Tillipioni, kerrotut kukat.
tillipioni yksinkertaiset kukat
Olenkin tässä kevään aikana pohtinut yhtä kukkapenkkiä, että oliko siinä jotain pionia kasvamassa, vai muistanko väärin. Hoyabella ratkaisi asian laittamalla kuvat tuohon yläpuolelle. Tillipioni, sitähän minä siihen penkkiin istutin syksyllä 2018. Muisti palaa pätkittäin.
Nyt sitä jännätään selvisikö uudet flöriltä ostetut taimet talvesta ... ainakin yksi vanha puupioni jo pullistelee. Ostin honkkarista sellasen halvan ulkolaisen kerman vaalean taimen. Jo alkoi verannalla pukkaan pientä kukannuppua..napsasin nuput pois. Suunnittelen mummilan pionin siirtoa kunhan ensin kukkii ja sen kaveriksi tää valkoinen ...paikkaa vielä mietin.
Olen menossa ulos pihapuuhiin. Ajattelin levitellä kalkkia ja lannoitetta. Päätin kuitenkin ensin ottaa selvää pionin vaatimuksista. Tässä hyvä kirjoitus. Taitaa kalkit joutua ruohomatoille ja lannoitteetkin sellaisiin penkkeihin missä ei ole pioneja.
Minulle tätini jo sanoi että älä hoivaa pionejasi piloille…
Luujauhoa olen antanut keväällä ja ihan laihaa kanankakka vettä pari kannua ja siin nyt kaikki…rikkaruohoja kaivan juuresta kun mummolan pionista sinne levisi vuohenputkea…
Ostin eilen kesäpuutarhamyymälästä 2 halpispionia. Ihan ehtaa hollantilaista, turpeeseen tungettuja taimia. Autotallin ikkunalla saavat nyt nököttää hetken aikaa kasvihuoneen kasvatit.
Puupionin siemenet on itäneet. :w00t: Lehtiä lykkää myös jo viimekeväänä itäneet, jotka sain tillipionin nimellä joltain ihanalta penttiläiseltä. Jokohan ne uskaltais varovasti siirtää pois vauvalasta vai pitääkö odotella loppukesään, siihen aikaan kun isomatkin alkaa juuriaan kasvattelemaan. Olipa mukava päivän pelastus,
Pallaksen pioni jo kohta kukkii ja kartanonpionikin nupulla.
Täällä kasvoi yhdessä heinittyneessä alueessa havujen ja heinien joukossa myös pioni. Viime kesänä mieheni vetäisi sen trimmerillä matalaksi joten en päässyt näkemään että minkänäköinen pioni sieltä olisi kasvanut. Tänä keväänä olin nopea ja kaivoin sen pois siltä alueelta ja istutin perennapenkkiin. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee.
Olleet ämpäreiden alla suojassa, kun lunta satoi pari päivää sitten niin että, ämpäritkin peittyivät. Nyt nauttivat auringosta vaikka ulkona ei kovin lämmintä olekaan, +10,3.
Ite nostin pionin juurakot viikonloppuna ylös maasta ja puhdistin penkin rikkaruohoista toisen kerran sitten 90-luvun. Vuohenputki valtaa muuten liiaksi alaa. Eivät nuo ainakaan viime kerralla ottaneet nokkiinsa nostosta, vaan kukkivat vielä samana kesänä.
Jaoin vasempaan laitaan kevätesikoita, takana vasemmalla erinäisiä akileijoja ja taustan mustalla osuudella kaunopunahattuja, joita ei vielä erota maasta. Penkistä vielä 2/3 osaa perkaamatta, mutta annan narsissien ja idänsinililjojen ensin kukkia alta.
Kööpenhaminassa kukitaan jo.
vauvat
Ylemät puupionia, alemat tillipionin siemeninä saatuja.
Pallaksen pioni on nopein.
Kuolanpionit aloittavat sesongin.
Olisiko jollakin halua vaihtaa sika säkissä? Laitan tämän pionien alle, vaikka vaihdosta kyse. Olisin antamassa syksyllä saapuvasta Peony Shopin tilauksesta jakopalan joko
Chalic
Honey Gold
Pink Parfait
Roselette tai
Claire De Lune pionista, riippuen siitä, missä näistä on eniten silmuja. Juurakot ovat isoja, joten jakopalassa on varmuudella myös jo seuraavana kesänä kukkivia silmuja.
Vaihdossa ottaisin jakopalan tillipionista.
Kolme viikkoa sitten maasta nostamani juurakot eivät tainneet ottaa suuremmin nokkiinsa kitkemisestä, koska nuppuja on jo näkyvissä. Uskottelen itelleni, että nuo kaikki pienet vihreät idut mullan pinnassa ovat taustalle heittämiäni unikon siementaimia.
Tavis kuolanpioni