Pioni, Paeonia, Osa 2

Entä bauhausin kuivat juurakot onko kukaan kokeillut ?

Pallaksen pionin siemeniä.

Onko pionien siemenet kypsiä vasta sitten kun ne on mustia. 

Uutukaiset pionin taimeni on nyt mullassa vihdoinkin …siitä kehkeytyi jätti duuni kun mietin ääneen miten laajennan pioni penkkiä ??
Isäntä innostui ja päätti kiskoa 10 v paikallaan olleet pesäkuusen pois…jotta pionit saa tilaa… pisti liinat kiinni ja veti traktorilla ja kirveellä pari isompaa juurta poks… ja niin minulla oli ISO tila kolmelle pionilleni ilman laajennusta :slight_smile:
Sotku on järkky…pikkutraktrori kun suttas nurmikolla isot urat kun niis oli ketjut renkaissa…isäntä lupas laittaa täytteet ja nurmikon siementä.
No sitten se päätti läntätä irti revityn kuusen keskelle mun rinne projektia…mur…perkele…
Minä oisin kipannut sen kuusen ! Nyt se jollottaa siinä keskellä rinnettä kuin valtava ruma paskakasa…ja joudun nyt suunnitteleen sen rinteen kasvitusta ihan uudelleen jos tuo kuusen raato perkele ei älyä kuolla talvella…taidan kastella sen jollain myrkyllä :slight_smile: Isäntä ei niinko tajua ollenkaan et mulla päässä vilistää SUUNNITELMIA ja en länttää mitään minnekkään ajattelematta ensin. Ei pihaa somisteta silleen et läntätään sinne minne lapio parhaiten uppoaa…voi perse…

Min oon nii huono tappaan tahallaan …mut toivon että se köntsä -pesäkuusi joka jollottaa rinteessä keskellä …kuolo jos korjaisi niin yhtää en surisi :-)

Pioni penkki sai kolme uutta asukasta mut niistä ei vielä ole kuviakaan kun on niin pieniä lapsosia.Vasemmalta lähti kuusi pois…

Kuusi joka lähti jakoi penkin mut nyt koko penkki on pioneille …10 erillaista + perinne pioni eri paikassa. Siirrän siitä keväällä poikasen jotta sitä mummin kuolanpionia olisi enempi. Turun Flör oli taas vierailun arvoinen se vaan et uutuus valkoinen puolikerrattu oli loppu…se olis ollu 4 ostos jos oisin saanut. Puupionejakin siel oli mut ne ei enää 3 vyöhykkeellä taho mulla onnistua. Kallein tumma kaunotar kuoli toisena talvenaan mut pinkki sinnittelee…

Kahden pionin siemeniä laitoin sammaleseen minigrippusseihin. Saavat nyt olla lämpimässä muutaman viikon. 

Mulla on kokeeksi muutama talvehtimassa pakastimessa ja laitan ne kohta kellariin multaan talveksi ja toinen kokeilu on piiiitkä parvekelaatikko jonne painoin sormella suoraan pionista siemeniä ja toiseen kohtaan suklaakirsikan kiviä…
Ne on ulkona keinun alla jottei liota sadevedessä…mut otan senkin kellariin ja katsotaan keväällä tapahtuuko mitää??

Haluaako joku liittyä Suomen Pioniseuraan jäseneksi 25e vuoden jäsenyys, tai hieman ylikin vuoden. Saat kolme Peony Shopin laatujuurakkoa ilmaiseksi ja samoin minä. :smiling_face:

Ja jos haluat ihan muuten vain liittyä Suomen Pioniseuraan, saat lahjaksi itsrllesi nuo kolme juurakkoa, eli jäsenmaksun hinnalla. Facebookissa on hyvin vilkas ryhmä. Kimppatilauksia, tarjouksia, koulutusta, oma pieni lehti ja ennen kaikkea tietoa pioneista. Kannattaa tutustua seuran sivuilta. Liittyä voi vaikka ei olisi mukana facessa  :heart::heart:

Pionin kasvatusta. Laitoin pionien siemeniä 23 syyskuuta viime syksynä kostean sammaleen sisään ja muovipussiin. Pussit pidin huoneen lämmössä pari viikkoa. Laitoin sitten pussit jääkaappiin ja otin pois taas lämpimään 20.11.2018
Otin nyt siemenet pois sammaleesta ja laitoin muoviruukkuun multaan. Katsotaan mitä tulee, yksi kylvetyistä on White Wings.

Aina pitää rahoja johonkin sijoittaa, helmikirjo, preeria prinsessa ja muutama muu kaivautuvat syksyllä mailleni😊

Lepotilassa.

Täytyy rajoittaa jo lajikkeiden hamstrausta …kun ei tiiä kauanko jaksaa omaa pihaa myllätä. Nytkin mietin minne siirtäisin ainakin puolet mummin kuolanpionista. Pioni on peräisin pyhämaasta mummun kotipihasta tuotu ja minä taas pihistin sitä mummin pihasta. Yhtä vanhaa kantaa on juhannusruusukin.

Eikö johonki ilmotus? vaikka tännekkin, että saavat lähellä asuvat käyä kaivamassa. Jos melkein ilman saavat niin luulis kelpaavan. Niin, luulis!

Käväisin tänään Pirkkalan Veskassa Bauhausissa etsimässä viherkasvivalikoimasta ihan tavallista nukkumattia. Sitä ei löytynyt, mutta sen sijaan sorruin ostamaan neljä pussia pionin juurakoita. Nyt täytyisi sitten ruukuttaa ne ja pitää viileässä juurtumassa. Hyväkuntoisen oloisia juurakoita, joissa näkyi olevan silmuja tulossa (tottakai ravistelin pusseissa olevaa pehkua, koska halusin nähdä, että henki ja elämä on jo olemassa :D).
Keväällä sitten taas ihmettelen, minne kummaan saan pihassa tehtyä noille kasvupaikat.

Kaunis.