekin on jotain odotettavaa, nuppuinen Catherine Fontijn.
FM on ihkuista pioneista ihkuin!! Kukkiiko kaikkien muitten pionit vaan ei mun vielä viikkoon? Ne oottaa et sade menee ohi…
Puu-ukko, onks toi Red Charm oikeesti noin Red? Tuollainen täytyykin löytää, kun olen säilyttänyt lapsellisen viehtymykseni heleään punaiseen väriin. Mun pionit on kaikki sata vuotta vanhoja ja yks on vähän tuon näköinen, mutta selvästi aniliinisemman punainen.
Ei kuki vielä meidän pihallakaan, ehkä viikon päästä.
kaukasian pioni kukki jo, “rönsypioni” lopettelee, tänään oli ens kukka auki valkoisessa yksinkertaisessa. muut vasta nupuillaan. tuin ne kaikki eilen ennen sadetuksen/sateen alkua…